معروف ترین آرامگاه های شیراز | shiraz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

معروف ترین آرامگاه های شیراز

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با معروف ترین آرامگاه های شیراز آشنا خواهیم کرد. اگر قصد سفر به شیراز را دارید برای آشنایی با آرامگاه های تاریخی این شهر تا آخر این مقاله با مجله گردشگری تاپ توریست همراه باشید.

در شهر شیراز آرامگاه های زیادی از مشاهیر بزرگ ایران قرار دارد که خود از جاذبه های برتر و مهم شهر هستند. نمی‌شود در سرزمینی به قدمت شیراز گام برداشت و از آرامگاه‌های تاریخی آن غافل شد. در گوشه و کنار این شهر باستانی، مشاهیر بسیاری زیسته‌اند. بزرگانی که همیشه باعث افتخار ایرانیان و فارسی‌زبانان بوده‌اند. نام شیراز با نام مشاهیر تاریخی‌اش گره خورده است. حافظ، سعدی، خواجوی کرمانی و کوروش کبیر تنها بخشی از بزرگانی هستند که در این شهر بی‌نظیر، زیسته‌اند. آرامگاه های شیراز هر کدام بنا به دلایلی نزد علاقه‌مندان به این جنبه از گردشگری شهرت یافته‌اند. در ادامه با مشهورترین آرامگاه های شیراز آشنا می شویم.

آرامگاه حافظ (حافظیه)

یکی از جاذبه‌های اصلی گردشگری شیراز، مجموعه حافظیه است. مجموعه‌ای که آرامگاه حضرت حافظ، یکی از بزرگترین شاعران و ادیبان ایران‌زمین را در خود جای داده. این مکان به عنوان نماد فرهنگ و هنر ایرانی شناخته می‌شود و هر ساله میزبان جمعیت زیادی از گردشگران ایرانی و خارجی است که به شوق دیدن این مکان به شیراز سفر می‌کنند. خواجه شمس‌الدین حافظ شیرازی یکی از سردمداران شعر و ادب فارسی است. او را شکسپیر ایرانی می‌دانند و نه تنها در بین فارسی‌زبانان بلکه در تمام دنیا از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است.

بنایی که امروزه از آن به عنوان حافظیه شیراز یاد می‌کنیم، در دوره پهلوی اول و در سال 1314 توسط آندره گدار یکی از بزرگترین باستان شناسان و معماران آن زمان طرحی شده است. تماشای جزئیات حافظیه می‌تواند جالب‌توجه باشد. در طراحی این بنا، از اصول معماری بناهای کریم‌خانی الهام گرفته شده است. ساختمان آرامگاه حافظ از یک سقف گنبدی‌شکل که بر روی هشت ستون سنگی قرار دارد ساخته شده. سطح داخلی سقف، با هنر کاشی‌کاری معرق پوشیده شده و هشت بیت از یک غزل حافظ روی سنگ‌های یک پارچه آن حک شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


آدرس: شمال شهر شیراز، حد فاصل چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات

ساعت بازدید: شش ماه اول از ساعت 7:30 صبح الی 22 و در شش ماه دوم سال از 8 صبح الی 21:30

بلیط ورودی: برای گردشگران داخلی 3000 تومان و برای گردشگران خارجی 20000 تومان.

معروف ترین آرامگاه های شیراز
معروف ترین آرامگاه های شیراز

آرامگاه سعدی (سعدیه)

سعدیه مدفن شاعر بزرگ و برجسته پارسی‌زبان یعنی شیخ اجل سعدی شیرازی است که ازجمله آثار ثبت‌شده ملی ایران به‌حساب می‌آید. سعدیه در زمان حیات سعدی به‌خصوص در اواخر عمر او، خانقاه و محل زندگی این شاعر بزرگ بوده است و هم‌اکنون در نزدیکی باغ دلگشا و در انتهای بلوار بوستان شهر پررمزوراز شیراز قرار دارد. ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن عبدالله بن مشرّف (سعدی) تنها فرد دفن شده در سعدیه نیست و در گوشه‌کنار این بنای تاریخی چندین شاعر و ادیب بزرگ شیرازی دیگر نیز به خاک سپرده‌شده‌اند.

از حوض ماهی سعدیه می‌توان به‌عنوان پرطرفدارترین جای این مکان فرهنگی-تاریخی نزد گردشگران می‌توان نام برد که هرساله در چهارشنبه آخر سال بسیار شلوغ می‌شود. همچنین در روز سعدی یعنی روز اول دومین ماه فصل بهار نیز سعدیه میزبان شاعران و دوستداران این شاعر بزرگ است.

آدرس: شمال شرقی شیراز، بلوار بوستان

ساعت بازدید: شش ماه اول از ساعت 7:30 صبح الی 22 و در شش ماه دوم سال از 8 صبح الی 20:30

بلیط ورودی: برای گردشگران داخلی 3000 تومان و برای گردشگران خارجی 20000 تومان.

آرامگاه شوریده شیرازی

در کنار آرامگاه حضرت سعدی، آرامگاه محمد شوریده شیرازی شاعر بزرگ و گران‌قدر ایران‌زمین قرار گرفته است. شوریده شیرازی هم‌عصر شاعران بزرگی چون صبوری‌خراسانی و ملک‌الشعرای بهار است که در سرودن قصیده و قطعه تبحر ویژه‌ای داشت و اشعار او پر است از مضامین بکر و مفاهیم نو و ترکیبات و آرایه‌های ناب زبان فارسی.

این شاعر در سال 1247 چشم به جهان گشود و در هفت سالگی در اثر بیماری آبله بینایی‌اش را از دست داد اما این اتفاق نتوانست موجب ترک تحصیل او شود. محمد شورید، شاعر معاصر شیراز در استفاده و به کاربردن اصطلاحات عامیانه مهارت خاصی داشت.

آدرس: شمال شرقی شیراز، بلوار بوستان

ساعت بازدید: شش ماه اول از ساعت 7:30 صبح الی 22 و در شش ماه دوم سال از 8 صبح الی 20:30

بلیط ورودی: برای گردشگران داخلی 3000 تومان و برای گردشگران خارجی 20000 تومان.

معروف ترین آرامگاه های شیراز
معروف ترین آرامگاه های شیراز

آرامگاه احمد بن موسی کاظم (شاهچراغ)

حرم شاهچراغ اثری به‌جای مانده از زمان حکومت اتابکان در فارس یعنی قرن ششم است که امروزه به‌واسطه حضور آن در شیراز این شهر را سومین حرم اهل‌بیت ایران می‌نامند. آرامگاه زیبا و منحصربه‌فرد شاهچراغ در نزدیکی میدان احمدی شیراز واقع است و دسترسی به نسبت آسانی از هرکجای شهر دارد. برای ساخت این بنا از یک ایوان بزرگ که در مقابل ساختمان اصلی قرار دارد استفاده‌شده است و درون آن نیز چهار شاه‌نشین قرار دارد.

آینه‌کاری و کاشی‌کاری برجسته‌ترین فنون معماری برای تزیین این ساحت مقدس است و برای ساخت ضریح نیز از فلز نقره کمک گرفته‌اند. دو در اصلی شمالی و جنوبی و درب‌های فرعی رو به بازار و مسجد عتیق ورودی‌های، این مجموعه هستند. تقریبا در تمامی مراسم‌های مذهبی سال، حرم شاه‌چراغ به‌شدت شلوغ است و مراسم‌های مذهبی در این مکان برقرار است.

آدرس: منطقه 8 شیراز، میدان احمدی

ساعت بازدید: همه روزه و بدون تعطیلی

بلیط ورودی: رایگان

آرامگاه کوروش کبیر

نمی‌شود به شیراز سفر کرد و به پاسارگاد نرفت. کوروش کبیر، مشهورترین و محبوب‌ترین پادشاه ایرانی است. آرامگاه کوروش و مجموعه پاسارگاد یکی از نمادهای اصلی استان فارس و شهر شیراز هستند. مقبره کوروش در فاصله یک کیلومتری کاخ‌های پاسارگاد واقع شده، بنایی بسیار ساده و در عین حال زیبا و چشمگیر که با گذشت 25 قرن از ساخت آن، استوار و پابرجاست. آرامگاه کوروش کبیر اولین بنایی است که در بازدید از مجموعه پاسارگاد، مشاهده می‌شود. ساختمان این مقبره، سالم‌ترین و دست‌نخورده‌ترین بنای پاسارگاد است.

کوروش کبیر، موسس و اولین پادشاه سلسله هخامنشیان است. او درسال ۵۵۹ تا ۵۲۹ قبل از میلاد بر بخش عمده‌ای از قاره آسیا حکومت می‌کرد. او را پایه‌گذار نخستین امپراتوری چندملیتی و بزرگ جهان می‌دانند. پادشاهی که در دوره حکمرانی‌اش، عدل و داد در سراسر سرزمین ایران برقرار بود و با گذشت بیش از 25 قرن از آن دوره، هنوز هم به عنوان نماد پادشاهی و حکم‌رانی از آن یاد می‌شود.

آدرس: ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز، بخش جنوبی مجموعه‌ سلطنتی پاسارگاد

ساعت بازدید: شش ماه اول از ساعت 8 صبح الی 19:30 و در شش ماه دوم سال از 8 صبح الی 17:30

بلیط ورودی: برای گردشگران داخلی 5000 تومان و برای گردشگران خارجی 50000 تومان.

معروف ترین آرامگاه های شیراز
معروف ترین آرامگاه های شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی

در شمال شیراز و در کنار بنای دروازه قرآن، آرامگاه خواجوی کرمانی یکی از بزرگ‌ترین مشاهیر شعر و ادب فارسی قرار گرفته است. این آرامگاه، یکی از جاذبه‌های اصلی توریستی این منطقه است و هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. خواجوی کرمانی یکی از عارفان بزرگ قرن هشتم هجری و یکی از بزرگترین مشاهیر ادبیات فارسی است این شاعر گران‌قدر، اصالتی کرمانی دارد اما مقبره او در شیراز قرار گرفته است.

محوطه این آرامگاه، به زیباترین حالت ممکن ساخته شده و معماری چشم‌گیری دارد. در کنار این بنا، غاری وجود دارد که گفته می‌شود در گذشته، محل اقامت خواجوی کرمانی بوده است. ساختمان این آرامگاه تا به امروز، چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و در سال ۱۳۱۵ به شماره ۹۱۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. وجود آبشار مصنوعی و آسیاب خواجو از یک طرف و جاری بودن آب چشمه معروف رکناباد از سمت دیگر، این مکان را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز تبدیل کرده است.

آدرس: در ابتدای جاده شیراز – اصفهان، در تنگ الله اکبر، مشرف به دروازه قرآن

ساعت بازدید: همه روزه و بدون تعطیلی

بلیط ورودی: رایگان

آرامگاه سیبویه

سیبویه را به عنوان یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان جهان در گسترش زبان عربی و تکمیل و تقویت آن می شناسند. کتاب سیبویه با نام الکتاب یکی از مراجع اصلی علم صرف و نحو عربی است که اولین کتاب تالیف شده در این حوزه و یکی از منابع قابل اطمینان است. در واقع سیبویه اولین کسی است که به جزئیات زبان عربی پرداخت و اصول صرف‌ونحو و صداها را ابداع کرد. نشانه‌های فتحه، کسره ضمه، تنوین‌ و… از ابداعات سیبویه است. در سال ۱۸۰ هجری قمری، سیبویه که عازم سفر خراسان بود، در مسیر راه بیمار می‌شود و در شهر شیراز دفن می‌گردد.

معماری آرامگاه سیبویه، بسیار ساده است و در فضای داخلی آن هنر کاشی‌کاری خراسانی با رنگ‌هایی جذاب روی سه طرح مستطیلی به چشم می‌خورد. نمای آرامگاه از سه طاق بلند تشکیل شده و درون آن مقبره سیبویه قرار دارد. در دیوار مقابل کاشی‌کاری معرق خودنمایی می کند. زندگینامه مختصری از شرح حال این دانشمند بزرگ ایرانی هم، بر روی کاشی‌های وسطی با خط نستعلیق به چشم می خورد.

آدرس: دروازه کازرون، محله سنگ سیاه

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 8 صبح الی 18

بلیط ورودی: رایگان

معروف ترین آرامگاه های شیراز
معروف ترین آرامگاه های شیراز

آرامگاه شاه شجاع

مدفن یکی از دلاورترین شاه‌های آل مظفر و کسی که به‌ عنوان بزرگ‌ترین دفع‌کننده حملات مغول‌ها به ایران شناخته می‌شود یعنی ابوالفوارس جلال‌الدین شاه شجاع در کنار بوستان کوهپایه شیراز قرار دارد. آرامگاه شاه شجاع یکی از آثار ملی ثبت‌شده ایران است و در زمره مشهورترین آرامگاه های شیراز قرار دارد، بااین‌حال این بقعه در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد. مزار شاه شجاع بر روی یک صفه که سه پله از زمین ارتفاع دارد، در زیر گنبد کاشی‌کاری شده و تزیین‌شده با اشعار خود او و حافظ قرار دارد. این گنبد توسط چهار ستون مایع نگه داشته شده است.

آدرس: بلوار هفت تنان، جنب بوستان کوهپایه

بلیط ورودی: رایگان

آرامگاه باباکوهی

آرامگاه دیگر شاعر شیرازی علی ابوعبدالله ابن باکویه یا به‌اختصار باکویه شیرازی که بانام باباکوهی نیز شناخته می‌شود، در نزدیکی دروازه قرآن قرار دارد. در شمال شیراز کوهی بانام صبوی یا همان باباکوهی قرار دارد که مدفن این شاعر قرن چهارم در آنجا واقع است. به سبب تفرج‌گاهی بودن مکان دفن باباکوهی و منظره بسیار زیبای آن، آرامگاه باباکوهی یکی از مشهورترین آرامگاه های شیراز و پرطرفدارترین آن‌ها است. وجود چندین درخت کهن‌سال، حوض آب، اتاق‌های مختلف و کاشی‌کاری‌های زیبای این مدفن از جاهای دیدنی باباکوهی است. ظاهراً قبل از مرگ باباکوهی، او در غارهای کوه صبوی مشغول به عبادت بوده است و پس از مرگ در این مکان دفن شده است. برای بازدید از باباکوهی نیز لازم نیست هزینه‌ای پرداخت کنید.

آدرس: سمت چپ دروازه قرآن

ساعت بازدید: همه روزه 24 ساعته

بلیط ورودی: رایگان

معروف ترین آرامگاه های شیراز
معروف ترین آرامگاه های شیراز

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨