مسجد شیخ زاید ابوظبی ، امارات | Abu Dhabi

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

مسجد شیخ زاید

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره مسجد شیخ زاید صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این مسجد باشکوه در شهر ابوظبی در ادامه با ما همراه باشید.

کشور امارات متحده عربی و به خصوص شهر دبی یکی از مقاصد توریستی و گردشگری بسیار محبوب در جهان است. این شهر با چهره لوکس، ساختمان های بلند و حس و حال لاکچری خود گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. اما دیدنی ها و معماری های باشکوه این کشور فقط مختص به شهر دبی نمی باشد، بلکه این کشور به طور کلی رو به پیشرفت بسیار زیادی است. یکی از جاذبه های بسیار معروف و پرطرفدار امارات، مسجد شیخ زاید است که در شهر ابوظبی واقع شده است و معماری و شکوه آن گردشگران را به وجد می آورد. ابوظبی پایتخت امارات و بزرگترین شهر این کشور است. در ادامه بیشتر با این مسجد آشنا می شویم.

مسجد شیخ زاید (Sheikh Zayed Grand Mosque) مسجدی در شهر ابوظبی، کشور امارات است. این مسجد بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجدالاقصی چهارمین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات متحده عربی به‌شمار می‌آید. این مسجد سومین جاذبه برتر دنیا از نگاه تریپ ادوایزر در سال 2018 است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده‌ است که بنیان‌گذار و نخستین رئیس کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده ‌است. او در ۲۰ رمضان ۱۴۲۵ ه. ق درگذشت و قبر وی در سمت شمال مسجد واقع شده ‌است. این مسجد به‌طور رسمی در ماه رمضان در سال ۲۰۰۷ میلادی گشوده شد.

مسجد شیخ زاید
مسجد شیخ زاید

این مسجد در منطقه‌ای بزرگ میان دو پل «مصفح» و «مقطع» در مدخل جزیره أبوظبی قرار دارد. اگرچه ورود به مسجد برای نامسلمانان در امارات ممنوع است ولی این مسجد برای امکان بازدید گردشگران یک استثناء است.

روزانه ده‌ها زن غربی از مسجد شیخ زاید آل نهیان ابوظبی به عنوان چهارمین مسجد بزرگ، بازدید می‌کنند که با توجه به اینکه این مسجد به روی غیرمسلمانان باز است، آن‌ها هم به احترام مکان معنوی مسلمانان با پوششهای اسلامی یعنی یک عبای بلند مشکی و پوشش سر وارد این مسجد می‌شوند.

معماری

مسجد «شیخ زاید» یکی از آثار معماری بی نظیر است که از 80 گنبد و 1000 ستون ساخته شده است و قابلیت پذیرش 4 هزار نمازگزار را دارد. سالن اصلی مسجد دارای بزرگترین لوستر جهان به طول 15 متر و به وزن 9 تن است که 10 متر قطر دارد و از سویی باعث شده تا این مسجد یکی از جاذبه های گردشگری مهم ابوظبی شود. در ساخت مسجد شیخ زاید از ۲۴ لوستر کریستالی با طلای ۲۴ عیار استفاده شده است که همه ی این لوسترها از کریستال سواروفسکی هستند و همه ی آن ها در شهر مونیخ آلمان ساخته شده اند.

مسجد شیخ زاید
مسجد شیخ زاید

در گوشه های حیاط مسجد مناره های 107 متری ساخته شده که شکل هندسی هر کدام با هم فرق دارد و در ساخت آن ها از معماری کشور زیبای مصر، آفریقای شمالی و ترکیه الهام گرفته شده است. میلیون ها تن سنگ مرمر سفید خالص در ساخت این مسجد به کار رفته است که باعث شده تا در طول روز یک جای آرام و عالی و شب ها این مرمرها آبی جادویی ای به نظر برسند. رنگ آمیزی این مسجد به گونه ای است که رنگ های ساختمان به واسطه تابش خورشید یا نور ماه تغییر می کنند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان کنفرانس اسلامی، قبه اصلی مسجد شیخ زاید، بزرگترین و نخستین قبه در جهان است که ارتفاع آن ۸۳ متر و قطر داخلی آن ۳۲ متر می‌باشد.

تعداد گنبدهای مسجد شیخ زاید ۵۷ عدد می‌باشد که به اندازه های مختلف ساخته شده و بر سر رواق‌های خارجی، و مداخل اصلی و جانبی قرار دارند. گنبد اصلی مسجد شیخ زاید در ابوظبی، یکی از بزرگترین گنبدهای موجود در جهان شناخته شد.

یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد مسجد شیخ زاید، وجود استخرهای آب دور تا دور ساختمان است که تصویری آینه ای از طاق ها و ستون های بنا ایجاد کرده و به نوبه خود، شکوه مسجد را دوچندان می کند. وسعت تمام این استخرها برابر با 7874 متر مربع است و همگی در کف با کاشی های آبی پر رنگ و کم رنگ پوشیده شده اند.

مسجد شیخ زاید
مسجد شیخ زاید

در کنار نمایه بیرونی و مرمرین بنا، باید بدانید داخل مسجد نیز از مرمر پوشانده شده است. دیوارهای مسجد همگی پس زمینه ای از مرمر سفیدند که با طرحی از گل های اطلسی نارنجی، صورتی و آبی آراسته شده است. این گل ها نیز همگی از جنس مرمر رنگی هستند و به صورت برجسته خلق شده اند. قسمت جذاب تر ماجرا آن جاست که گل ها نه تنها بر روی دیوار تمام نمی شوند، که دنباله‌شان تا روی زمین مسجد ادامه پیدا می کند. منتها طرح ها در این قسمت بزرگتر و مسطح می شوند.

نورپردازی مسجد شیخ زاید

نورپردازی خاص مسجد شیخ زاید به گونه ای است که گویی روشنایی ماه را در شب های مختلف به تصویر می کشد. یعنی برای نورپردازی مسجد واقعا از ماه الهام گرفته اند به این ترتیب که در نخستین روزهای ماه که هلال ماه باریک است و نور چندانی ندارد، نورپردازی مسجد نیز ملایم و کم نور است. همین طور که روزها از پی هم می گذرند و ماه به شب چهاردهم خود نزدیک می شود، نورپردازی شبانه مسجد هم بیشتر و پرنورتر می شود. بد نیست بدانید برای آن که چنین نورپردازی خلاقانه ای در مسجد شیخ زاید ایجاد شود، از 22 برج نوری و تعداد مناسبی پروژکتور بهره گرفته اند.

مسجد شیخ زاید
مسجد شیخ زاید

بزرگترین فرش ایرانی در مسجد شیخ زاید

قالی سبز رنگی که در ورودی این مسجد وجود دارد، بسیار شیک و باشکوه و به رنگ سبز است و بزرگ ترین قالی دست باف جهان است. این فرش دستباف کاری از هنرمندان ایرانی است که زیبایی بی نظیری به این مسجد داده است.

این فرش حاصل دسترنج 1200 قالیباف ایرانی و تلاش دو شیفت کاری آنها در مدت 18 ماه است . این فرش بزرگ که 5634 متر مربع مساحت دارد دارای 133 متر طول و 48 متر عرض است و وزن آن 48 تن است. بزرگ ترین فرش جهان که در نیشابور بافته شده  از 2 میلیارد و 100 میلیون گره تشکیل شده است و 72 درصد آن از پشم و 28 درصد آن را پنبه تشکیل می دهد. نام این فرش در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است و مقامات امارات تلاش دارند از وجود این فرش در کشورشان به عنوان یک جاذبه توریستی بهره برداری کنند.

برای انتقال بزرگترین فرش دستباف دنیا، تکه های فرش را با دو هواپیما به مسجد ابوظبی رساندند و تعدادی از هنرمندان نیز همراه فرش ها اعزام شدند. در نهایت این قطعات درون مسجد به یک دیگر وصل شدند. بد نیست بدانید برای بافت این فرش منحصر به فرد، 30 میلیون درهم امارات (معادل 67,140,000,000 تومان) هزینه شد.

مسجد شیخ زاید
مسجد شیخ زاید

چطور به مسجد شیخ زاید در ابوظبی برویم؟

این مسجد در شهر ابوظبی در امارات واقع شده است که در واقع پایتخت امارات است. این مسجد هر روزه میزبان صدها بازدید کننده است و معماری و سبک ساخت بی نظیر آن از آن چیزهایی است که تا آخر عمر در ذهن هر کسی باقی می ماند. اگر که بخواهید از دبی به ابوظبی بروید باید بدانید که می توانید به راحتی از روش زمینی و طی ۱٫۳۰ ساعت به آن جا برسید و برای رفتن به آن هم می توان ماشین اجاره کنید و راه دیگر هم استفاده از تاکسی است که شما را به راحتی به آن جا می رساند. حتی در بیرون این مسجد هم تاکسی هایی به مقصد دبی همیشه وجود دارند. اگر هم بخواهید از فرودگاه ابوظبی به این مسجد بروید، ۲۰ دقیقه تا آن جا فاصله است.

نکات قابل توجه در بازدید از مسجد شیخ زاید

  • مانند هر مسجد دیگری در دنیا این مسجد هم مقدس و مورد احترام است و باید موقع ورود به آن لباس پاک و مناسب داشته باشید. حتی در خود مسجد هم به افرادی که پوشش مناسب این مکان را نداشته باشند، به طور رایگان لباس هایی به نام عبا داده می شود، این لباس هزینه ای ندارد و رایگان است.
  • اگر بخواهید برای استفاده های شخصی عکاسی کنید و یا فیلمبرداری انجام دهید، اجازه ی آن را دارید و حتی می توانید در محوطه هایی که اجازه دارید تریپاد را هم با خودتان ببرید.
  • احتمالا در هر کجای امارات متحده عربی که باشید، باید از عینک آفتابی تان استفاده کنید. اما قبل از رفتن دوباره بررسی کنید. چون ساختمان سفید یکدست و نور شدید خورشید باعث می شود چشمهایتان اذیت شود.
  • مسجد شیخ زاید دو چشم انداز حیرت آور دارد که یکی از آن ها در روز و دیگری در شب است هم روز و هم شب های این مسجد فوق العاده است و البته غروب ها را هم نباید فراموش کرد. پیشنهاد می کنیم یک الی دو ساعت قبل از غروب خورشید خودتان را به آن جا برسانید و غروب زیبای خورشید را در پس این مسجد با ابهت ببینید.
مسجد شیخ زاید
مسجد شیخ زاید

آدرس: امارات متحده عربی، ابوظبی، خیابان شیخ رشید ابن سعید پنجم، مسجد شیخ زاید

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 09:00 الی 22:00 – جمعه ها از ساعت 16:30 تا 22:00 (روزهای جمعه صبح فقط برای افرادی که می خواهند عبادت کنند باز است).

  • اگر در ماه رمضان به امارات متحده عربی سفر کنید، ساعات بازگشایی متفاوت خواهد بود و باید در روزهای شنبه تا پنجشنبه از 9:00 صبح تا 14:00 برای بازدید اقدام کنید.

هزینه ورودی: هزینه ورودی مسجد شیخ زاید رایگان است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨