جاهای دیدنی قاهره ، پایتخت زیبای مصر | Egypt

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی قاهره

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی قاهره آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با بهترین دیدنی های شهر قاهره در ادامه با ما همراه باشید.

قاهره (Cairo) پایتخت مصر و بزرگترین شهر جهان عرب و خاورمیانه است. در حال حاضر این شهر یک پایتخت ملی با طراوت و پر رفت‌وآمد است و به عنوان مرکز اصلی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مصر و نخستین مقصد برای گردشگران باقی مانده ‌است. قاهره دورنمای زیبایی از مصر باستان است. در جاذبه های گردشگری قاهره نیز این دورنما کاملا مشهود است. تمدنی که تاریخچه آن به بیش از 3000 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد.

جاهای دیدنی قاهره
جاهای دیدنی قاهره

بعد از حکمرانی مسلمانان به مصر و تصرف قاهره، فرهنگ مصر دچار تغییرات بسیاری شد و عناصر و قوانین اسلامی، تأثیر خود را بر سبک زندگی مردم نمایان ساخت. به همین دلیل است که به قاهره لقب شهر هزار مناره را داده اند. شهر توریستی قاهره در طول رود نیل کشیده‌ شده ‌است. قاهره شمار بسیار زیادی آثار دیدنی و تاریخی به خصوص مساجد و بناهای مهم اسلامی دارد. دیدنی های کشور مصر آنچنان زیاد است که در چندین مقاله هم نمی توان از شمار زیاد آثار باستانی و عجایب مصر گفت. در ادامه ما سعی کرده ایم که مهمترین مکان های دیدنی شهر قاهره را به شما معرفی کنیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


مرکز شهر قاهره – Downtown Cairo

اگر دوست دارید در قاهره‌ی قرن نوزدهم گشتی بزنید، یعنی زمانی که این شهر، پاریس شرق نامیده می‌شد، بهترین کار این است که در محله‌ی مرکز شهر قاهره قدم بزنید و معماری، خیابان‌ها و بناهای تاریخی آن را تماشا کنید. سراسر این محله پر از خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی است که در زمان خود بسیار باشکوه و زیبا بودند و البته هنوز هم بعد از چند صد سال، زیبا و دیدنی هستند. علاوه بر ساختمان‌های تاریخی، موزه‌‌های متعددی در این منطقه وجود دارد که مجموعه‌های دیدنی و جذابی از نقاشی، منسوجات و سایر اقلام فرهنگی مرتبط با مصر و تاریخ و فرهنگ این کشور را به نمایش گذاشته‌اند. به راحتی و با پای پیاده می‌توانید این محله را بگردید.

رود نیل – Nile

سفر دریایی در رودخانه‌ی نیل یکی از جاذبه‌های اصلی در مصر است. رود نیل از زمان مصر باستان بسیار مشهور بوده است. تقریبا تمام کشتی‌های کروز مصر سفر خود را از طریق مسیر اقصر اسوان انجام می‌دهند زیرا این مسیر امن، خوش منظره و زیبا است. استفاده از قایقی چوبی به نام فلوکه، می‌تواند سفری پرماجرا برای شما فراهم کند. فلوکه قایقی است که از دوران باستان در رود نیل مورد استفاده قرار می‌گرفت. اگرچه فلوکه همانند کشتی کروز راحت و آرام نیست اما تجربه‌ی سواری در یک قایق هزار ساله می‌تواند بسیار جذاب باشد.

خیابان معز – Al Moez

خیابان معز، خیابانی تاریخی به طول حدود ۱ کیلومتر در مرکز شهر قاهره است. خیابان به نام معز لدین‌الله، چهارمین خلیفه فاطمی نام‌گذاری شده‌است. بسیاری از بناهای اسلامی و برخی از مهم‌ترین مساجد قاهره در این خیابان قرار دارند. تنها عابرین پیاده حق تردد در خیابان معز را دارند. سراسر خیابان معز، سنگ‌فرش شده و فقط مخصوص عابران پیاده است.

جاهای دیدنی قاهره
جاهای دیدنی قاهره

میدان تحریر – Tahrir Square

اگر قصد دارید با فرهنگ و تمدن مردم باستانی مصر آشنا شوید به میدان تحریر بروید. این میدان یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های گردشگری قاهره است که برای راحتی گردشگران، در اطراف آن کافه، رستوران و مراکز خرید نیز بنا کرده‌اند. همچنین در زمان‌های مختلف در وسط این میدان، جشن و مراسم باستانی مصری انجام می شود که با تماشای آنها، از نزدیک و بسیار به یاد ماندنی‌تر، با فرهنگ و تمدن باستانی مصر آشنا خواهید شد.

موزه بزرگ مصر – Grand Egyptian Museum

در سفر به قاهره، موزه ای وجود دارد که بسیاری از کشفیات باستان شناسی مصر را در خود جای داده است و اگر به این مکان نروید، گردش شما در قاهره کامل نخواهد شد. اگر می‌خواهید به اهمیت این موزه پی ببرید، باید بدانید، این موزه سالانه ۵ میلیون بازدید کننده دارد. به عنوان مثال، در این موزه، می‌توانید با انواع مجسمه‌ها و ماسک‌های متعلق به توتانکانامون و پادشاهان مصری آشنا شوید.

برج القاهره – Cairo Tower

دون شک دیدن همه جای شهری همچون قاهره که پر از آثار تاریخی باستانی و اسلامی است روزها و شاید هفته‌ها وقت می‌برد و تجربه‌ی چنین چیزی برای اغلب مردم ممکن نیست. اما شاید بشود همه‌ی این شهر راه هرچند از دور یکجا به تماشا نشست. برج القاهره که با ۱۸۷ متر ارتفاع بلندترین بنا در  کشور مصر به شمار می رود، در جزیره‌ی گیزا واقع شده است. گفته می‌شود این برج با الهام از یک گیاه لوتوس طراحی و ساخته شده است. تماشای بهترین مناظر از بالای نیل و شهر قاهره تجربه‌ای است که تا مدت‌ها از خاطرتان نخواهد رفت.در بالای برج یک رستوران وجود دارد که فرصت میل کردن یک وعده غذا به همراه تماشای مناظر مرتفع از شهر را برای گردشگران فراهم می کند.

جاهای دیدنی قاهره

قلعه صلاح الدین – Citadel of Saladin

قلعه صلاح‌الدین به سده میانی اسلامی تعلق دارد و با بنایی به سبک معماری اسلامی، روی تپه مقطم در نزدیکی مرکز شهر قاهره قرار گرفته است. این تپه روزگاری به داشتن هوای تازه و تمیز و چشم‌انداز بی‌نظیر از شهر شهرت داشت. ساخت قلعه به دستور صلاح‌الدین ایوبی و به‌منظور حفاظت از قاهره در جریان جنگ‌های صلیبی صورت گرفت. امروزه قلعه صلاح‌الدین به همراه چندین موزه و مسجد به‌عنوان محوطه‌ی تاریخی شناخته می‌شود و در سال ۱۹۷۶، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

مسجد محمد علی پاشا – Mosque of Muhammad Ali

مسجد محمد علی پاشا واقع در قلعه صلاح الدین قاهره در مصر است که از سوی محمد علی پاشا بین سالهای 1830 تا 1848 به سبک معماری عثمانی و الگوبرداری از مسجدی در استانبول ساخته شد و اکنون به بارزترین مسجد قاهره و بزرگترین مسجد نیمه اول قرن نوزدهم شهرت یافته است. با واقع شدن در قلعه صلاح الدین، این مسجد عثمانی، بزرگترین از نوع خودش در نیمه اول قرن ۱۹ است که و با نیمرخ زنده و مناره های دو قلویش قابل رویت‌ترین مسجد در قاهره است.

مسجد امام حسین – Al-Hussain Mosque

مسجد امام حسین که در سال ۵۵۳ هجری شمسی در دوران خلافت فاطمیان بنا شده است. در درون این مسجد ضریحی قرار دارد که منتسب به محل دفن سر حسین بن علی است. سر وی پس از کشته شدن از بدن جدا و به شام منتقل شد اما در این مورد که پس از آن بر سر آن چه آمد اختلاف نظر وجود دارد و مکان‌های گوناگونی در این مورد نام برده شده‌اند.مطابق یکی از روایت‌ها خلفای فاطمی که پیرو مذهب شیعی اسماعیلی بودند پس از سال ۵۰۰ از مرگ وی، سر حسین بن علی را از دروازه فرادیس شام، به عسقلان و سپس به قاهره منتقل و بر آن مقبره‌ای بنا کردند.

مسجد و مدرسه سلطان حسن – Mosque-Madrassa of Sultan Hassan

مسجد سلطان حسن مسجدی در قاهره است، که در سال ۷۶۲ قمری برابر با سال ۱۳۶۱ میلادی ساخته شده . در این مسجد چهار اتاق بزرگ طاق دار وجود دارد که به حیاط اندرونی باز می شود و از آن ها همچون شبستان و جایگاه موعظه بهره گیری می شود و نیز مدرسه ها و حجره های طلاب علوم و آرامگاه سلطان. ابعاد اصلی این مسجد ۱۵۰ متر در ۶۸ متر است. این ساختمانی است در مساحتی مستطیل که درازای آن در امتداد قبله قرار دارد.

جاهای دیدنی قاهره
جاهای دیدنی قاهره

مسجد الازهر – Al-Azhar Mosque

مسجد الازهر یکی از بهترین نمونه‌های معماری دوران فاطمیه‌ی قاهره و یکمی از قدیمی‌ترین مساجد شهر است که هنوز پابرجا است. ساخت این مسجد در سال ۹۷۲ میلادی به پایان رسیده است. در ضمن این مسجد و مدرسه، یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های دنیا است. حتی امروزه هم دانشگاه الازهر، یکی از مهم‌ترین مراکز علوم دینی در دنیای اسلام است. برای ورود به صحن مرکزی باید کفش‌های خود را در بیاورید. ورودی اصلی مسجد در وجه شمال غربی بنا قرار دارد.

مسجد احمدبن طولون – Mosque of Ibn Tulun

مسجد احمدبن طولون بین سال‌های ۸۷۶ و ۸۷۹ بعد از میلاد ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین مساجد در قاهره است. این بنا توسط احمد بن طولون ، فرماندار عباسی مصر راه اندازی شد. این مسجد در اطراف حیاط ساخته شده و در هر چهارطرف دارای تالار سر پوشیده است. مناره‌ی این مسجد طبق مناره‌ی بزرگ سامرا به شکل حلزونی و قرن‌ها بعد ساخته شده است. بخش‌هایی از فیلم جیمز باند به نام “جاسوسی که مرا دوست داشت”در مسجد ابن طولون فیلم برداری شد.

بارو بابیلون – Babylon Fortress

بارو بابیلون هم‌اکنون در قاهره پایتخت مصر نزدیک به ایستگاه مترو جرجیس واقع شده است که امپراتور تراژان، در قرن دوم میلادی دستور به ساختش داد. در قرن چهارم میلادی که رومیان مصر را اشغال کرده بودند، امپراتور روم آرکادیوس فرمان به بازسازی آن داد. در جمادی الاولی سال ۱۹ هـ برابر با می ۶۴۰م مسلمانان با رهبر عمروعاص این قلعه را محاصره کردند و پس از شش یا هفت ماه در تاریخ ژوئیه ۶۴۰م آن را تصرف کردند.

جاهای دیدنی قاهره
جاهای دیدنی قاهره

خانه اپرای قاهره – Cairo Opera House

خانه اپرای قاهره در سال ۱۹۸۰ و پس از اینکه خانهٔ اپرای اصلی متعلق به قرن نوزدهم در سال ۱۹۷۱ در آتش ویران شد، مورد بازسازی قرار گرفت و اکنون عرصهٔ اصلی برای هنرهای نمایشی شهر است. در خانه اپرای قاهره تئاتر سیاحتی و برنامهٔ گروه های موسیقی، باله و شرکت اپرای باله و ارکستر قاهره برنامه اجرا می کنند. اپرای قاهره در جایگاه های نمایشی شبیه به پارک ناحیهٔ جزیره واقع شده که شامل تئاتر در فضای آزاد، آمفی تئاتر و دو سالن سرپوشیده است.

بازار خان الخلیلی – Khan el-Khalili

بازار خان الخلیلی یکی از بازارهای تاریخی و اصلی در محله مسلمان‌نشین قاهره در کشور مصر محسوب می‌شود و از جاذبه‌های مهم گردشگری است. اکثر فروشگاه‌های بازار به فروش سوغاتی، وسایل عتیقه و جواهرات می‌پردازند. همچنین کافه‌ها و غذاخوری‌های خان الخلیلی از دیگر جذابیت‌های آن به شمار می‌روند. کافه‌های خان الخلیلی معمولا کوچک هستند و قهوه‌ی عربی سرو می‌کنند.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨