پل چشمه کیله تنکابن ، اثری از دوره پهلوی | Tonekabon

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

پل چشمه کیله تنکابن

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با پل چشمه کیله تنکابن آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه در تنکابن استان مازندران با ما باشید.

تنکابن یکی از شهرستان‌های استان مازندران در شمال ایران است. این شهرستان از سمت غرب به شهرستان رامسر، از شرق به شهرستان چالوس، از جنوب به رشته‌کوه‌های البرز و از شمال به دریای خزر متصل است. شهرستان باصفا و زیبای تنکابن با زیبایی های وصف ناپذیر طبیعت خود که در آن رودخانه ها، آبشارها، چشمه ها و سرسبزی و شگفتی خودنمایی می کند. همچنین این شهر جاذبه های دیدنی و تاریخی زیادی دارد که یکی از آنها پل تاریخی شهر است.

پل چشمه کیله (Cheshmeh Kileh Bridge) مربوط به دوره پهلوی اول است و در خیابان امام شهر تنکابن واقع شده است. این اثر با قدمتی ۸۵ ساله به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل چشمه‌کیله یکی از زیباترین پل‌های تاریخی کشور است و سمبلی برای شهر تنکابن محسوب می‌شود. این پل در فاصله ۱ کیلومتری از دریا در مرکز شهر تنکابن، روی رودخانه دائمی چشمه کیله قرار دارد.

دستور ساخت این پل در سال ١٣٠٩ خورشیدی توسط رضاشاه پهلوی داده شده‌ که توسط مهندسین آلمانی و روسی شرکت اشکودا طراحی و بوسیله معماران ایرانی مراحل ساخت آن طی شده و در سال ١٣١١ به پایان رسیده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


طول این پل در بستر ۱۱۲ متر، ارتفاع آن از سطح جاده اصلی حدود ۵/۱ متر و عرض آن ۷ متر می‌باشد و یکی از باشکوه‌ترین بنا‌های تاریخی استان مازندران است که با وجود گذشت حدود 75 سال از ساخت آن، این پل همچنان به عنوان محلی برای رفت و آمد افراد پا برجا و استوار باقی مانده‌ است.

قوس‌های زیبایی که در معماری پل چشمه کیله به چشم می‌خورد حکایت از ذوق و سلیقه معماران زمان خود دارد. در تمام جوانب پل، شکل‌های مزین شده‌ای از سنگ، شبیه گل به نمایش گذاشته شده است.

پل چشمه کیله تنکابن - عکس از: IRIBNEWS | مهدی خان آرمویی
پل چشمه کیله تنکابن – عکس از: IRIBNEWS | مهدی خان آرمویی

همچنین در حاشیه این پل دیدنی‌های فراوانی از جمله بازار کهنه (شیطان بازار) که از بافت قدیمی برخوردار است و نیز فضاهای تجاری با کاربری‌های متفاوت دیده می شود. به تازگی سطح رویی این پل به صورت سنگ فرش شده است و مکانی خاطره انگیز را برای اهالی این شهرستان به ارمغان آورده است.

شما می توانید سفر خود را برای رفتن به شمال کشور و شهر تنکابن برای نیمه اول سال برنامه‌ریزی کنید. زیرا در این فصل از سال آب و هوای تنکابن برای بازدید از رودخانه ها و سایر مناطق طبیعی در مطلوب ترین حالت ممکن قرار دارد و جذابیت سفر شما را دو چندان خواهد کرد.

پل چشمه کیله تنکابن - عکس از: Ali mobasherii
پل چشمه کیله تنکابن – عکس از: Ali mobasherii

آدرس: استان مازندران، تنکابن، پل چشمه کیله شهسوار

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨