روستای شیلاندر ، روستایی زیبا و دیدنی در زنجان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

روستای شیلاندر زنجان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با روستای شیلاندر زنجان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این روستای زیبا در استان زنجان در ادامه با ما همراه باشید.

استان زنجان یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق ترک‌‌نشین محسوب می‌شود. جاذبه‌های طبیعی این استان را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا زنجان با داشتن آب و هوایی خاص و خنک، به عنوان بهشتی معتدل شناخته می‌شود که هر ساله و به خصوص در تابستان، میزبان عده‌ی کثیری از طبیعت دوستان است.

روستای شیلاندر (Shilandar) روستایی زیبا در دل کوه است که در فاصله 42 کیلومتری شمال شرقی زنجان (۱۵ کیلومتری روستای تهم) واقع شده‌ است. روستایی با معماری پلکانی که به ماسوله گیلان شباهت دارد و از این‌رو به ماسوله زنجان مشهور شده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


از جاذبه‌های دیدنی این روستا می‌توان به خانه‌های پلکانی روستا، آبشارهای زیبا و رودخانه‌های این روستا اشاره نمود. وجود کوه‌های مرتفع، دره‌های نسبتا عمیق و طبیعت دست نخورده و بکر به جذابیت این روستای زیبا افزوده‌ است.

بیشتر ساکنان این روستا خانه‌های‌شان را ترک کرده و شهرنشین شده‌اند. از سال 1387 این روستا تقریبا خالی از سکنه بوده و در حال حاضر تنها 6 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند. از این‌رو می‌توان این روستا را دارای فضایی بکر و آرام دانست که ساعاتی بدون دغدغه و شلوغی‌های شهر را برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

بهترین فصل سفر

بهترین زمان بازدید از این روستا اواسط بهار تا اواسط پاییز است. در فصل بهار و تابستان این روستای کوهستانی آب و هوای مطبوعی دارد و به پاتوق زنجانی‌ها تبدیل می‌شود. این فصول بهترین زمان برای خرید محصولات باغی نیز به حساب می‌آید.

در فصل پاییز جلوه زیبای پاییزی شیلاندر بسیار دیدنی‌ست و چشم‌اندازی رنگارنگ را پیش روی‌تان قرار می‌دهد. در زمستان هوا در شیلاندر به شدت سرد می‌شود و به دلیل خاکی بودن جاده و وضعیت نامناسب آن، بهتر است بازدید خود را به زمان دیگری موکول کنید.

روستای شیلاندر زنجان
روستای شیلاندر زنجان

جاذبه ها و تفریحات روستا

  • مسیر روستای شیلاندر

رسیدن به روستای شیلاندر مستلزم پیمودن جاده زنجان-طارم و پشت سر گذاشتن مسیری ناهموار و خاکی‌ست. خود را برای یک مسیر خاکی در کنار دره‌ای عمیق آماده کنید. در این مسیر می‌توانید بازدیدی از سد تهم داشته باشید که نامش از لقب رستم در شاهنامه گرفته شده است و پس از آن به روستای علی‌آباد سر بزنید که روستایی کوچک و باصفا و تقریبا خالی از سکنه است و فقط در زمان تفریح یا جمع‌آوری محصولات به آن سر می‌زنند. کمی بعد از دیدن این روستا، شیلاندر خودش را به ما می‌نمایاند.

دوستداران طبیعت و عاشقان پیاده‌روی و رودخانه‌نوردی می‌توانند برای رسیدن به این روستا از مسیر رودخانه‌ای که از پایین شیلاندر و میان‌دره تا نزدیک زنجان ادامه دارد، عبور کنند و مسیر را به شکلی متفاوت بپیمایند.

  • گشت و گذار در روستا

این روستا چنان که باید رنگ و بوی زندگی ندارد، اما گشت‌وگذار در آن، لذت بردن از آب و هوای مطبوع و دیدن خانه‌های قدیمی حال و هوای خاصی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

  • طبیعت گردی

طبیعت سرسبز و کوهستانی با آب‌های همیشه در جریان و آبشارهای دیدنی، از زیبایی‌های شیلاندر به شمار می‌روند و علاوه بر چشم‌اندازهای زیبا، آب و هوایی خنک را ایجاد کرده‌اند. کوه‌های شمالی طارم نیز از محل روستا دیده می‌شوند و چشم‌اندازی دیدنی را پیش روی‌تان می‌گذارند.

  • تماشای پروانه‌ها

وجود درختان توت که منبع تغذیه برای کرم‌های ابریشم هستند باعث شده تا پروانه‌های زیادی در شیلاندر به چشم بخورند و لقب روستای پروانه‌ها را برایش به ارمغان بیاورند.

  • کوهنوردی

کوه شیلاندر، بلندترین قله نزدیک به روستا، هرساله علاقه‌مندان به رشته کوهنوردی را به سوی خود می‌کشاند.

  • پیک‌نیک و عکاسی

این روستا با طبیعت بکر، سرسبز و بی نظیر خود مقصدی عالی برای عاشقان عکاسی است.

  • آب‌بازی و آب‌تنی

آبشارها و رودخانه‌های شیلاندر همیشه مقصد افرادی بوده‌اند که می‌خواهند تنی به آب بزنند و از آب‌بازی لذت ببرند.

  • خرید محصولات باغ

سیب، توت و گردو از محصولات معروف شیلاندر هستند و بسیاری در فصل برداشت برای خرید این محصولات به این روستا سر می‌زنند.

روستای شیلاندر زنجان
روستای شیلاندر زنجان

اقامت در شیلاندر

از آنجایی که این روستا تقریبا خالی از سکنه شده است. تنها راه اقامت در شیلاندر، کمپ در اطراف روستا و گذراندن شب در زیر آسمان پرستاره است. اگر قصد کمپینگ ندارید می توانید پس از یک روز گشت و گذار در روستا و طبیعت گردی به زنجان برگردید و در این شهر اقامت داشته باشید.

چطور به روستای شیلاندر برویم ؟

برای سفر به این روستا، باید به سوی زنجان بروید و از طریق جاده زنجان‌-‌طارم به سوی سد تهم حرکت کنید که در 8 کیلومتری روستای تهم قرار گرفته است. کمی بعد از روستای تهم، تابلوی شیلاندر بر سر جاده‌ای فرعی به چشم می‌خورد و با ورود به آن بعد از 20 دقیقه به یک دوراهی می‌رسید. راه سمت چپ، شما را به مقصدتان می‌رساند و پس از عبور از کنار روستای علی آباد، شیلاندر را خواهید دید. به یاد داشته باشید که مسیر از سد تهم خاکی و ناهموار است.

آدرس: استان زنجان، شهرستان زنجان، دهستان تهم، روستای شیلاندر

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨