موزه چینی خانه اردبیل | Ardabil

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

موزه چینی خانه اردبیل

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره موزه چینی خانه اردبیل صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این چینی خانه منحصر به فرد در ادامه با ما همراه باشید.

استان اردبیل از نظر جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثال است طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نواز و آب و هوای خنک بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. شهری که متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد. اردبیل، جدا از هوای خنک و بهاری‌اش در دل روزهای گرم تابستان، سرزمین دشت‌های سرسبز، دریاچه ها و آبهای گرم و گردنه حیران هم هست و علاوه بر این عسل و آش دوغش نیز بسیار محبوب است. اردبیل به جز اینکه در تابستان مورد استقبال قرار می گیرد همچنین در نوروز نیز به علت داشتن یکی از نوروزهای دیدنی کهن، گردشگران بهاری را جذب خود می کند.

اردبیل از مکان های زیبای ایران است که بیش از 1500 اثر تاریخی و باستانی در کنار صدها فرصت چشمه گردی سرد و گرم دارد که این شهر را به یکی از پایتخت های پر رونق گردشگری تبدیل کرده است. در ادامه موزه چینی خانه اردبیل را به شما معرفی می کنیم.

موزه چینی‌خانه با حدود ۴ قرن قدمت، در بخش شرقی رواق اصلی مجموعه‌ی «شیخ صفی‌الدین اردبیلی»، قرار دارد و طراح آن «شیخ بهایی» از مشاهیر و دانشمندان دوران حکومت صفویان است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تالاری با چهار شاه نشین و طاق نماهای زیبا و نفیس که از مقرنس گچی ساخته شده اند. با نقاشی ها، طلاکاری ها و رنگ های متناسبی که به سطح مقرنس ها خورده اند و تصاویری اسلیمی به وجود آورده اند. اما زیبایی تنها مشخصه تالار چینی ها نیست. هنر معماری شیخ بهایی چنان استحکام بی نظیری دارد که طبق برآورد کارشناسان حتی با زلزله ای به قدرت ۲/۷ ریشتر هم تخریب نمی شود.

موزه چینی خانه اردبیل
موزه چینی خانه اردبیل

چینی خانه ۱۲۵۶ محفظه دارد که در همه آنها چینی های اهدایی امپراطور چین به شاه عباس جاسازی شده است. چینی هایی که بهانه پیشکش آنها احیای جاده ابریشم و بهبود روابط چینی ها و ایرانی ها بود. این ظروف بعد از رسیدن به ایران توسط هنرمندان حکاک در اصفهان مهر «بنده شاه ولایت عباس» خورده و به اردبیل فرستاده می شد و در محفظه های تالار چینی خانه قرار می گرفت.

طراحی ساختمان به شکل ۸ضلعی و با تزیینات گچکاری و کاشی کاری بسیار زیبا ساخته شده است. در تعدادی از ویترین های موزه دستخط های شاهان صفوی از جمله شاه طهماسب و شاه عباس در مورد اداره امور مقبره شیخ صفی و موقوفات او قرار دارد. همچنین خرقه پشمی با تزیینات چرمی منتسب به شیخ صفی الدین نیز در آن قرار دارد و نمایش داده می شود.

موزه چینی خانه اردبیل
موزه چینی خانه اردبیل

در این موزه گلدان‌های چینی، ظروف چینی خوش رنگ و لعاب با مهر شاه عباس، یک جلد قرآن به خط کوفی بر روی پوست آهو، مهر سنگی سلاطین صفوی و سکه‌های نقره‌ای آن دوران حفظ می‌شوند و زینت بخش موزه چینی خانه اردبیل گشته‌اند.

گفته می‌شود بعد از امضای عهدنامه ترکمن چای حدود 800 ظرف چینی و 4 هزار کتاب از مجموعه‌ شیخ صفی الدین اردبیلی خارج و غارت شد و امروزه بخش‌هایی از آن‌ها در موزه‌های روسیه نگهداری می‌شوند، همچنین تعدادی از آثار موزه چینی خانه اردبیل در موزه ملی و موزه‌های اصفهان و شیراز نگهداری می‌شوند.

موزه چینی خانه اردبیل
موزه چینی خانه اردبیل

دسترسی

دسترسی به این مجموعه بسیار راحت است. برای آنکه با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به این مجموعه برسید، باید سوار اتوبوس هایی شوید که در ایستگاه سرچشمه توقف دارند.

آدرس موزه چینی خانه اردبیل: استان اردبیل، شهر اردبیل، خیابان شیخ صفی، میدان عالی قاپو، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:30 تا 19:30

هزینه بازدید: بقعه و موزه باستان شناسی 5,500 تومان

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨