نخل جمیرا ، جزیره ای زیبا در دبی | Dubai

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

نخل جمیرا دبی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره نخل جمیرا دبی صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این جزیره مصنوعی زیبا در دبی در ادامه با ما همراه باشید.

دبی بزرگ‌ترین شهر کشور امارات متحده عربی است. این شهر در جنوب کشور ایران و در پیرامون خلیج فارس و در شبه جزیره عربستان قرار دارد. دبی یکی از مقاصد توریستی و گردشگری بسیار محبوب در جهان است. این شهر با چهره لوکس، ساختمان های بلند و حس و حال لاکچری خود گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. دبی به عنوان مقصدی لوکس و گرانقیمت، دارای جاذبه های بسیاری می باشد که یکی از این جاذبه ها جزیره نخل جمیرا دبی است. در ادامه بیشتر با این جزیره آشنا می شویم.

نخل جمیرا یا پالم جمیرا (Palm Jumeirah) یک مجمع‌الجزایر در دبی، امارات متحده عربی است. نخل جمیرا یکی از سه جزیرهٔ نخلی دبی است. دو جزیره نخلی دیگر نخل دیره و نخل جبل علی هستند که هنوز تکمیل نشده اند. در طراحی این جزیره از درخت نخل الهام گرفته شده ‌است و دارای ۱۷ شاخهٔ عظیم است که توسط یک حصار ۱۲ کیلومتری حفاظت شده ‌است. جمیرا بزرگ‌ترین جزیره انسان ساخت است و حدودا ۴۰ هزار کارگر درگیر ساخت آن بوده‌اند. مجموعه آتلانتیس نیز در این جزیره قرار دارد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


نخل جمیرا دبی
نخل جمیرا دبی

برای به سطح آب رساندن این سازه، بیشتر از ۵۰ میلیون متر مکعب خاک مورد نیاز است. ساخت این جزیره در سال ۲۰۰۱ آغاز شد و در سال ۲۰۰۸ به پایان رسید. مساحت این جزیره ۵ در ۵ کیلومتر است. در جزیره یک مونوریل با ظرفیت حمل ۲ تا ۳ هزار مسافر در روز به خارج و داخل جزیره ساخته شده‌ است. ابتدای این مونوریل به مترو دبی وصل است و انتهایش نیز به هتل آتلانتیس معروف و پارک آبی آتلانتیس ختم می‌شود، نخل جمیرا در نزدیکی سواحل جمیرا دبی قرار دارد.

مسئولان امارات متحده عربی به خوبی آگاه هستند که نمی‌توانند برای همیشه به نفت تکیه کنند و روزی این منبع خدادادی به اتمام خواهد رسید. شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر این کشور و همچنین حاکم دبی، با آگاهی از این موضوع و آینده‌نگری، دو دهه‌ی گذشته را صرف تبدیل کردن دبی از شهری معمولی به یک شهر گردشگری در سطح جهان کرده است، شهری که بتواند با تکیه بر صنعت گردشگری و بدون بودجه‌های کلان نفتی هم به بقای خود ادامه دهد.

سالانه 5 میلیون گردشگر به این شهر سفر می‌کنند و یکی از شهرهای مملو از توریست ها از سراسر جهان شده است و باید بدانید که شیخ محمد بن راشد آل مکتوم تصمیم دارد که این آمار را به ۱۵ میلیون گردشگر برساند.

نخل جمیرا دبی
نخل جمیرا دبی

مراحل ساخت نخل جمیرا

بعد از بررسی های لازم، شرکت مستغلاتی و املاک “نخیل” با لاروبی حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب شن از کف اقیانوس و استفاده از GPS برای بالا بردن دقت، جزیره‌ای نخلی شکل با ۱۷ شاخه ساخت. به علاوه هفت میلیون تن سنگ در اطراف جزیره به صورت موج شکنی حلالی شکل  با بیش از ۱۱ کیلومتر طول انباشته شده است تا از آن در برابر امواج سهمگین و طوفان‌ها محافظت کند.

ساخت و ساز در پالم جمیرا یا نخل جمیرا (اولین و کوچک‌ترین جزیره از جزایر نخلی) بیشتر از پیش‌بینی‌ها طول کشید اما امروزه گستره‌ی وسیعی از مراکز خرید و هتل‌های لوکس را در خود جای داده است. ۱۷ شاخه‌ی جزیره با خانه‌های ویلایی ردیف شده‌اند. همچنین علاوه بر اولین مونوریل خاورمیانه که در طول این جزیره کشیده شده است، یک تونل ۶ مسیره زیر دریایی هم وجود دارد که ارتباط بین جزیره با سواحل موج شکن را فراهم می‌کند.

نخل جمیرا دبی
نخل جمیرا دبی

امکانات تفریحی جزیره نخل دبی

از امکانات تفریحی برای گردشگران می توان به مراکز خرید مجلل، هتل‌های متعدد، اقامتگاه‌های تفریحی لوکس و سواحل زیبا، هتل های لوکس و مجلل، ویلاهای گران قیمت و لوکس، زمین های تهبیه شده برای ورزشهای ساحلی، آپارتمان های ساحلی جهت اقامت گردشگران، تفرجگاه ساحلی، پارک های آبی برای کودکان و بزرگسالان، رستوران های متعدد، فروشگاه های بزرگ برای خرید در دبی، اماکن ورزشی شامل مجهزترین تجهیزات ورزشی، چشمه آب معدنی برای درمان و حفظ سلامتی و اسپا، سینماها و مکان های مختلف برای شیرجه و شنا و … اشاره کرد. انواع کافه ها و رستوران ها و بارها و مراکز و مکان های تفریحی باعث شده است همواره این مکان به یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای ثروتمندان و توریست ها به شمار رود.

نگرانی فعالان محیط زیست

فعالان محیط زیست، پروژه‌های عمرانی بزرگ دبی را مورد انتقاد زیادی قرار داده‌اند، اما شاید هیچ کدام به اندازه‌ی جزایر نخلی مورد تاخت و تاز نبوده است. لایروبی عظیم مورد نیاز برای ساخت  جزیره‌ها به طرز جدی باعث تغییر در امواج، دما و فرسایش الگوها در خلیج فارس شده و همین موضوع منطقه‌ وسیعی از صخره‌های مرجانی را نابود کرده است. توسعه دهندگان، دو جت جنگنده‌ی آمریکایی را برای ساخت صخره‌های مرجانی جدید به کف دریا انداخته‌اند و ادعا می‌کنند که موج شکن نخل جمیرا به آوردن حیات دریایی به این ناحیه ادامه خواهد داد، اما صندوق جهانی حیات وحش هنوز به ناپایدار بودن امارات متحده‌ی عربی نسبت به هر کشور دیگری اصرار دارد.

شرکت نخیل اولین جزیره را برای سکونت ۱۲۰,۰۰۰ نفر برنامه‌ریزی کرده بود، اما در حال حاضر حدود نیمی از این تعداد در جزیره مستقر هستند و باید گفت که همه‌ این ساکنین از بهشت مصنوعی جدیدشان خوشحال نیستند، چرا که شکل فراکتال عجیب آن منجر به راکد شدن آب، رشد جلبک‌ها و افزایش پشه‌ها شده است. دو جزیره‌ی نخلی بزرگ‌تر به دلیل سقوط ارزش املاک و مستغلات در دبی هنوز تکمیل نشده‌اند.

نخل جمیرا دبی
نخل جمیرا دبی

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨