راهنمای سفر به ایلام و بازدید از تنگه بهرام چوبین

تنگ بهرام چوبین از معروف ‌ترین جاهای دیدنی استان ایلام است که از نظر تاریخی برای گردشگران اهمیت بسیار زیادی دارد. در هر شهری که هستید می‌توانید با تهیه بلیط به‌راحتی به ایلام سفر کنید. به‌عنوان مثال، اگر در شهر تهران هستید، تنها کافیست بلیط هواپیما تهران ایلام را خریداری و از دیدن این مکان تاریخی و بسیاری از جاهای دیدنی ایلام لذت ببرید. این مکان تاریخی نشان از باهوشی و استراتژی‌های کاربردی فردی به نام بهرام دارد. اگر شما هم از جمله افراد کنجکاو در مورد این تنگه هستید، با راهنمای سفر به ایلام، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

راهنمای سفر به ایلام و بازدید از تنگه بهرام چوبین
راهنمای سفر به ایلام و بازدید از تنگه بهرام چوبین

آشنایی با تنگه بهرام چوبین

این تنگ از معروف‌ترین جاهای دیدنی ایلام بوده که در حدود 12 کیلومتری دره ‌شهر قرار دارد. محل قرارگیری این تنگ در یک دره و در فضای بین دو صخره است. درواقع، بهرام چوبین از این محل به‌عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌کرده و این مکان موقعیت استراتژیک و نظامی داشته است.

بهرام ششم این مکان را با تمرکز زیاد طراحی کرده، به‌طوری که این دژ تقریباً غیرقابل نفوذ بوده است. برای جلوگیری از ورود دشمنان ورودی این تنگه بسیار باریک و تنگ بوده و در میان دو صخره بزرگ قرار دارد. در داخل این دژ آثار باستانی زیادی وجود دارند و سربازان زیادی در این قلعه مستقر بوده‌اند.

تاریخچه تنگ بهرام چوبین

تاریخچه این تنگ چیست؟ بهرام چوبین پسر بهرام گشنسب از خاندان ممتاز دوران ساسانی محسوب می‌شود که با پادشاه اشکانی نسبت داشتند. از آنجا که بهرام ششم بسیار لاغر و قد بلند بوده، به او لقب چوبین داده‌اند. بهرام از معروف‌ترین و دلیرترین سرداران ایرانی است که در تمام نبردهای خود حتی با سربازان اندک نیز پیروز می‌شده است.

به‌دلیل اتخاذ استراتژی‌های خاص برای پیروزی در جنگ‌ها به این شخص لقب فرمانده ارتش ایران و نابعه رزم داده‌اند. در آن زمان پادشاه ایران یعنی هرمز چهارم به‌دلیل ترس از شورش بهرام چوبین او را به جنگ با بیزانس فرستاد تا شاهد شکستش باشد. بعد از شکست بهرام، هرمز چهارم او را از فرماندهی برکنار کرده و همین موضوع باعث شورش بهرام شد.

پس از هرمز چهارم پسر او خسرو پرویز با بهرام چوبین وارد جنگ شد؛ اما شکسست خورد و به بیزانس فرار کرد. اما دوباره با ارتشی از بیزانس به ایران برگشته و بهارم چوبین را شکست داد. بهرام بعد از شکست به تنگ بهرام چوبین پناه برد و در آن‌جا اقامت کرد و به همین دلیل، این تنگ را تنگ بهرام چوبین می‌نامند.

بررسی شرایط آب و هوایی تنگ چوبین

تنگ بهرام چوبین در منطقه‌ای واقع شده که در نیمه دوم سال، آب و هوای نسبتاً سردی دارد؛ اما در نیمه اول سال طبیعت سرسبز و زیبایی داشته که بسیار چشم‌نواز و زیبا است.

بررسی پوشش گیاهی تنگ بهرام

همانطور که برای شما عزیزان توضیح دادیم؛ این تنگ در دل صخره‌ها قرار دارد و به همین دلیل، قسمت‌هایی از صخره‌ها اصلاً نور آفتاب را دریافت نمی‌کنند و برعکس قسمت‌هایی به‌شدت در معرض نور هستند.

از آنجا که این مکان محیط خشک و صخره‌ای دارد؛ بیشتر می‌توان حیواناتی مانند آفتاب‌پرست را در این مکان مشاهده کرد. این منطقه پوشش گیاهی یکسانی نداشته و در اطراف آب‌انبارها پوشش گیاهی متنوعی دیده می‌شود.

آیا می توان در این محل اقامت کرد؟

معمولاً گردشگران در طی نصف روز به بازدید از این مکان می‌پردازند. بعضی از گردشگران تمایل دارند که شب در این محل اقامت کنند.

در پایین این صخره‌ها فضایی وجود دارد که دارای چشمه آب و پارکینگ است و افراد به‌راحتی می‌توانند در این مکان چادر بزنند. البته اگر دنبال امکانات رفاهی بیشتری هستید، می‌توانید به دره‌شهر رفته و شب را در آنجا بگذرانید.

بهترین زمان سفر به ایلام

بهترین زمان سفر به ایلام بهار و اوایل پاییز است. در این زمان، آب و هوا معتدل و دلپذیر است و می توانید از گشت و گذار در طبیعت زیبا و جاذبه های تاریخی این استان لذت ببرید. در بهار، دشت های ایلام پر از گل های رنگارنگ می شوند و منظره ای زیبا را به وجود می آورند.

همچنین، آب و هوا برای کوهنوردی و پیاده روی در کوه های زاگرس مناسب است. در اوایل پاییز، هوا هنوز خنک است و می توانید از گشت و گذار در جاذبه های تاریخی ایلام مانند قلعه والی، کاخ فلاحتی، و آتشکده های باستانی لذت ببرید.

اگر به دنبال تجربه زمستان سرد و برفی هستید، می توانید در زمستان به ایلام سفر کنید. اما توجه داشته باشید که در این فصل، بسیاری از جاذبه های گردشگری ایلام به دلیل بارش برف و باران مسدود می شوند. در تابستان، هوای ایلام بسیار گرم است و ممکن است برای سفر مناسب نباشد.

سخن آخر

تنگ بهرام چوبین از مهمترین جاهای دیدنی استان ایلام است که بهتر است در فصل بهار یا تابستان به آن سفر کنید. درواقع، در فصل‌ها پاییز و زمستان هوای سرد و خشکی داشته و کمتر کسی می‌تواند این هوای سرد و خشک را تحمل کند.

بهرام چوبین یکی از فرماندهان شجاع ایرانی بوده که با داشتن استراتژی در کمتر جنگی شکست می‌خورده است. اما سرانجام توسط ارتش بیزانس به رهبری خسرو پرویز، بهرام چوبین شکست خورده و به این تنگ که ورودی بسیار باریکی دارد پناه برده است. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره تنگ بهرام چوبین را به دست آورید.

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨