کوه های هزار مسجد خراسان رضوی | Khorasan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

کوه های هزار مسجد

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با کوه های هزار مسجد مشهد آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این رشته کوه در خراسان رضوی در ادامه با ما باشید.

رفتن به کوه و کمپینگ و لذت بردن از فضای کوهستان و تماشای زیبایی های زمین از ارتفاع، همیشه یکی از بهترین علایق برای افرادی بوده است که عاشق کوهنوردی هستند. یکی از مکان های بکر و عالی برای کوهنوردی، رشته کوه هزار مسجد مشهد است که در ادامه به شما معرفی می کنیم.

هزارمسجد (Hezar Masjed Mountains)، ارتفاعات شمال خراسان را تشکیل می‌دهند که به صورت مرزی طبیعی دشت هموار مشهد را از صحرای سرد و خشک قراقوم ترکمنستان جدا می‌کند. این رشته کوه ادامه ارتفاعات کپه‌داغ و بالخان است که در ترکمنستان قرار دارند. بخشى از کوه‌هاى هزارمسجد را « کپه‌داغ » مى‌نامند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پیمایش درون دره‌ ها و جنگل ‌های اُرس هزار مسجد، و طبیعت بکر و شاداب آن انسان را به وجد می آورد، جایی که آبشار، رود و جنگل، کوه و چمنزارهای زیباییش همه در غباری از مه پوشیده شده و جلوه ای بهشت گونه پیش چشمانتان خلق کرده است.

کوه های هزار مسجد
کوه های هزار مسجد

بلندترین نقطه این رشته‌کوه، قله هزارمسجد با ارتفاع حدود ۳۱۴۰ متر در ۷۸ کیلومتری شمال غربی شهر مشهد قرار گرفته‌ است و راه دسترسی به آن از دو مسیر جبهه جنوبی (جاده ماشین‌رو) آن و جبهه شمالی روستای لائین نو می‌باشد.

کوه های هزار مسجد
کوه های هزار مسجد

در دامنه‌های سرسبز شمالی این رشته‌کوه، منطقه کلات نادری، در کوهپایه‌های شمالی، دشت قره قوم ترکمنستان، در شمال‌غربی آن شهرستان درگز و در جنوب این کوهستان دشت مشهد واقع گشته‌ است. این کوهستان که عبور از آن دشوار است، ‌ به مدت زیادى مانعى عمده براى ارتباط بین دو ناحیه قوچان و درگز بوده است.

شهر کلات در شمال شرقی استان خراسان رضوی، شهری است که در میان کوه‌های هزارمسجد قرار گرفته است. عمارت خورشید که به دستور نادر شاه ساخته شده در وسط باغ بزرگی در کلات قرار دارد.

از شمال شرقى شهر مشهد و یا از دره خور، هرچه که به طرف شرق پیش برویم، از ارتفاع و طول این کوه‌ها کاسته مى‌گردد. امتداد رشته‌‌کوه‌هاى هزارمسجد در این جا، نام‌هاى قره‌داغ و کوه مزدوران به خود مى‌گیرد. ارتفاع این کوه‌ها در قره‌داغ از ۱۶۵۰ متر، و کوه مزدوران از ۱۲۰۰ متر تجاوز نمى‌کند. ولى منطقه پساکوه و دشت سرخس را از کشف‌رود جدا مى‌سازد.

کوه های هزار مسجد
کوه های هزار مسجد

در این منطقه آبشارهای زیبایی نیز جاری هستند که میتوانید در مسیر خود از این آبشارها نیز دیدن کنید. از جمله این آبشارها می توان آبشار زو سیا و آبشار نورعلی (نورالی) را نام برد. همچنین از نقاط توریستی هزار مسجد میتوان به روستا و منطقه توریستی بابا رمضان اشاره کرد.

کوه های هزار مسجد
کوه های هزار مسجد

دسترسی

هزار مسجد بین کلات و مشهد واقع شده که هم از سمت جاده سد کارده راه دارد و هم از کلات نادر. اگر از سمت کلات به این مکان میروید، به کلات که رسیدید به سمت لائین بروید. لائین کیلومتر35جاده کلات به درگز واقع شده است که این مسیر نیز دیدنی های بسیار دارد. کمتر از پانصد متر قبل از رسیدن به پل لائین یک جاده سمت چپ قرار دارد که سمت احمد آباد، رباط، بابارمضان، خاکستر، چهارراه، لایین کهنه می رود.

کوه های هزار مسجد
کوه های هزار مسجد

تا رباط جاده شش کیلومتر آسفالت شده است. به رباط که برسید سمت راست به روستای بابارمضان می رود که تابلو زده پنج کیلومتر و سمت چپ سمت روستاهای خاکستر، چهارراه و لایین کهنه می رود.

اگر به تاریکی هوا برخوردید میتوانید شب را در بابا رمضان بخوابید و از آنجا راهی روستای چهارراه شوید یعنی دوباره برگردید رباط و از آنجا به مسیر و مقصد خود که کوههای هزار مسجد است ادامه دهید. تا روستای چهارراه سواری رفتن امکان پذیر است. دربین راه هم روستای سرسبز خاکستر قراردارد. به آخرروستای چهارراه که برسید یک دوراهی دیده میشود. راه سمت راست سوی لائین کهنه و راه مستقیم سمت منطقه ای بنام عرب چاه می رود. از اینجا به بعد فقط پیاده یا با ماشین کمک دار یا تراکتور یا موتور باید رفت و سوار ی به هیچ عنوان بالا نمیرود. حتی ماشین شاسی بلندی که کمک نداشته باشد ممکن است بعضی جاها گیر کند.

پس از سیر و سیاحت در کوه چهار ساعت تا برگشت به روستای چهارراه طول می کشد. بهتر است تا ظهر شروع به برگشتن کنید تا از باران و خیس شدن ناگهانی در امان بمانید که در اینصورت امکان شب مانی نیز نخواهید داشت.

آدرس: استان خراسان رضوی، کلات، رشته کوه هزار مسجد

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨