منطقه حفاظت شده اشترانکوه ، لرستان | Lorestan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

منطقه حفاظت شده اشترانکوه

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با منطقه حفاظت شده اشترانکوه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این منطقه زیبا و دیدنی در شهرستان ازنا استان لرستان در ادامه با ما همراه باشید.

اشترانکوه مشهور به آلپ ایران، بلندترین نقطه استان لرستان، رشته‌کوهی در شرق استان لرستان، واقع در جنوب شرقی دورود تا شمال غربی الیگودرز و یکی از بلندترین رشته‌کوه‌های زاگرس است. بلندترین قله این رشته‌کوه به نام سن‌بران به ارتفاع ۴۱۵۰ متر است و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود.

منطقه حفاظت‌شده اشتران‌کوه یکی از مناطق حفاظت‌شده ایران است که علاوه بر دریاچه گهر، تونل برفی، چشمه قلقل و دره تخت را نیز شامل می‌شود؛ این منطقه ۹۸ هزار هکتار وسعت دارد و یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی ایران به‌شمار می‌آید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


قله‌های بلند و پر برف، دره‌های ژرف و طولانی، رودهای دائمی، پوشش گیاهی و جانوری بسیار متنوع، روستاهای کوهپایه‌ای از جمله ویژگی‌های اشترانکوه می‌باشد که به سبب بلندی در شعاع ۱۰۰ کیلومتری به خوبی پیدا است. گفته می‌شود نام آن به سبب وجود قله‌های ۸ گانه که برخی از آن‌ها بلندتر از ۴۰۰۰ متر می‌باشد و مانند کاروانی از شتر به ردیف قرار گرفته، به شترکوه یا اشترانکوه معروف گشته ‌است.

منطقه حفاظت شده اشترانکوه
منطقه حفاظت شده اشترانکوه

جاذبه های اکوتوریستی

منطقه حفاظت شده اشترانکوه
منطقه حفاظت شده اشترانکوه
منطقه حفاظت شده اشترانکوه
منطقه حفاظت شده اشترانکوه

حیات وحش

این رشته کوه در حدود سال ۱۳۴۰ از لحاظ گونه‌های جانوری و گیاهی جزء مناطق حفاظت شده قرار گرفت و در سال ۱۳۴۸ جزء محیط زیست جهانی قرار گرفت. از گونه‌های جانوری آن می‌توان به خرس قهوه‌ای، روباه، کفتار، گراز، گرگ خاکستری، بز کوهی، قوچ، گربه وحشی، گربه جنگلی، سنجاب درختی، مار قیطانی و کبک دری و از پرندگان می‌توان به عقاب، کبک، جغد، اردک و شاهین اشاره نمود که همگی تحت حفاظت محیط زیست می‌باشند.

در اشتران‌کوه پسته کوهی به فراوانی یافت می‌شود و پوشش گیاهی متنوع آن اعم از گون، ریواس و استپ‌ها در شیب ملایم بعضی نقاط و گل‌های طبیعی و خودرو محل مناسبی برای جانوران ساکن در اشترانکوه ‌است که در آن زاد و ولد کرده و از آنان تغذیه می‌کنند. اشتران‌کوه پذیرای کوهنوردان و گردشگران و زمین‌شناسانی از اقصی نقاط کشور و خارج از کشور بوده که برای تفریح و ورزش و پژوهش علمی مراجعه نموده‌اند.

منطقه حفاظت شده اشترانکوه
منطقه حفاظت شده اشترانکوه

برای صعود به قله اشترانکوه حتما با آمادگی قبلی و راهنما و تجهیزات کامل اقدام به سفر کنید. در مسیر صعود یکی از دریاچه های زیبای لرستان به نام دریاچه گهر قرار گرفته که اتراق در میان راه و کناره این دریاچه می تواند نیرویی مضاعف به شما ببخشد. به ویژه در فصل تابستان که آب و هوای خنک کوهستان و سبزی درختان اطراف دریاچه صفای طبیعت گردی دو چندان می کند.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨