پل خشتی لاهیجان ، گیلان | Lahijan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

پل خشتی لاهیجان

در این مطلب از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با پل خشتی لاهیجان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این جاذبه تاریخی در لاهیجان در ادامه مطلب همراه ما باشید.

پل خشتی لاهیجان در شمال‌غربی شهر لاهیجان، میدان چهار پادشاه و محله پرده‌سر قرار دارد. این پل که از آثار به جا مانده قرن 9 قمری (دوره کیاییان) است، در منتهی الیه محله پردسر و در فاصله 500 متری بقعه حاجی دان روی رودخانه سیم رود یا سیم جو قرار گرفته است. این پل خشتی در سال 1355 توسط وزارت فرهنگ و هنر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پل خشتی لاهیجان دارای 5 چشمه است و در زمان قاجاریه مرمت شده است. چشمه میانی از چشمه‌های دیگر بزرگتر بوده و طاق چشمه‌ها هلالی است و بلندی لبه طاق چشمه میانی از سطح آب به 4 متر می‌رسد. این پل از جاذبه های تاریخی لاهیجان است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


Photo: Reza Akbari
Photo: Reza Akbari

طول پل خشتی لاهیجان 50 متر و عرض آن 4/5 متر و ارتفاع آن 11 متر است. پل دارای دو دهانه بزرگ با طاق جناقی است. در قسمت پایه میانی پل، سیل برگردان وجود دارد. پل دارای یک سطح عابر رو مسطح و دو سطح شیب‌دار جانبی است که با سنگ قلوه سنگ فرش شده است. مصالح بنا آجر قرمز رنگ، آهک و ساروج است.

بر روي پايه هاي مياني پل اتاق هايي تعبيه کرده اند که از طريق درگاه هاي طاقداري به طرفين پل راه پيدا مي کنند. بر خلاف چیزی که به نظر می رسد، اين اتاق ها تنها براي کاهش وزن وارده بر پايه ها و نيز صرفه جويي در مصالح ايجاد شده و براي اطراق و استراحت ساخته نشده است.

همچنین در پل خشتی لاهیجان قسمت پايين پايه با قطعات سنگ به اشکال منظم ساخته شده و مستقيماً بر روي کف رودخانه قرار گرفته تا استقامت پل هر چه بیشتر باشد و بتواند در برابر سیل های احتمالی مقاومت بیشتری داشته باشد.

Photo: Reza Akbari
Photo: Reza Akbari

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨