سوغات معروف اراک چیست ؟ | Arak

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

سوغات اراک

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره سوغات اراک صحبت خواهیم کرد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

اراک یکی از کلان‌شهرهای ایران و از بزرگترین شهرهای مرکز ایران و مرکز استان مرکزی و شهرستان اراک است. این شهر چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران است. از لحاظ گردشگری، قدمت بیشتر بناهای تاریخی اراک به دوره قاجار (فتحعلی شاه) بازمی‌گردد. از مهم‌ترین صنایع دستی شهر، قالی اراک است که در گذشته اهمیت و اعتبار فراوانی داشته‌است و رقیب قالی کرمان بود.

اراک نیز مانند تمامی شهرهای ایران دارای سوغاتی های خوراکی خوشمزه و صنایع دستی است که در سفر به اراک بهتر است با آنها آشنایی داشته باشید. از جمله سوغات معروف اراک می توان فطیر، ترخینه، باسلوق، کشمش سبز، صابون محلی، انگور، شیره انگور و گوش فیل را نام برد.

نان فطیر

نان فطیر یکی از دلچسب ترین، خوشمزه ترین و قدیمی ترین نان های کشور و شهر اراک است. این نان یکی از اصلی ترین اجزا سفره های نوروزی مردمان اراک از گذشته بوده و همچنان نیز در این سفره ها دیده می شود. نان فطیر اراک که نوعی نان شیرمال است در این شهر بدون هیچ گونه خمیر مابه ای به عمل آمده و قبل از پخت روی آن زردچوبه زده می شود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


سوغات اراک
سوغات اراک

شیرینی گوش فیل سوغات اراک

شیرینی گوش فیل یکی از شیرینی های محبوب شهر اراک می باشد که به علت نوع پخت و مواد اولیه ی آن  بسیار ترد است و خوردن آن بعنوان عصرانه در کنار چای بسیار دلنشین است. این شیرینی همانطور که از نامش مشخص است بی شباهت به گوش فیل نیست. پیشنهاد می کنم این شیرینی را بعنوان سوغات اراک تهیه کنید تا اقوام و دوستانتان طعم دلنشین این شیرینی را هیچ گاه فراموش نکنند.

سوغات اراک
سوغات اراک

جوزغند اراک

جوزغند نیز یک شیرینی محلی فوق العاده خوشمزه است که از محصول محلی به نام الگ تهیه می‌شود. هرچند که جوزغندی جزو گران‌ترین سوغات‌های خوراکی ایرانی محسوب می‌شود، اما خرید آن به خاطر طعم فوق العاده اش، ارزشش را دارد. برای تهیه جوزغند، هلوی خشک شده را با موادی، چون خاک قند، مغز هسته زردآلو، شکر، هل و بادام مخلوط می‌کنند. مردم استان مرکزی، جوزغند را یک شیرینی مخصوص شب یلدا می‌دانند. نگهداری این محصول بسیار بالاست و شما جوزغند را می‌توانید بیش از یک سال به راحتی نگهداری کنید.

سوغات اراک
سوغات اراک

باسلوق سوغات اراک

در شهر اراک یک روستای قدیمی و توریستی به نام هزاره وجود دارد. مردم این منطقه در اوایل پاییز شروع به چیدن انگور‌های از باغات انگور فراوان خود می‌کنند. سپس دانه‌های انگور را درون یک حوض خاص می‌ریزند و نوعی خاک محلی را به آن اضافه می‌کنند. سپس با چکمه‌های تمیز روی آن می‌روند تا خوب له شود. آب به دست آمده این فرآیند را جمع کرده، درون کوره‌هایی می‌جوشانند تا یک شیره مرغوب به دست بیاید. سپس از این شیره برای تهیه شربت و باسلوق استفاده می‌کنند. دیدن این مراسم هم خودش بسیار جذاب است. برای همین پیشنهاد می‌کنیم در اواخر تابستان به اراک بروید و از دیدن روش تهیه باسلوق و خرید آن لذت ببرید.

سوغات اراک
سوغات اراک

انگور و کشمش

وجودد تاکستان های فراوان در مناطق و شهرهای اطراف اراک مخصوصا روستای هزاوه باعث شده است بیش از 20 نوع انگور در اراک و استان مرکزی تولید گردد. اگر در فصل تابستان به اراک سفر می کنید، می توانید انگورهای خوشمزه این شهر و استان را تهیه کنید. انگور حاوی ویتامین دی و سرشار از آهن است، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و نیز سرشار از انرژی است.

سوغات اراک
سوغات اراک

انار اراک

انار یکی از اصلی‌ترین محصولات استان مرکزی و شهر اراک و همچنین شهر ساوه است. انار ساوه بدون شک از مرغوب‌ترین انارهای کشور است که انواع مختلفی دارد. فصل برداشت انار از اوایل پاییز تا اواخر آن است و در ساوه هرساله جشنواره انار برگزار می‌شود.

سوغات اراک
سوغات اراک

گردو

یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی اراک و شهرهای استان مرکزی، گردو است. در بسیاری از باغ‌های روستاهای اطراف اراک باغ‌های گردو به‌وفور یافت می‌شوند و گردوهای این شهر، یکی از مرغوب‌ترین انواع گردو کشور است.

سوغات اراک
سوغات اراک

صنایع دستی اراک

به جز سوغاتی‌های خوراکی، محصولات دیگری، چون صنایع دستی در اراک وجود دارد که هنرمندان زحمت کش این منطقه آن‌ها را تهیه می‌کنند. اگر سری به بازار قدیمی شهر بزنید در راسته‌های مختلف آن می‌توانید افرادی را ببینید که در حال کار روی این محصولات هستند. از مهم‌ترین صنایع دستی اراک که می‌توانید به عنوان سوغاتی تهیه کنید می‌توان به گلیم بافی، فرش، تراش سنگ‌های قدیمی، تذهیب، مسگری و گیوه دوزی اشاره کرد که با گرفتن رنگ بوی فرهنگ محلی تولید می‌شود.

سوغات اراک
سوغات اراک


 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨