پارک ائل گلی تبریز
پارک ائل گلی تبریز

پارک ائل گلی تبریز (شاه گلی) | Tabriz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

پارک ائل گلی تبریز

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره پارک ائل گلی تبریز صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این پارک و عمارت زیبا در شهر تبریز در ادامه با ما همراه باشید.

پارک شاه گلی یا ائل گلی (ایل گلی) یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های شهر تبریز است که در جنوب شرق آن و در ۷ کیلومتری مرکزشهر واقع شده‌ است. این مکان در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دورهٔ صفویان گسترش یافته‌ است.

دریاچه ائل گلی با ۵٫۵ هکتار وسعت، گنجایش ۷۲۰۰۰۰ متر مکعب آب را دارد. نام این دریاچه پیش از انقلاب «شاه‌گلی» بود که پس از انقلاب اسلامی ایران به ایل‌گلی (دریاچه مردم) تغییرنام داده‌ است. به عقیده بهروز خاماچی، کلمه «شاه» در این جا به معنی شخص شاه نبوده و به معنی «بزرگ و باعظمت» است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پارک ائل گلی تبریز
پارک ائل گلی تبریز

 این دریاچه در هنگام فصل زمستان با نمایی زیبا آمیخته‌ای از یخ و آب، خود را می‌نمایاند. در زمان یخ زدن دریاچه ماهی‌هایی که در این آب زندگی می‌کنند نمی‌توانند به سطح آب برسند و به همین دلیل رشد آن‌ها کند می‌شود.

پارک ائل گلی تبریز
پارک ائل گلی تبریز

عمارت کلاه‌فرهنگی هشت‌ضلعی موجود در مرکز دریاچه شاه‌گلی که به کاخائل گلی شهرت دارد، امروزه به‌صورت یک تالار پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بنا پیش‌تر یک ساختمان یک‌طبقهٔ خشتی و فرسوده بود. شهرداری تبریز در سال ۱۳۴۶ خورشیدی ساختمان پیشین را تخریب و عمارت دو طبقه جدید و مقاومی در محل آن احداث کرد. کاخ ائل گلی در دوران حکومت سلطان یعقوب آق‌قویونلو احداث شده و در دوران سلطنت صفویان گسترش یافته‌ است. قهرمان میرزا (هشتمین پسر عباس میرزا) نیز این عمارت را تکمیل‌تر نموده و آن را به‌صورت یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآورده‌ است.

پارک ائل گلی تبریز
پارک ائل گلی تبریز

تاریخچه پارک ائل گلی

ائل گلی تا پیش از روی‌ کار آمدن صفویان، بزرگترین منبع ذخیرهٔ آب جهت آبیاری باغ‌های مناطق شرقی تبریز تا دروازه تهران و تپلی‌باغ بوده‌ است. در دوران حکومت صفویان، تمام شن و ماسه و نخاله‌های موجود در محوطه داخلی دریاچه فعلی خالی شده و دیواره‌ای سنگی به دور آن کشیده شد.

در دوره قاجار اما در اطراف استخر خیابان هایی برای عبور و مرور ساخته و در نزدیکی آن درختان تبریزی، بید مجنون و گل های اطلسی در چندین ردیف برای زیباسازی منطقه کاشته شد. در همین زمان ساختمانی دو طبقه در میان استخر ایل گلی به فرمان قهرمان میرزا- فرمانروای وقت شهر تبریز و فرزند عباس میرزا ولیعهد ایران- احداث شد.

پارک ائل گلی تبریز
پارک ائل گلی تبریز

ائل گلی در دوران پهلوی به شهرداری تبریز واگذار شد تا به یک گردشگاه عمومی تبدیل شود. سید باقر کاظمی (مهذب‌الدوله) استاندار وقت آذربایجان شرقی، نخستین تعمیرات اساسی را در محوطه این گردشگاه به انجام رسانید.

دیدنی ها و تفریحات پارک ائل گلی

  • استخر و کاخ ائل گلی
  • پیاده روی و عکاسی
  • دوچرخه سواری و درشکه‌ سواری
  • مجموعه ورزشی سایمان
  • قایقرانی
  • لونا پارک
  • مینی گلف
پارک ائل گلی تبریز
پارک ائل گلی تبریز

از جذابترین و خاص ترین امکاناتی که در ایل گلی برای رفاه گردشگران و شهروندان به وجود آمده، وجود سرویس اینترنت بی سیم رایگان در این پارک است. امکانی که پارک ایل گلی را به اولین اینترنت پارک کشور تبدیل کرده و باعث آسانی برقراری ارتباط بین افراد مختلف در این پارک شده است.

ویدئو

 

آدرس پارک ائل گلی؛ استان آذربایجان شرقی، تبریز، بلوار باکری

هزینه ورودی پارک ائل گلی؛ رایگان

ساعت بازدید پارک ائل گلی؛ همه روزه 24 ساعته

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید؛



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨