آزمون GRE | آزمون GMAT | مدارک زبان برای اپلای

آزمون GRE | آزمون GMAT | مدارک زبان برای اپلای

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

آزمون GRE چیست؟ آزمون GMAT مربوط به کدام دانشگاه‌هاست؟ معتبرترین مدارک زبان برای اپلای کدام‌ها هستند؟ با مهم ‌ترین آزمون‌ها برای پذیرش تحصیلی آشنا شوید.

برای اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی باید دارای شرایط و الزاماتی باشید. این شرایط و الزامات توسط دانشگاه مورد نظرتان در کشور مقصد تعیین می‌شود. یکی از مهم‌ترین شرایط برای گرفتن پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های خارجی، موفقیت در آزمون‌های تعیین شده توسط دانشگاه است. نمره آزمون‌های مربوط به مهارت در زبان، تقریبا در تمام دانشگاه‌های دنیا الزامی است. اما به جز آزمون زبان، آزمون‌های دیگری مانند GRE و GMAT هم وجود دارند که ممکن است جزو شرایط اخذ پذیرش دانشگاه مورد نظرتان باشد. در این مطلب به بررسی آزمون جی آر ای،  آزمون جی مت و همچنین آزمون‌های زبان معتبر مانند تافل و آیلتس می‌پردازیم.

آزمون GRE | آزمون GMAT | مدارک زبان برای اپلای

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


آزمون GRE

آزمون جی آر ای یا GRE مخفف عبارت Graduate Record Examinations است. این آزمون برای ورود دانشجویان به مقطع کارشناسی ارشد و مقاطع بالاتر طراحی شده است. البته خیلی از دانشگاه‌های دنیا این آزمون را به عنوان یک آزمون اختیاری در نظر گرفته‌اند.  به طور کلی، آمریکا مهم‌ترین کشوری است که دانشگاه‌های آن آزمون جی آر ای را به عنوان یک شاخصه اجباری برای گرفتن پذیرش تعیین کرده‌اند همچنین برخی از دانشگاه‌های خاص در کشورهایی مانند کانادا، استرالیا و… هم آزمون GRE را برای اخذ پذیرش الزامی کرده‌اند.

به جز رشته‌های حقوق و پزشکی که آزمون‌های خاص خود را دارند، برای گرفتن پذیرش سایر رشته‌های تحصیلی ممکن است نیاز به  نمره آزمون جی آر ای داشته باشید. این موضوع به ویژه در رابطه با رشته‌های مهندسی در کشورهای آمریکا و کانادا  بیشتر به چشم می‌خورد. همچنین در چند سال اخیر، برخی از کالج‌ها و دانشکده‌های مربوط به مدیریت و کسب و کار نیز آزمون جی آر ای را به عنوان یکی از الزامات پذیرش تحصیلی در نظر  گرفته‌اند.

ساختار آزمون GRE

آزمون GRE به طور کلی به سه بخش مختلف شامل موارد زیر تقسیم می‌شود:

  • استدلال کمی و ریاضیات شامل 50 سوال جبر، هندسه، تحلیل داده و حل مسئله
  • استدلال کلامی و ادراک زبانی شامل 40 سوال برای سنجش مهارت شما در زبان و درک مطلب
  • بخش نوشتاری تحلیلی شامل دو بخش نگارش (انشا) با مدت 45 و 30 دقیقه برای سنجش مهارت نوشتاری

هزینه آزمون GRE

هزینه آزمون General جی آر ای برای متقاضیان ایرانی 205 دلار است که از طریق کارت اعتباری بین المللی، حواله دلاری و ووچر قابل پرداخت خواهد بود. اگر قصد تغییر زمان آزمون را داشته باشید باید هزینه 50 دلاری را بپردازید. همچنین تا 7 روز قبل از آزمون، می‌توانید با لغو آن 60 دلار از پول پرداختی را پس بگیرید.

آزمون GRE در ایران نیز به صورت کتبی و اینترنتی برگزار می‌شود که نوع اینترنتی آن توسط مراکز مختلف در شهرهای گوناگون به صورت هفتگی برگزار می‌شود. دقت داشته باشید که حداقل نمره آزمون GRE مورد نیاز برای گرفتن پذیرش، توسط دانشگاه‌ها تعیین می‌شود. بنابراین باید به سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید تا حداقل نمره تعیین شده را چک نمایید.

آزمون GRE | آزمون GMAT | مدارک زبان برای اپلای

آزمون GMAT

آزمون جی مت یا GMAT مخفف عبارت Graduate Management Admission Test است. یکی از معتبرترین آزمون‌های بین المللی که برای گرفتن پذیرش رشته‌های مربوط به مدیریت، MBA، بیزنس و بازرگانی در آمریکا، کانادا و اروپا طراحی شده است. بسیاری از موسسات آموزشی در حوزه مدیریت، آزمون GMAT را به عنوان معیار پذیر دانشجویان در نظر گرفته‌اند.

ساختار آزمون GMAT

آزمون استاندارد جی مت به طور کلی از 4 بخش شامل موارد زیر تشکیل شده است:

1- ارزیابی نگارش تحلیلی

در این بخش از آزمون، مهارت‌های نقد و تحلیل داوطلبان مورد سنجش قرار می‌گیرد. داوطلب 30 دقیقه زمان خواهد داشت تا به سوال مربوط به نگارش تحلیلی که در قالب یک متن مطرح می‌شود، پاسخ دهد. برای موفق شدن در این بخش از آزمون باید مهارت استدلال علمی خودتان را تقویت کنید.

2- استدلال یکپارچه

این بخش از آزمون دارای 12 سوال است و شامل 4 قسمت زیر می‌شود:

  • تفسیر بصری
  • تحلیل دو قسمتی
  • تحلیل جدول
  • استدلال چند منبعی

هدف این بخش از آزمون جی مت سنجش مهارت داوطلب در تحلیل منابع اطلاعاتی است. برای پاسخگویی به سوالات این بخش کلا 30 دقیقه زمان دارید.

3- مهارت کمی یا محاسبه

در این قسمت از آزمون باید به سوالات ریاضی و محاسباتی پاسخ دهید. حل مسئله و تحلیل داده دو بخش مهم این آزمون هستند و برای پاسخ دادن به سوالات 60 دقیقه زمان دارید.

4- مهارت کلامی

این بخش از آزمون GMAT برای سنجش مهارت‌های داوطلبان در زمینه درک مطلب، اصلاح جملات انگلیسی و استدلال طراحی شده است. در مدت 65 دقیقه باید به 36 سوال این بخش پاسخ دهید.

هزینه آزمون GMAT

برای ثبت نام آزمون GMAT باید 285 دلار آمریکا بپردازید. همچنین با توجه به اینکه آزمون جی مت در ایران برگزار نمی‌شود باید برای شرکت در آزمون به کشورهای همسایه سفر کنید. بنابراین باید هزینه رفت و آمد را هم به هزینه اصلی آزمون اضافه کنید. در صورت لغو آزمون تا 7 روز قبل از تاریخ آزمون، 80 دلار پس می‌گیرید. اما در صورت لغو در فاصله 7 روز مانده به آزمون هیچ هزینه‌ای به شما بازگشت داده نمی‌شود. هزینه تغییر مکان یا زمان برگزاری آزمون هم 50 دلار آمریکاست.

همانطور که گفته شد، آزمون GMAT در ایران برگزار نمی‌شود و برای شرکت در این آزمون می‌توانید در کشورهایی مثل ترکیه، امارات و ارمنستان حضور پیدا کنید. نمره آزمون جی مت بین 200 تا 800 است و نمره قبولی به طور معمول بالای 700 خواهد بود. البته این موضوع قطعی نیست و کاملا به دانشگاه مورد نظر شما بستگی دارد که حداقل نمره جی مت برای گرفتن پذیرش را چگونه تعیین کرده باشد.

آزمون GRE | آزمون GMAT | مدارک زبان برای اپلای

مدارک زبان برای اپلای

برخلاف آزمون‌های GRE و GMAT که برای خیلی از دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی در نقاط مختلف جهان الزامی نیست، داشتن مدرک زبان تقریبا در تمام دانشگاه‌های بین المللی ضرورت دارد. در واقع بدون داشتن مدرک زبان ، نمی‌توانید در دانشگاه‌های خارجی معتبر تحصیل کنید. آزمون‌های زبان مختلفی وجود دارد که می‌توانید بر اساس زبان آموزش کشور و دانشگاه مورد نظرتان در آنها شرکت کنید. اما از بین تمام این آزمون‌ها، تافل و آیلتس دو آزمونی هستند که تقریبا در تمام دانشگاه‌های دنیا تایید شده‌اند.

مدرک زبان تافل

آزمون تافل یا TOEFL مخفف عبارت Test of English as a Foreign Language است و به عنوان یک آزمون استاندارد بین المللی برای سنجش مهارت افراد در زبان انگلیسی شناخته می‌شود. در حال حاضر، آزمون TOEFL iBT یا تافل اینترنتی به عنوان یک آزمون معتبر مورد تایید اکثر دانشگاه‌های دنیاست. پس اگر قصد تحصیل در یک دانشگاه به زبان انگلیسی را دارید، می‌توانید با شرکت در آزمون تافل، مهارت خود را در زبان انگلیسی اثبات کنید.

آزمون تافل به طور کلی شامل 4 بخش زیر می‌شود:

  • Speaking: 17 دقیقه
  • Listening: 47 تا 50 دقیقه
  • Reading : 52 تا 74 دقیقه
  • Writing: 50 دقیقه

هر کدام از بخش‌های 4 گانه آزمون دارای نمره جداگانه هستند و در نهایت، جمع نمرات شما در این 4 بخش، نمره نهایی شما را مشخص می‌کند. نمره کل آزمون تافل 120 است و هر بخش 30 نمره دارد. برخی دانشگاه‌ها فقط نمره کلی را ملاک قرار می‌دهند اما اکثر دانشگاه‌ها برای هر یک از 4 بخش آزمون نیز، حد نصاب در نظر می‌گیرند. مثلا ممکن است حداقل نمره کلی تعیین شده توسط یک دانشگاه 90 باشد و حداقل نمرات هر بخش هم 20 باشد. در صورتی که شما نمره 90 را بگیرید اما در یکی از بخش‌ها نمره شما کمتر از 20 باشد، موفق به گرفتن پذیرش دانشگاه مورد نظرتان نخواهید شد.

هزینه آزمون تافل در حال حاضر 225 دلار آمریکاست. مدت زمان اعتبار آزمون تافل هم دو سال است.

مدرک زبان آیلتس

آزمون آیلتس یا IELTS مخفف عبارت International English Language Testing System است. این آزمون را می‌توان معتبرترین آزمون سنجش مهارت در زبان انگلیسی دانست که تقریبا تمام دانشگاه‌های دنیا آن را تایید کرده‌اند. در حال حاضر، آزمون آیلتس محبوب‌ترین آزمون بین داوطلبان ایرانی است که قصد تحصیل در کشورهای خارجی را دارند.

آزمون آیلتس نیز مانند تافل از 4 بخش زیر تشکیل شده است:

  • Listening: 30 دقیقه
  • Reading: 60 دقیقه
  • Writing: 60 دقیقه
  • Speaking: 11 تا 14 دقیقه

بیشترین نمره در آزمون آیلتس، نمره 9 است و مثل آزمون تافل، هر بخش دارای نمره جداگانه است. برای اینکه بتوانید پذیرش دانشگاه‌های مختلف را در مقطع کارشناسی بگیرید، باید حداقل نمره 6 را به دست آورید. البته اکثر دانشگاه‌های معتبر دنیا حداقل نمره را 6.5 اعلام کرده‌اند اما دانشگاه‌هایی هم هستند که حتی با نمره آیلتس 5.5 هم پذیرش می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از انتخاب دانشگاه مورد نظرتان برای تحصیل در خارج باید به آن توجه داشته باشید، شرایط پذیرش دانشگاه است. بررسی کنید که دانشگاه‌های مختلف کدام آزمون‌ها را برای دادن پذیرش الزامی کرده‌اند و سپس تصمیم بگیرید که قصد تحصیل در کدام دانشگاه را دارید. این موضوع از لحاظ زمان و هزینه تفاوت‌های بزرگی را ایجاد خواهد کرد. اگر در مورد آزمون GRE، آزمون GMAT و آزمون‌های زبان مثل آیلتس و تافل ابهامی دارید، می‌توانید از مشاوره کارشناسان مهاجرت تحصیلی لتسگویونی کمک بگیرید.

منبع: letsgouni.com



 الی گشت    

                تور کیش