دیدنی های دولت آباد
دیدنی های دولت آباد

معرفی دیدنی های دولت آباد | اصفهان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های دولت آباد

شهر دولت آباد واقع در شمال شهر اصفهان و دارای آب و هوای گرم و خشک می باشد. فاصله این شهر از مرکز استان ۱۰کیلومتر می باشد. جمعیت این شهر ۳۷۰۹۸ نفر و ساکنین شهر به زبان فارسی سخن میگویند. دین ساکنان این منطقه اسلام و مذهب شیعه و اعتقادات مذهبی محکمی دارند. موقعیت طبیعی این شهر با داشتن ۳۳ رشته قنات در گذشته و بالغ بر ۲۷ رشته قنات کشاورزی از نظر منظر طبیعی در جایگاه قابل توجهی قرار دارد. در ادامه همراه تاپ توریست باشید تا با دیدنی های دولت آباد بیشتر آشنا شوید.

پیشینه تاریخی شهر

هسته اولیه این شهر قبل از سلسله صفویه به صورت قلعه کوچکی تشکیل و صرفا چند خانوار در آن میزیسته اند،بنا به روایات،زمانی سیل جاری می شود و روستاهای زیر دست چون دره ،بتکاآباد و صالح آباد مورد هجوم سیل قرار میگیرند و دولت وقت صفوی اهالی آن روستاها را به این قلعه انتقال میدهد و به عمران و آبادی آنجا میپردازد از آن تاریخ به بعد این محل دولت آباد نامیده می شود.در این هنگام بنایی به نام شاه نشین احداث میگردد که آثاری به جز محله ای به این نام از آن در دست نیست و در اثر سیل و گذشت زمان به طور کامل تخریب شده است . از این دوره آثاری از چند مسجد به نام های مسجد دوازده امام ،مسجد شبستان و مسجد علی بیک ذکر شده است .

از دیگر آثار تاریخی این شهر میتوان به برج کبوتر معروف به برج آقا ، خانه ارباب واقع در محله لودریچه ، کتیبه های حرم امامزاده نرمی که قسمتی از آن متعلق به دوران سلجوقیان است اشاره کرد. شهر دولت آباد تا ۵۰ سال پیش دارای ۴ محله به نام های محله گرگو ، محله شاه نشین ،محلهسر جوب ،محله شحرخوان بوده است که هر کدام از محله ها را بنا به بافت و نوع امکاناتی که در آن بوده است نامگذاری کرده اند.به طور مثال محله شاه نشین به دلیل آنکه اکثریت ثروتمندان و عیان نشینان در آن محل زندگی میکردند به این نام معروف بوده است. گسترش شهر دولت آباد به عنوان مرکز بخش و توسعه فیزیکی و افزایش جمعیت آن طی سال های اخیر ،به دلیل موقعیت خاص مکانی آن است.مکانی که از یک طرف دسترسی به شهر بزرگ اصفهان را امکان پذیر ساخته و از طرف دیگر سایر مراکز شهری و روستایی منطقه برخوار را به هم پیوند میدهد.به طوریکه در مدتی کمتر از ۲۰ سال سطح شهر تا دو برابر افزایش و مراکز روستایی مجاور را نیز در بر گرفته است .روستاهایی مانند لودریچه و کربکند و زمان آباد به شهر پیوسته اند و هم اکنون جزء لاینفک شهر محسوب میشوند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


مسجد دوازده امام دولت آباد

مسجد ۱۲ امام دولت آباد بنایی است از دوران صفوی که در داخل بافت قديم شهر واقع گرديده است . اين بنا به صورت مربع شکل در دو طبقه ساخته شده که طبقه زيرين آن به عنوان سَردابه و طبقه بالايی يا همكف آن به عنوان مسجد جهت اقامه نماز استفاده می شود . اين مسجد با ۲ متر ارتفاع از سطح زمين ، خود گواه بر وضعيت جغرافيايی منطقه اطراف و بنايی بدون حياط می باشد . البته در حال حاضر فضايی در پشت مسجد به عنوان حياط در اختيار مسجد می باشد. اين بنا با فضايی مربع شكل در زير سقفی گنبدی شكل كه دور تا دور آن را رواقهايی در دو طبقه احاطه كرده اند ساخته شده و محراب جديدالاحداث آن در ضلع جنوبی قراردارد. نمای بيرونی و سر در مسجد از آجر و داخل بنا با گچ بری سفيد كاری شده  كه در سالهای اخير نيز آئينه كاری هايی به آن اضافه گرديده است . در مجاورت مسجد ۱۲ امام امامزاده سيد محمد قرار دارد كه ساختمان آن جديدالاحداث و نماكاری شده است. فضای سبز زيبايی جلوی امامزاده و مسجد ۱۲ امام وجود دارد كه ويژگی خاصی را به محدوده بافت پيرامون آثار داده است .دیدنی های دولت آباد

امامزاده ابراهیم(ع) معروف به امامزاده نَرمی

امامزاده ابراهیم معروف به امامزاده نَرمی در فاصله ۳ کیلومتری مرکز شهر دولت آباد و در منطقه يا محله ای بنام نَرمي واقع گرديده است . اين امامزاده از فرزندان موسی بن جعفر می باشد که در تمام طول سال به ويژه پايان هفته و ايام سوگواری ائمه معصوم پذيرای زائران زيادی ازگوشه وكنار شهرستان واستان و بويژه شهرهايی چون گزبُرخوار،خورزوق ، دستگرد و . . . است . مردم اين منطقه نذر و نيازهای خود را با مراجعه و شفاعت قراردادن اين عزيز و صالح، از خداوند تبارك و تعالا طلب كرده و اعتقادات محكمی به آن بزرگوار دارند . گرچه ساختمان قديمی امامزاده ابراهيم در سالهای اخير برای گسترش فضای آن تخريب شده ولی به همت و كمكهای مردم و زائران بازسازی و درحال تكميل و زيبا سازی فضاهای اطراف است .دیدنی های دولت آباد

صنایع دستی دولت آباد

در گذشته نه چندان دور قالی بافی برترین هنر مردمان این شهر به حساب می آمد و نقشه های دولت آبادی هنوز هم جایگاه خود را در این صنعت حفظ کرده است .از جمله صنایع دیگر این شهر میتوان به کارگاه های طلاسازی ، مبل سازی و منبت کاری اشاره کرد.

دیدنی های دولت آباد
دیدنی های دولت آباد


 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)