آرامگاه سعدی شیراز | Shiraz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

آرامگاه سعدی شیراز

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره آرامگاه سعدی شیراز صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با سعدیه در ادامه با ما همراه باشید.

آرامگاه سعدی معروف به سعدیه محل دفن سعدی، شاعر برجستهٔ پارسی‌گوی است. این اثر را محسن فروغی طراحی کرده‌است. این آرامگاه در انتهای خیابان بوستان و کنار باغ دلگشا در دامنهٔ کوه در شمال شرق شیراز قرار دارد. در اطراف مقبره، قبور زیادی از بزرگان دین وجود دارند که بنا به وصیت خود، در آنجا مدفون شده‌اند. از جمله مهمترین‌های آن می‌توان شوریده شیرازی را نام برد که آرامگاهش به وسیله رواق به آرامگاه سعدی متصل شده‌است.

سعدی شاعر قرن 13 پیشروی مهم حافظ بوده و یکی از گرامی ترین اجداد در شیراز است. بسیاری از اصول پرمغز و پرمحتوای او یک حالت ضرب المثلی پیدا کرده اند و او به طور گسترده ای به خاطر سادگی و بی آلایشی اشعارش مورد ستایش است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


آرامگاه سعدی شیراز
آرامگاه سعدی شیراز

محسن فروغی معمار مدرنیست ایرانی طرح آرامگاه را با همکاری علی اکبر صادق با الهام گرفتن از عناصر معماری سنتی ایران، در سال ۱۳۳۰ طراحی نمود. ساختمان به سبک ایرانی است با ۸ ستون از سنگ‌های قهوه‌ای رنگ که در جلوی مقبره قرار دارند و اصل بنا با سنگ سفید و کاشی کاری مزین است. بنای آرامگاه از بیرون به شکل مکعبی دیده می‌شود اما در داخل هشت ضلعی است با دیوارهایی از جنس مرمر و گنبدی لاجوردی.

آرامگاه سعدی شیراز
آرامگاه سعدی شیراز

بنا در سمت چپ به رواقی متصل می‌شود که در آن هفت طاق وجود دارد که با کف‌سازی سیاه رنگ به آرامگاه شوریده شیرازی پیوند می‌خورد. این آرامگاه در یک اتاق قرار دارد و کتیبه‌ای بر سر در آن است که شاعر را معرفی می‌کند و شعری از خود شاعر بر کاشیهای سرمه‌ای بر روی دیوار نوشته شده‌است.

آرامگاه سعدی شیراز
آرامگاه سعدی شیراز

آرامگاه سعدی او خلوت تر از حافظیه است، اما در نزدیکی آن قرار دارد و قطعا ارزش دیدن دارد. این خلوت تر بودن در شب می تواند تجربه شخصی بی نظیری برای شما باشد. چایخانه زیرزمینی آن مکانی فوق العاده برای سر حال آمدن بعد از گشت و گذار در باغ گل رز و درختان سرو است.

آرامگاه سعدی شیراز
آرامگاه سعدی شیراز

اشعار ساده و در عین حال عمیق سعدی، اثبات میراث او را نشان می دهد، و مشهورترین آثارش، بوستان و گلستان، بر اتحاد بشری تأکید دارند. شعر او، بنی آدم، فرزندان آدم، در ورودی سازمان ملل در نیویورک ثبت شده است.

ساعات بازدید 

سعدیه در تمام روزهای هفته از ساعت 9 صبح الی 8:30 شب پذیرای بازدید کنندگان است. تنها در روز پنج شنبه آرامگاه سعدی تا ساعت 9 شب به روی عموم باز می باشد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨