روستای لادیز میرجاوه ، سیستان و بلوچستان | Mirjaveh

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

روستای لادیز میرجاوه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره روستای لادیز میرجاوه صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این بهشت سرسبز در کویر در ادامه با ما همراه باشید.

استان سیستان و بلوچستان منطقه ای است پر از جاذبه های طبیعی بکر و دست نخورده که در میان گردشگران کمتر شناخته شده اند و آنگونه که شایسته است معرفی نمی شوند. از سواحل زیبا و بکر خلیج فارس در چابهار گرفته تا نخلستان های زیبای بلوچستان و آثار تاریخی سیستان چون شهر سوخته که ثبت جهانی شده است، همه این ها ارزش دیدن دارند. این استان با توجه به طبیعت بکری که کمتر توسط گردشگران آسیب دیده است و زیبایی خود را حفظ کرده اند در آینده ای نه چندان دور یکی از مقاصد برتر گردشگری شناخته می شود.

روستای لادیز در شهرستان میرجاوه قرار دارد. این روستا در پناه کوه تفتان قرار دارد و زیبایی و بکر بودن آن افراد زیادی را به سمت خود می کشاند. روستاي لاديز، قدمت چنداني ندارد. اين روستا، از ييلاقات عشاير بلوچ بود، که طي قرن اخير به سکونتگاه دائمي تبديل شده است. مردم روستاي لاديز به زبان بلوچي سخن مي‌گويند، مسلمان و عمدتا پيرو مذهب تسنن حنفي هستند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


روستاي لاديز در دشتي وسيع استقرار يافته و بافت مسکوني متراکمي دارد. خانه‌هاي روستاييان عمدتاً با خشت و گل و چوب بنا گرديده‌اند و سقف‌هاي مسطحي دارند. برخي از خانه‌ها با مصالح آجر، آهن و گچ ساخته شده‌اند.

روستای لادیز میرجاوه
روستای لادیز میرجاوه

آب و هوا

شهرستان میرجاوه با متوسط بارندگی 30 میلیمتر، یکی از کم باران‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود، اما نکته جالب در این شهرستان این است که با وجود بخش مرکزی گرم و خشک و بیابانی، در بخش لادیز هوایی دلپذیر و مطبوع احساس می‌شود که ارتفاعات آن در زمستان پوشیده از برف است.

روستای لادیز میرجاوه
روستای لادیز میرجاوه

در گرمای بالای 40 درجه فصل تابستان این منطقه زیبا و دیدنی، گویی در میان غار لادیز باران می بارد و بوی نم، سبزه و گل در دشت مقابل آن، روح و تن آدمی را نوازش می دهد.

جاذبه‌هاي گردشگري روستا

  • رودخانه‌هاي فصلی لاديز
  • بقاياي تاريخي فرهنگ لاديزيان
  • کوه تفتان
  • غار طبيعي لاديز

غار لادیز از مهمترین جاذبه های این روستای زیبا است. این غار ارتفاعی حدود 5.2 متر و طولی حدود 15 کیلومتر دارد. در تمام فصول سال، در کف و دیواره‌های این غار شگفت‌انگیز جویبارهایی سرازیر می‌شوند و صدای افتادن قطرات درشت آب به درون جویبارهای جاری و انعکاس صدای آن در فضای غار، موسیقی دلنشینی را برای هر مسافری فراهم می‌کند.

آب‌های جاری در غار از کیفیت بالایی برخوردار است که جهت آشامیدن و کشاورزی استفاده می‌شود. هوای مطبوع و دل‌انگیز و همچنین پوشش گیاهی شامل درختان “پده و گز” در دهانه ورودی غار، تفریحگاه مناسبی برای اهالی استان سیستان و بلوچستان در روزهای تعطیل و همچنین اقامتگاه بسیار جذابی برای گردشگران داخلی و خارجی است.

روستای لادیز میرجاوه
روستای لادیز میرجاوه

آبشار لادیز که در فاصله نزدیکی از غار لادیز قرار دارد و می‌توان با پای پیاده فاصله غار تا آبشار را طی کرد، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان میرجاوه است. غار و آبشار ترکیب بسیار منحصر به فردی را برای هر بیننده و گردشگری فراهم می‌کند.

سوغات روستا

از مهم‌ترين صنايع دستي اين روستا مي‌توان به سوزن دوزي، قالي‌بافي و گليم بافي اشاره کرد که توسط زنان و دختران هنرمند روستا با نقوش سنتي و قديمي توليد مي‌شود.
انواع زيورآلات زنانه، لباس‌هاي بلوچي، لباس‌ها و پارچه‌هاي سکه‌دوزي و سوزن‌دوزي شده، قالي، گليم، خرما و ديگر ميوه‌ها، سوغات روستاي لاديز به شمار مي‌آيند.

دسترسی

دسترسی به روستای لادیز بسیار راحت است. روستاي لاديز از طريق شهرهاي زاهدان و ميرجاوه با جاده‌اي مناسب و آسفالت قابل دسترسي می باشد.

فاصله زاهدان تا لادیز

آدرس روستای لادیز: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان میرجاوه

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨