غار نمکدان قشم ، طولانی ترین غار نمکی جهان | Qeshm

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

غار نمکدان قشم

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با غار نمکدان قشم آشنا خواهیم کرد . برای آشنایی بیشتر با این غار نمکی در جزیره قشم در جنوب کشورمان با ما همراه باشید.

قشم بزرگترین جزیره خلیج فارس است. این تنها مشخصه این جزیره زیبا نیست. بلکه به جرات می توان گفت که جزیره قشم جزیره شگفتی هاست. قشم با طبیعت شگفت انگیزش یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایران می باشد. قشم علاوه بر مراکز خرید متعدد دارای جاهای دیدنی بسیاری نیز می باشد. جزیره قشم به‌ دلیل داشتن غارها، جنگل‌ها، دره‌ها، سواحل زیبا و مراکز خرید مختلف یکی از بهترین مقاصد گردشگری در ایران است.

غار نمکدان که به نام‌های غار نمکی 3N، غار نمک قشم و غار سه مرد برهنه (3N Cave / Cave of three nudes) نیز معروف است در جزیره قشم قرار دارد و طولانی‌ترین غار نمکی جهان است. طول کشف‌شده ی این غار 6,600 متر است. بلندی کوه نمکی ۳۴۰ متر است و بام جزیره به‌ حساب می‌آید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


کوه نمکی قشم که یکی از عجایب هفتگانه خلیج فارس به‌حساب می‌آید، تعدادی غار را درون خود جای داده است که بزرگ‌ترین آن‌ها غار نمکدان قشم محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، قدمت نمک‌های غار به‌ دوره پیش از کامبرین بازمی‌گردد و بیش از ۵۷۰ سال عمر دارند.

غار نمکدان قشم
غار نمکدان قشم

نمک هایی که از این غار استخراج می شوند خاصیت دارویی دارند و از آنها به عنوان نمکی برای علم طب به ویژه برای ورزشکاران حرفه ای به صورت کپسول مصرف می شود. ترکیباتی که نمک های درون این غار دارند از منیزیم تشکیل شده اند.  با توجه به تحقیقات و بررسی هایی که توسط زمین شناسان دانشگاه شیراز و کشور چک بر روی غار نمکدان در هرمزگان انجام شده نیز متوجه شدند که این غار یکی از طولانی ترین غارهای نمک جهان است و طول آن ۶۴۰۰ متر است.

به علت صعب‌العبور بودن بعضی از قسمت‌های غار و ناشناخته و کشف نشده ماندن بعضی از قسمت‌ها، هنوز طول نهایی آن مشخص نیست و انتظار می‌رود بیشتر از این ها باشد. این غار در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. همچنین غار نمکدان به عنوان یکی از ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم، از سال 1385 به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های تحت حمایت یونسکو درآمده‌ است.

غار نمکدان قشم
غار نمکدان قشم

بهترین فصل سفر

از پاییز تا آخر فروردین فصل مناسبی برای سفر به قشم است. هوا ملایم و مطبوع است و داغی آفتاب اذیت‌مان نمی‌کند. زمستان قشم خنکی دلپذیری دارد و گشت و گذار خسته‌مان نمی‌کند.

دسترسی

برای دسترسی به این جاذبه ی طبیعی در استان هرمزگان باید به سمت غرب جزیره قشم سفر کنید. با عبور از فرودگاه قشم و پشت سر گذاشتن حدود ۶۰ کیلومتر وارد جاده شوسه نسبتا مناسبی می شوید که ۲۳ کیلومتر تا دهانه غار فاصله دارد.

این نکته را باید بدانید که این غار روشنایی ندارد، پس بدون هدلایت و چراغ‌‌قوه کاری از پیش نمی‌بریم. آب و خوراکی سبک و یک دست لباس اضافه، خیال‌تان را راحت می‌کند.

غار نمکدان قشم
غار نمکدان قشم

آدرس: ایران، استان هرمزگان، جزیره قشم، 100 کیلومتری شهر قشم

هزینه بازدید: رایگان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨