مدرسه عمادیه گرگان ، یادگار دوران صفویه | Gorgan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

مدرسه عمادیه گرگان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با مدرسه عمادیه گرگان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این مدرسه تاریخی به جامانده از عصر صفوی در ادامه با ما همراه باشید.

گرگان از شهرهای شمالی ایران و مرکز استان گلستان است، آب و هوای معتدل دارد. هرچند تابستان‌های آن نسبتا گرم و شرجی است. اقلیم منطقه بسیار گوناگون و متنوع است. این شهر زیبا یکی از مقاصد پرطرفدار برای سفر در میان مردم به خصوص در ایام تعطیلات و نوروز است. گرگان جاهای دیدنی بسیاری دارد که بدون شک باید حتما در سفر به این شهر زیبا و سرسبز از آنها دیدن کنید. یکی از مکان های تاریخی و دیدنی مدرسه عمادیه است. برای آشنایی بیشتر با مدرسه عمادیه گرگان در ادامه با ما باشید.

مدرسه عمادیه مربوط به دوره صفوی است و در گرگان، محله درب نو واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


مدرسه عمادیه که نام‌های دیگر آن مدرسه آقا حسین عمادیه یا دروازه نو است، از بناهای قدیمی شهر گرگان است که در سال ۹۵۲ هجری قمری در دوره پادشاهی سلیمان صفوی به وسیله روح‌الله حسینی استرآبادی در خیابان امام خمینی در ضلع شرقی مرکز محله درب نو در بافت قدیم تاسیس شد. تاریخ دقیقی درباره زمان ساخت این مدرسه موجود نیست، ولی اصل بنا در اواخر دوره تیموری و به‌خصوص اوایل دوره صفویه درست شده است.

معماری

این مدرسه تاریخی با ۱۵۵۰ متر زمین همراه با آب‌انبار، قبرستان، حمام، مغازه‌های گوناگون، مسجد گلشن، مجموعه چند تکیه، بافت و عناصر عمده محله درب نو و نیز قسمتی از بافت بازار کهنه استرآباد را شامل می‌شوند. با ورود به مدرسه اول از همه حیاطی بزرگ به طول حدود ۱۰۰۰ متر مربع را می بینید که کف آن در هماهنگی کامل با طبیعت شمال ایران با سنگ های رودخانه ای پوشیده شده و جلوه ای منحصربفرد و دیدنی پیدا کرده است.

مدرسه عمادیه گرگان
مدرسه عمادیه گرگان

مدرسه عمادیه حاوی چهار ایوان در چهار طرف شرق، غرب، شمال و جنوب است. بالای هر یک این ایوان‌ها طبقه دوم وجود دارد که از درون حیاط مدرسه دارای پیشخوان تخته‌ای با نرده‌های زیبا هستند که جلوه‌ای بر طبیعت حیاط (درختان، باغچه، حوض آب و …) دارند. ایوان غربی یعنی همان ورودی مدرسه، دارای در چوبی و بزرگ و مهم‌ترین ایوان است که بر فراز طبقه دوم گلدسته چوبی ساخته شده و محل اذان‌گو است. حجره‌ها با ترتیب منظم و با شکل یکسان و زیبایی دورتادور محیط داخلی بنا درست شده و حجره‌های شبیه به هم به‌وسیله ایوان‌ها از هم‌دیگر متفاوت می‌شوند.

همه عناصری این مدرسه به صورت قرنیه ساخته شده و شکل و ظاهری تماشایی به حیاط داده اند. قبل از در ورودی دو عدد سکو به منظور استراحت و نشستن می بینید. بعد از در اصلی مدرسه، اولین چیزی که نظرتان را جلب می کند، ایوان زیبای شرقی مدرسه است که رو به روی ایوان غربی جای دارد. از درون مدرسه جرزهای ورودی از طاق‌نماهایی تشکیل شده که تقریبا نیم متر بالاتر از سطح زمین بنا شده اند.

با گذشت زمان تعمیرات و تغییرهای بسیاری روی این مدرسه انجام شده که از آن جمله می‌توان با توجه به اسناد موجود به تعمیر این بنا در سال ۱۳۴۱ شمسی به وسیله اداره اوقاف اشاره کرد. البته با یک نگاه ساده و گذرا به دورتادور این بنا می‌توان فقدان وجود برنامه‌های مراقبتی خاص برای جلوگیری از نابودی این بنا را به چشم دید. بی‌شک با اندیشیدن تدابیری خاص می‌توان ترتیبی داد تا این بنای زیبا که استفاده روزمره هم دارد، ظاهری مرتب‌تر و شکیل‌تر داشته باشد.

مدرسه عمادیه گرگان
مدرسه عمادیه گرگان

دسترسی

برای رفتن به این مدرسه تاریخی می‌توانید بعد از رسیدن به خیابان امام خمینی، وارد بازار نعلبندان شوید. به‌این ترتیب علاوه‌بر بازدید از این بازار زیبا و زنده، راحت‌تر به محله درب نو خواهید رسید. مدرسه عمادیه نزدیک مسجد گلشن قرار دارد. مسجدی که در گذشته خود بخشی از ساختمان این مدرسه بود. از آنجایی که این بنا هم‌اکنون به‌عنوان حوزه علمیه مورد استفاده قرار می‌گیرد، بهتر است پیش از رفتن به آنجا با مسئولین مدرسه هماهنگ کنید. به‌ این‌ صورت می‌توانید بدون هیچ مشکلی از بخش‌های مختلف بنا بازدید کنید.

آدرس مدرسه عمادیه گرگان: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی

ساعت بازدید: همه روزه 08:00 تا 18:00 (جمعه ها تعطیل است).

هزینه بازدید: رایگان (حتما قبل از بازدید با مسئولین مدرسه هماهنگ کنید).

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨