دره شمخال ، یکی از زیباترین دره های ایران | Quchan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دره شمخال قوچان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با دره شمخال قوچان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این دره رویایی و زیبا در شهر قوچان در ادامه با ما باشید.

قوچان یکی از شهرهای استان خراسان رضوی است. این شهر در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب مشهد (مرکز استان) قرار دارد.شهر قوچان را در منابع مختلف تاریخی و همچنین بسیاری از مورخان حال حاضر اولین پایتخت اشکانیان می‌دانند. محدوده قوچان از شمال به شهرستان درگز و کشور ترکمنستان و از جنوب به نیشابور و از شرق به چناران و از غرب به فاروج (خراسان شمالی) منتهی می‌گردد و از معبر گمرک باجگیران به کشورهای آسیای میانه متصل می‌گردد و با عشق آباد مرکز ترکمنستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و همچنین دارای ۲۸ کیلومتر مرز بین‌المللی با کشور ترکمنستان می‌باشد.

چشم اندازهای شهر قوچان شامل جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار است. یکی از مکان های زیبا و از جاذبه های طبیعی محبوب قوچان دره شمخال است. دره ای زیبا و رویایی که در ادامه آن را به شما معرفی می کنیم.

دره شمخال (Shamkhal Valley) به طول ۱۸ کیلومتر در استان خراسان رضوی، از روستای شمخال در کیلومتر ۷۰ جاده قوچان به باجگیران آغاز می شود و در سوی دیگر به اراضی درونگر در جاده قوچان به درگز ختم می شود. دره شمخال که نام خود را از روستایی کوهپایه ای به همین نام گرفته از شمال شرقی به کوه آسلمه و از جنوب شرقی به رودخانه دائمی کال شمخال محدود است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دره شمخال قوچان
دره شمخال قوچان

شمخال نام یک نوع تفنگ قدیمی و دست ساز و قوی به زبان کردی کرمانجی بوده است. کردی کرمانجی ضرب المثلی دارد به این مضمون که “مگر تیر شمخال به تو خورده است”. این ضرب المثل برای افرادی به کار می رود که در واکنش به یک اتفاق نه چندان مهم، گریه و ناله بسیار سر می دهند.

این روستا بنای تاریخی کهنی ندارد اما اقلیم مساعد، خاک مرغوب و منابع غنی آب، تاثیر فراوانی در شکل گیری روستا داشته است. چشمه های ابتدای دره در ادامه رودخانه ای را می سازند که شالیزارهای درونگر را سیراب می کند. دره شمخال با دیواره های بلند و عرض کم، طبیعتی بی نظیر دارد. ارتفاع دیواره تا ۲۰۰ متر برآورد شده است.

در فاصله ۱۰ كيلومتري از ابتداي دره، فضاي جذاب و ديدني به نام «حمام آب» وجود دارد كه پذيراي تعداد كثيري از گردشگران در فصل تابستان است. عطر درختان گردو در آغاز مسیر با بوی خوش نم و رطوبت دیواره های سنگی عطر زندگی را در همه جا پراکنده میکند.

دره شمخال قوچان
دره شمخال قوچان

این دره دارای پیچ و خم های بسیار و جذابیت های زیاد است چنانکه در پس هر خم آن چشم اندازهای ویژه ای را به نمایش می گذارد. هر چه جلوتر بروید به یمن وجود چشمه سارهای زیبای مسیر و آبشارهای جاری از اطراف صخره پر آب تر و جذاب تر می شود در عین آنکه بر زلالیت و شفافیت آن هم افزوده می شود.

پوشش گیاهی دره شامل گردو، انجیر، زردآلو، چنار، بید، سپیدار، تمشک، موسیر، آنوخ (کاکوتی)، چریش، هفشان، گون، ریخوک، زرشک، گژی (زالزالک) و سدها گیاه وحشی و دارویی دیگر است.

دره شمخال از به هم پیوستن رودهای شارک، قرچه، دربادام، شمخال و همچنین اضافه شدن چشمه‌هایی که از این کوه‌ها نشات می‌گیرد به وجود آمده است. در ابتدای این مسیر پرپیچ و خم زیبا آب و پوشش گیاهی زیادی وجود ندارد ولی در ادامه با پیوستن چشمه‌ها، آب افزایش پیدا کرده و رود فصلی به نام دوآبی به وجود می‌آید و در ادامه رود دربادام به آن پیوسته بنابراین در بعضی مواقع شما مجبور به پیمودن راه در رودخانه می‌شوید. بنابراین توصیه می‌شود با خود لباس مناسب و کفش مخصوص راهپیمایی در رودخانه را به همراه داشته باشید. به علت پر پیچ و خم بودن مسیر، راه به نظر طولانی‌تر خواهد آمد بنابراین پشنهاد می‌شود که برنامه 2 روزه برای پیمودن این راه درنظر بگیرید.

دره شمخال قوچان
دره شمخال قوچان

بهترین فصل سفر

بهترین فصول برای سفر به دره شمخال بهار و تابستان است، زیرا شما با طبیعتی سرسبز و رودی پرآب روبرو خواهید شد و همچنین هوا بسیار مطلوب خواهد بود. پیشنهاد می‌شود در اواخر بهار و اوایل تابستان به این دره فوق‌العاده زیبا سفر کنید.

چه خطراتی ما را در دره شمخال تهدید می‌کند؟

در این دره امکان سیل وجود دارد بنابراین قبل از رفتن به این دره حتما آب و هوا را چک نمایید زیرا با وجود دیواره‌های بلند دره، در هنگام سیل، فرار از آن کاری بسیار دشوار و حتی غیرممکن خواهد بود. این دره به علت راه پر پیچ و خم و گاهی صعب العبوری که دارد و همچنین راهپیمایی در رودخانه برای افراد زیر 12 سال و بالای 50 سال توصیه نمی شود.

اگر از پا درد یا استخوان درد رنج می برید شاید این تجربه مناسبی برای شما نباشد. از آنجایی که دره های شمخال به علت دیواره های بلند از آفتاب کمتری برخوردار هستند رودخانه های این منطقه بسیار خنک است.

دره شمخال قوچان
دره شمخال قوچان

لوازم سفر و توصیه های دیگر

بهتر است به گونه ای برنامه ریزی کنید که شب را در مسجد روستای شمخال یا ابتدای دره نزدیک حمام اول، درون چادر اقامت کنید و فردا مسیر را ادامه دهید. همچنین 3 سوئیت اجاره ای، تقریبا در ابتدای دره وجود دارد. کفش با زیره سفت و محکم بیشتر به کار می آید. شبهای آن سرد است. در روزهای آفتابی و در نیمه دوم مسیر به عینک آفتابی و کلاه آفتاب گیر نیاز دارید اما ضروری نیست. چون لباسها در طول مسیر خیس می شوند حداقل به یک شلوار یا شلوارک راحت برای خواب شب نیاز دارید. لطفا زباله های خود را در طبیعت رها نکنید.

دسترسی

برای دسترسی به این منطقه می بایست از جاده شهر قوچان به سمت باجگیران حرکت کرده و در فاصله ۸۰ کیلومتری از قوچان تابلوهای راهنمایی وجود دارد که شما را به سمت روستای شمخال هدایت می نماید. سپس می بایست خودروی خود را در مکانی گذاشته و مابقی مسیر را پیاده از میان دره ها عبور نمایید.

همچنین در میدان فلسطین قوچان، سواری های شخصی علاقه مندان را به روستای شمخال می رسانند و در صورت هماهنگی دوباره از انتهای دره به قوچان بر می گردانند. جاده تا روستای شمخال آسفالته است و از تونل بلند باجگیران عبور می کند.

آدرس: ایران، استان خراسان رضوی، 65 کیلومتری شمال شهر قوچان، ابتدای آن در حوزه شهرستان قوچان و انتهای آن در حوزه شهرستان درگز می باشد.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨