دیدنی های تربت حیدریه
دیدنی های تربت حیدریه

مکان های دیدنی تربت حیدریه ، خراسان رضوی | Torbat Heydariyeh

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های تربت حیدریه

تربت حیدریه در استان خراسان رضوی قرار دارد و از شهرهای پرجمعیت این استان است. قدمت این شهر به دوران اشکانیان می‌رسد. این شهر مرکز زعفران است که شهرت جهانی دارد و سوغات تربت حیدریه است. سفر به شهر تربت حیدریه سفری به دیار زعفران و ابریشم در میان طبیعت شمال شرق ایران است. در ادامه با تاپ توریست همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری تربت حیدریه و جاهای دیدنی تربت حیدریه بیشتر آشنا شوید.

کاروانسرای طبسی

این کاروانسرا در مجاورت مجموعه تاریخی قطب الدین حیدر قرار دارد. این رباط را حاج محمد ابراهیم طبسی از تجار معروف عصر قاجار در اواخر این دوره در ملک شخصی خود بنا کرد. رباط طبسی در زمره بناهای دو ایوانی است که شامل فضای ورودی، هشتی، تعدادی حجره مشرف به میان سرای بنا، انبار و اصطبل است.

دیدنی های تربت حیدریه
دیدنی های تربت حیدریه

موزه مردم شناسی

قسمتی از بنای رباط طبسی به موزه مردم شناسی تربت حیدریه اختصاص یافته است که در غرفه‌های مختلف آن آداب و سنن حرف و صنایع دستی مردم این خطه به معرض دید عموم در آمده است و بر زیبائی این مجموعه افزوده است. این مجموعه  یکی از پر رونق‌ترین مکان‌های هدف گردشگران و مردم خود شهرستان همه ساله در ایام نوروز است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دیدنی های تربت حیدریه
دیدنی های تربت حیدریه

مسجد جامع قدیم

در ضلع غربی مقبره قطب الدین حیدر ایوان مسجد جامع قدیم تربت حیدریه جلب نظر می کند. ارتفاع ایوان مذکور ۵/۱۱ و طول آن حدود ۵/۱۰ متر است. فضای داخلی ایوان مقصوره یا گنبد خانه مسجد با وسعت بیش از ۲۰۰ متر شامل غرفه و محرابی مزین به مقرنس و نیز تزییناتی به شیوه کاربندی در بخش زرین گنبد است. بنای مسجد جامع آجری است و تاریخ بنای آن که نام بانی را نیز شامل می شود بر سنگ سیاه و لوح مانندی حک شده است که نشان دهنده سال ۱۰۴۵ ه.ق زمان شاه صفی و به نام خواجه عبدالله فرزند درویش علی تربتی است.

دیدنی های تربت حیدریه
دیدنی های تربت حیدریه

حمام حاجی رئیس

حمام حاجی رئیس از ابنیه ارزشمند تاریخی شهرستان تربت حیدریه است که بر اساس نوشته حک شده بر روی سردر ورودی به سال ۱۲۷۲ ه.ش به همت حاج سید محمد رئیس‌التجار (حاجی رئیس) جهت باقیات‌الصالحات بنا گردید. این بنا از جمله چندین حمام معتبر شهر بوده است که در سفرنامه‌ها ذکر آن آمده و از رونق و اعتبار خاصی برخوردار بوده است و از زمان احداث تا حدود سال‌های 1377 – 1376 مردم شهر از آن استفاده می‌کردند. همان‌گونه که از نام آن برمی‌آید حاجی رئیس بنای مزبور را در اواخر دوره قاجاریه بنیاد نهاده‌ است. از ویژگی‌های جالب توجه آن، وجود هشت ستون سنگی مزین به نقاشی بسیار زیباست که فضای گنبدی بینه را پدید آورده‌ است و در میان فضای آن نیز حوضی سنگی، شکل هشت ضلعی قرار دارد. فضای ورودی حمام در قسمت سر در ورودی مزین به کاشی لاجوردی منقوش به گل بوته‌ است. با تلاش میراث فرهنگی شهرستان تربت حیدریه  حمام حاجی رئیس در تابستان سال ۱۳۸۱ با شماره ۵۱۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

دیدنی های تربت حیدریه
دیدنی های تربت حیدریه

آرامگاه قطب الدین حیدر

مزار عارف وارسته “قطب الدین حیدر” كه در قرن ششم میزیسته از مهم ترین و پر گردشگر ترین اماكن دیدنی این شهر می باشد. مقبره ای به جای مانده از دوره “صفویان” و “تیموریان” می باشد. ایوانی از مسجد قدیم این منطقه نیز در كنار این آرامگاه قرار گرفته است.

دیدنی های تربت حیدریه
دیدنی های تربت حیدریه

خانه امینی

خانه امینی محل زندگی امین‌التجار است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. این بنا دارای تزیینات آجرکاری، کاشی‌کاری و گچ‌بری‌های زیبایی است که هنوز پس از گذشت سال‌های متمادی، پابرجا مانده است.

دیدنی های تربت حیدریه
دیدنی های تربت حیدریه

کاروانسرای لاری

این رباط در محل بازار شهر و محله معروف به میدان رباط قرار دارد که توسط حاج محمدرضا لاری در سال ۱۳۰۸ ه. ق ساخته شده است. مقبره وی که از تجار معتبر شهر بوده در نزدیکی رباط و در یکی از بازارچه‌ها باقی است. پس از درگذشت او حاج امین التجار از این رباط نگهداری و استفاده می‌کرده است و تولیت آن نیز با خانواده امین التجار است و اکنون اداره اوقاف، بیوتات رباط را بعنوان انبار کالاهای تجارتی به کسبه و اداره قند و شکر به اجاره داده است. رباط در نوعی از خود وسعتی داشته و بخصوص فضای جلوی رباط که اینک به بازارچه‌های شلوغ تبدیل شده است جزئی از رباط و از متعلقات آن به حساب می‌آمده است.

دیدنی های تربت حیدریه
دیدنی های تربت حیدریه

مزار بوری آباد

بنای تاریخی امامزاده احمد الرضا (ع) بوری آباد مربوط به دوره صفویه از آثار ثبت شده ملی کشور است.این بنا با پلان مربع مدفن یکی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. این بنا در کیلومتر 4 جاده تربت به گناباد واقع شده و دارای امکانات رفاهی از قبیل زائرسرا، حسینیه و سکوهای اقامتی است.

دیدنی های تربت حیدریه
دیدنی های تربت حیدریه

کاروانسرا و پل کسکک

رباط کسکک و پل کسکک در شمال تربت حیدریه در نزدیکی روستایی با همین نام واقع شده است. کاروانسرا یادگاری از عصر صفویه است که سردر ورودی دارد که بر طرفین آن ایوانچه‌ها و طاق نماهایی ایجاد شده‌ است. اتاق‌های اقامت کاروانیان نیز در پیرامون مهمانسرای آن ساخته شده که فضای ورودی آن‌ها دارای سردر و فضای داخل آن نیز شامل تاقچه و بخاری دیواری است. پل کسکک نیز مربوط به اواخر دوران قاجاریه است. این پل و کاروانسرا هر دو توسط امین‌التجار یکی از تاجرهای معروف شهر بنا شده‌اند. پل کسکک در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی های تربت حیدریه
دیدنی های تربت حیدریه

آبشار رود معجن

آبشار رود معجن که از جاذبه‌های بسیار دیدنی‌ استان است، در ۴۸ کیلومتری غرب تربت حیدریه و در ۴ کیلومتری شمال روستای رود معجن قرار دارد. ارتفاع آبشار رود معجن ۲۸ متر است و شاخه اصلی این آبشار نیز از کوههای چهل تن سرچشمه گرفته است.

دیدنی های تربت حیدریه
دیدنی های تربت حیدریه

پارک کوهستانی پیشکوه تربت حیدریه

پارک پیشکوه بزرگ‌ترین پارک شهر است. به دلیل اینکه این پارک در دامنه کوه سه قله قرار دارد به‌عنوان پارک کوهستانی شناخته می‌شود. فضای بازی کودکان، رستوران، استخر و آبشار مصنوعی از امکانات تفریحی و رفاهی این پارک هستند. پارک کوهستانی پیشکوه از منطقه‌های نمونه گردشگری این شهر است.

دیدنی های تربت حیدریه
دیدنی های تربت حیدریه

غار ماه پری

برخی از تاریخ نگاران و بومیان این منطقه اشاره به این موضوع كه رد پای انسان های اولیه در این استان دیده شده است، گردشگران و مسافران بسیاری را به سمت شمال غرب این شهرستان می كشاند. آثار بر جای مانده بر روی غار های این منطقه نشان از زیستگاه انسان های اولیه و قبل از تاریخ در این منطقه را می دهد. كه همه ساله شمار بسیاری از علاقمندان به تاریخ و باستانشناسان از این منطقه دیدن می كنند.

دیدنی های تربت حیدریه
دیدنی های تربت حیدریه

قله ملکوه

قله مرتفع ملکوه، سومین قله بلند استان است که ارتفاع آن در بلندترین نقطه به ۲۷۶۸ متر می‌رسد. قله ملکوه در جنوب شهر کدکن و غرب روستای زیبای حصار، در فاصله ۷۰ کیلومتری تربت حیدریه قرار دارد

دیدنی های تربت حیدریه
دیدنی های تربت حیدریه



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)