امامزاده صالح تهران | Imamzadeh Saleh

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

امامزاده صالح تهران

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با امامزاده صالح تهران آشنا خواهیم کرد. برای دیدن اطلاعات و تصاویر این مکان مذهبی شاخص در شهر تهران در ادامه با ما باشید.

امامزاده صالح نام زیارتگاهی در شهرستان شمیرانات تجریش است. آن‌گونه که از کتیبه بالای سردر صحن برمی‌آید و بر اساس کتب بحرالانساب وکنز الانساب، از پسران امام موسی کاظم و برادران امام هشتم شیعیان علی پسر موسی (رضا) است. بنای امامزاده صالح تهران از سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. حرم مطهر امامزاده صالح (ع) در ضلع جنوب شرقی میدان تجریش قرار دارد.

طبق کتیبه‌های قدیمی موجود در این محل، بنای اولیه این زیارتگاه در سال ۷۰۰ هجری قمری بنا شد. کم‌کم در کنار حرم امامزاده صالح (ع)‌ بناهای دیگری ساخته شد که این روند، تا به امروز که بازار تجریش و مجتمع‌های تجاری در این مکان ساخته شده است، ادامه دارد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


فضاسازی جالب توجه این امامزاده باعث شده تا هر کسی به سوی آن جذب شود و برای دقایقی آرامش را به دور از هیاهوی میدان تجریش در در این امامزاده تجربه کند. یکی از ویژگی های این امامزاده وجود یکی از کهن ترین چنارهای ایران با قدمت 800 سال در آن بود که متاسفانه به دلیل خشکی قطع شد.

تاریخچه 

بنای بقعه اصلی شامل ساختمان چهارگوش بزرگ و مستحکمی با دیوارهای قطور است و فضای درونی آن تقریباً ۵٫۶ متر مربع مساحت دارد. وضع طاق‌نماها و معماری ساختمان و پوشش آن از معماری بناهای سدهٔ هفتم و هشتم است. بنا به شواهد در امامزاده صالح کتیبه‌ای به سال ۷۰۰ ق وجود داشته که ظاهراً در تعمیرات و تغییر مدخل بنا از میان رفته‌است که بنا بر آن هم‌زمان با پادشاهی غازان خان بوده‌ است.

امامزاده صالح تهران
امامزاده صالح تهران

در داخل حریم وسیع امامزاده صالح صندوقی چوبین وجود دارد که احتمالاً به دوران اواخر صفوی یا افشار تعلق دارد و ضریح ممتاز نقره‌ای آن که اضلاع شرقی و شمال شرقی و غربی آن دارای محفظه مشبک مزین به نقره و ضلع جنوبی آن مشبک چوبی است از وقفیات مرحوم آقای میرزا سعیدخان وزیر امور خارجه اواخر قاجار است.

در توسعه اول در حدود ۱۲۰۰ ق مسجد، حسینیه و حمام در صحن شمالی و در زمین‌هایی که توسط شجاع السلطنه، پسر ششم فتح‌علی‌شاه وقف امامزاده شد ساخته شده‌است.

امامزاده صالح تهران
امامزاده صالح تهران

ایوان ورودی و رواق در سمت شمال حرم واقع است و بالای حرم در رواق، لوح مستطیل خشتی کاشی‌کاری شده‌است که تاریخ ۱۲۱۰ هجری قمری را بر خود دارد و نام فتح‌علی‌شاه بر آن حک شده‌است. هلاکو میرزا فرزند فتح‌علی‌شاه قاجار در سال ۱۲۱۰ ق، بانی بازسازی و آذین‌کاری آن بوده‌است. وی گنبد را با کاشی پوشاند و در ورودی را از غرب به شمال که حیاط موقوفه پدرش بود بازگرداند.

دسترسی

برای رسیدن به امامزاده صالح (ع) می‌توانید از مترو تهران استفاده کنید. کافی‌ست در آخرین ایستگاه خط یک مترو، یعنی ایستگاه تجریش از قطار پیاده شده (خروج از این ایستگاه حدود پنج دقیقه وقت شما را می‌گیرد زیرا این ایستگاه عمیق‌ترین ایستگاه مترو در تهران و شش طبقه در زیر زمین است) و پس از خروج از خروجی جنوبی ایستگاه با پنج دقیقه پیاده‌روی در خیابان شهرداری به سمت غرب و میدان تجریش به بارگاه امامزاده صالح (ع) برسید.

همچنین می‌توانید از تاکسی‌هایی که از تمام نقاط شهر مانند پایانه شهید نظری در میدان آزادی، به میدان تجریش تردد می‌کنند استفاده کنید. اگر قصد سفر با اتوبوس به امامزاده صالح (ع) را دارید می‌توانید از خط BRT راه‌آهن – تجریش استفاده کنید.

امامزاده صالح تهران
امامزاده صالح تهران

آدرس امامزاده صالح تهران ؛ استان تهران، شهر تهران، میدان تجریش

هزینه ورودی امامزاده صالح تهران ؛ ورودی امامزاده صالح رایگان است.

ساعت بازدید امامزاده صالح تهران ؛ همه روزه از ساعت 04:30 تا 23:30 ، پنج شنبه و جمعه از ساعت 04:30 تا 24:00

مقالات بیشتر درباره تهران بخوانید :



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨