سوغات شیراز 
سوغات شیراز 

سوغات معروف شیراز (قسمت دوم) | shiraz

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

سوغات شیراز چیست ؟

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره اینکه سوغات شیراز چیست ؟ خواهیم گفت. پس اگر قصد سفر به استان فارس و شهر زیبای شیراز را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شیراز (Shiraz) یکی از توریستی ترین، محبوب ترین و زیباترین شهرهای ایران است. این شهر زیبا با وجود شمار زیاد جاذبه های تاریخی بی نظیر به جامنده از دوران پادشاهان ایران و همچنین جاذبه های طبیعی و نقاط بکر بسیار یکی از اولین انتخاب ها برای سفر، نه تنها در بین ایرانیان که همچنین در بین گردشگران خارجی است. در سفر به شیراز نباید فراموش کنید که سوغات شیراز را با خود به یادگار ببرید.

تمام شهرهای ایران سوفات منحصر به فرد خود را دارند اما سوغات شهر شیراز، آنقدر متنوع است که هرگز نباید در سفر آن را فراموش کنید. شهر شیراز صنایع دستی معروفی همچون قالی بافی، گبه، منبت کاری، خاتم‌کاری دارد که هر کسی که به این شهر سفر می‌کند، از این صنایع برای نزدیکان و اقوام سوغات می‌گیرد. علاوه بر این صنایع زیبا و چشم‌گیر، انواع عرقیجات، خرما، فالوده، مسقطی، بهارنارنج، لیمو و آبلیمو از بهترین و مشهورترین سوغاتی‌های شهر شیراز است. در ادامه با بهترین سوغات شیراز آشنا می شویم.

سوغات شیراز چیست ؟

خاتم کاری

یکی از هنرهای ظریف و صنایع دستی ایران خاتم کاری است که از کنار هم قرار دادن تکه های چوبی منظم و ظریف در رنگ های متفاوت درست می شود. این هنر یکی از ارزشمندترین و زیباترین صنایع دستی شیراز است که با چوب، عاج، استخوان، برنج و طلا درست می شود. هنری بسیار زیبا، دقیق و پرکار که با دیدنش به صبر و حوصله و دستان هنرمند خالق آن پی خواهید برد. این هنر از دوران های بسیار دور رواج داشته اما اوج و شکوفایی آن در عصر صفویه بود. برای ساخت خاتم، سطح اشیای چوبی را با مثلث های کوچک به شکل موزائیک در می آورند و از چوب های آبنوس، فوفل، گردو، بقم، عناب، نارنج، کهکم و کبوده و انواع استخوان و عاج فیل استفاده می کنند. چوب را با دستگاه های مخصوص به اندازه های کوچک و چند ضلعی (پنج، شش، هفت، هشت و یا ده ضلعی ) برش می دهند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


سوغات شیراز چیست ؟
سوغات شیراز چیست ؟

معرق کاری

معرق کاری یکی دیگر از صنایع دستی این شهر پرآوازه می‌باشد. پیشینه این هنر به طور یقین مشخص نیست. اما آنچه مسلم است، این هنر از هند وارد ایران شده و هنرمندان چیره‌دست ایرانی آن را گسترش داده‌اند. و با هنر و سلیقه خود رنگ و بویی دیگر به آن بخشیده‌اند.در ابتدا هندیان با تلفیقی از چوب و فلز معرق کاری می‌کردند و با شیوه امروزی متفاوت بود. برخلاف هنرمندان هندی، ایرانیان در ساخت معرق، از چوب‌های دیگر با رنگ‌های متنوع، استفاده می‌کردند. این تزیین به نقوش اسلیمی و پنج رنگ چوب‌های آبنوس، گلابی، توت، فوفل و سنجد محدود می‌شد. و سطح تکیه‌گاه صندلی، میز، بوفه، در با معرق تزیین می‌کردند.

سفالگری

مهمترين مواد اوليه در کار سفالگری گل، ماسه و مواد سوختنی است. گِل رس به خاطر داشتن اکسيد آهن و آهک دارای خاصيت شکل گيری و چسبندگی است و ميتوان با آن ظرفهای غير قابل نفوذ ساخت. برای تهيه سفال ابتدا گل را از معدن به محل کارگاه نموده و سپس مقداری معين آب و ماسه به آن می افزايند. پس از اينکه گل و ماسه و آب کاملا با هم مخلوط شد و آماده گرديد، گل به قطعاتی با اندازه های مورد نياز تقسيم می شود و هر قسمت را به طور جداگانه روی چرخ سفالگری گذاشته و شروع به چرخکاری می نمايند.

سوغات شیراز چیست ؟
سوغات شیراز چیست ؟

ظروف و اشیای نقره

وقتی در بازار شیراز قدم می‌زنید، اشیا و ظروف نقره‌ای توجهتان را جلب می کنند. نقره‌کاری یکی از شاخه‌های فلزکاری است و هنرمندان شیرازی با ذوق و دقت فراوان، این اشیا را می‌سازند و شما می‌توانید انواع گلدان، قندان، فنجان و سایر ظرف و ظروف و اشیا را به عنوان سوغات بخرید.

منبت کاری

هنر منبت کاری روی، شامل کنده کاری و حکاکی روی چوب است که یکی از هنرها و صنایع دستی های ایرانی می باشد. برای منبت کاری باید طرح و نقشی دقیقی باشد تا بتوان آن را با ظرافتی قابل تحسین اجرا کرد. کلمه منبت برگرفته از کلمه ی “نبات” است ،چون نقش و گل و گیاه برروی چوب کنده می شود، شبیه روییدن گیاه بر روی آن می باشد.

سوغات شیراز چیست ؟
سوغات شیراز چیست ؟

قلم‌زنی

قلم زنی عبارت است از هنر حکاکی و ایجاد نقوش روی اشیای مختلف فلزی از قبیل طلا، مس، نقره و برنج. این هنر غیر از شیراز در بسیاری از نقاط ایران دیده می‌شود. در بازار شیراز می‌توانید بهترین اشیای فلزی قلم‌زنی شده را خریداری کنید و هدیه دهید. این اشیا و ظروف شامل انواع گلدان، سینی، بقاب‌های تزیینی، قندان و سایر وسایل کاربردی و دکوری است.

قالی

در استان فارس یکی از هنرهای روستایی و عشایر ،هنر قالی بافی است که در صنعت بافندگی استان فارس بسیار اهمیت دارد . وبسیارنرم و بافت انها ظریف میباشد که وجه تماییز انها با دیگر قالی هاست .بافت های عشایر به شکل افقی است و نشانگر زندگی کوچنشینی میباشد بخصوص در ایل قشقایی این بافت بخوبی دیده میشود.فرش هاي قشقايي معمولاً به طريق «ذهني بافي»و نوعي بازآفريني سنتي بافته مي شوند.قالیچه های ایل خمسه دارای طرح هاي متنوع و فارسي باف است وهمه انها از پشم تهیه میشوند . قالیچه های روستاییان استان فارس همانند عشایر از بافت افقی استفاده می کنند.

سوغات شیراز چیست ؟
سوغات شیراز چیست ؟

شیشه گری

شيشه جسمی است شفاف ، شکننده و ترکيبی از سيلکيکاتهای قليايی که اين اجسام را در کوره ذوب می نمايند و به وسيله دست يا به کمک قالب های مخصوص به آنها شکل می دهند . اشيايی که از مناطق مختلف کشور نظير شوش ، ری ، ساوه و نيشابور از زير خاک به دست آمده نشان دهنده ساخت اينگونه ظروف در اکثر نقاط کشور در گذشته های دور می باشد . ظروف شيشه ای در اوايل دوره اسلامی بيشتر شامل بطری ، قوری ، گلدان و فنجان بوده است که برای مصارف خانگی به کار می رفته است . برخی اشياء باقی مانده متعلق به قرون هشتم و نهم ميلادی است که بدون تزئين می باشد . همچنين تعدادی دکمه شيشه ای که طی يکی از حفريات ناحيه حسنلو بدست آمده متعلق به عهد هخامنشی است که بروجرد و رونق شيشه گری در آن عصر گواهی می دهد .

گیوه دوزی

گیوه نوعی پاپوش تابستانه، سبک و بادوام برای راهپیمایی‌های طولانی می‌باشد. و از جمله صنایع دستی ایران است. در استان فارس، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و اصفهان تولید گیوه رواج دارد. تمام مراحل تولید این پاپوش به صورت دستی است. و عموماً از نخ ابریشم، نخ قالی، و کف آن از چرم، پارچه یا لاستیک است. چهار مرحله در ساخت گیوه باید طی شود. که عبارتند از: چرم سازی، رویه بافی، تخت کشی و گیوه دوزی. در آباده و قلات شیراز، گیوه بافی رواج دارد و یکی از صنایع دستی این خطه به شمار می‌رود.

سوغات شیراز چیست ؟
سوغات شیراز چیست ؟

مینا کاری

مینا کاری هنر تزیین ظروف و اشیای فلزی با مواد رنگی است. امروزه بیشتر ظروف مسی را با این هنر تزیین می‌کنند. میناکاری در واقع هنر تزیین ظروف و اشیای فلزی با اکسید فلزات است که با حرارت دیدن به رنگی خاص تمایل پیدا می‌کنند. میناکاری، هنری آزمایشگاهی است که با کمک آتش، خطوط و نقش و نگاری رو ظرف ایجاد می‌شود. هرفلز رنگ خاص خود را ایجاد می‌کند. قدمت این هنر به پنج هزار سال می‌رسد و دوران اوج و شکوفایی آن در ایران، در زمان صفویان است. ظروف میناکاری شده یکی از آن سوغاتی‌های بسیار زیبا ارزشمندی است که توجه همه‌ی گردشگران شیراز را به خود جلب می‌کند.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)