جاهای دیدنی و مناطق تفریحی زاهدان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی زاهدان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جاهای دیدنی زاهدان صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با دیدنی های این شهر در ادامه با ما همراه باشید.

زاهدان یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان سیستان و بلوچستان است. این شهر در منطقه بلوچستان قرار دارد. نام پیشین شهر «دزدآب» بوده که در زمان رضا شاه به «زاهدان» تغییر یافته‌ است. زاهدان شهری نوبنیاد است که در ۵۱۷ کیلومتری شرق شهر کرمان و نیز در نزدیکی کشور پاکستان واقع شده‌ است.

این شهر از طریق راه زمینی از سمت شمال به مشهد و از سمت جنوب به چابهار مرتبط شده و همچنین دارای ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه بین‌المللی است. آب و هوای زاهدان در بیش‌تر روزهای سال گرم و خشک است. شب‌های تابستان آب و هوای این شهر رو به سردی می‌ رود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این شهر دارای تاریخ و فرهنگی غنی است که اهالی آن از مناطق سیستان و بلوچستان هستند. شهر زاهدان جاذبه های دیدنی و تاریخی و همچنین مناطق طبیعی زیبایی دارد که در بین گردشگران ناشناخته مانده است.

از مناطق بکر جنوب استان و شهر چابهار گرفته تا آثار تاریخی باشکوهی چون شهر سوخته در شمال استان، همه ارزش دیدن دارند. در ادامه برخی از بهترین مکان های دیدنی زاهدان را به شما معرفی می کنیم.

جاهای دیدنی زاهدان
جاهای دیدنی زاهدان

جاهای دیدنی زاهدان

جاذبه های طبیعی

روستای تمین

دهستان تمین واقع در 65 کیلومتری جنوب غربی شهر میرجاوه یکی از مناطق بسیار زیباست که در قسمت شمالی قله تفتان قرار دارد. آب و هوای روستای تمین در تابستان ها خنک و در زمستانها سرد می باشد. میوه های مختلفی در این روستا به عمل می آید از جمله انجیر، عناب، سیب، انگور، توت.

عمده کار مردم روستا کشاورزی می باشد. این روستا به سه قسمت تقسیم می شود که عبارتند از: تمین بالا، تمین مرکزی، تمین پایین که این محله ها در فاصله 300 کیلومتری از هم قرار دارند.

جاهای دیدنی زاهدان
جاهای دیدنی زاهدان

چشمه آب معدنی موسی

چشمه آب معدنی موسی در روستای تمین در قسمت تمین بالا تنها منبع تامین آب روستا می باشد. این چشمه زیبا از دل صخره ای عظیم می جوشد و چشم انداز زیبایی را به وجود آورده است.

از خصوصیات بارز این چشمه دارا بودن املاح معدنی مفید و درجه حرارت آن می باشد که در زمستان گرم و در تابستان خنک میباشد. این چشمه از دیدنی های زیبای روستای تمین است.

تالاب هامون

در مرز استان سیستان و بلوچستان و کشور افغانستان، تالابی فصلی وجود دارد که به تالاب هامون پوزک شهرت یافته است. این پدیده‌ی طبیعی از مساحتی حدود ۱۶۰۰ کیلومتر مربع برخوردار بوده که تنها ۳۵۰ کیلومتر آن در خاک ایران است.

تالاب بزرگ هامون با اتصال سه تالاب هامون پوزک، هامون صابری و هامون کوه خواجه بوجود می‌آید. این پدیده‌ی طبیعی یکی از جاذبه‌های گردشگری زاهدان است.

جاهای دیدنی زاهدان
جاهای دیدنی زاهدان

منطقه لادیز

لادیز یکی از جلوه های طبیعی و بسیار زیبای استان در فاصله 100 کیلومتری شهرستان زاهدان و در 10 کيلومتری شهر میرجاوه قرار دارد. این منطقه دارای آبشار و چشم اندازهای زیبا با پوشش گیاهی غالب گز می باشد که در گذشته اهالی منطقه از آن به عنوان یک قنات طبیعی استفاده می کردند.

در حال حاضر با توجه به کیفیت خوب و بالا، آب غار لادیز مورد استفاده شرب و کشاورزی اهالی ساکنین لادیز میرجاوه می باشد. از دیگر جاذبه های طبیعی این منطقه رودخانه لادیز، غار لادیز، آبشار لادیز، باغ جون آباد و… را می توان نام برد.

جاهای دیدنی زاهدان
جاهای دیدنی زاهدان

کوه تفتان

کوه تفتان در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. ارتفاع این کوه حدود ۴۰۴۲ متر از سطح دریاهای آزاد بوده است و در میان بلندترین کوه های کشورمان جای گرفته است.

جالب است بدانید که کوه تفتان تنها آتشفشان فعال در کشور بوده است. این کوه مکانی عالی برای عاشقان کوهنوردی است و با طبیعت زیبای اطراف خود گروه های گردشگری زیادی را به سمت خود می کشاند.

جاهای دیدنی زاهدان
جاهای دیدنی زاهدان

جاذبه های تاریخی

قلعه تپه لادیز

قلعه لادیز در کنار سفلی و در 17 کیلومتری جنوب غرب میرجاوه و در مسیر میرجاوه به تمین قرار گرفته است. ویژگی های این اثر استفاده از سنگ های درشت برای پی بندی بنا و ساختن دیوارهای خشتی روی این پی های سنگی می باشد.

معماری صخره ای روستای تمین

معماری صخره ای تمین منحصر به فرد بوده و فقط در چند جای ایران چنین معماری دیده می شود. علاوه بر معماری، تمین دارای طبیعت زیبا و بکر است و همچون روستاهای اطراف مشهد و شاندیز سرسبزی و خرمی خاص و آب وهوای منحصر به فردی دارد. این روستا از جمله روستاهای دارای بافت تاریخی و هدف گردشگری استان است.

موزه پست و ارتباطات زاهدان

این اثر از جمله ساختمان های اداری است که در اوایل سلسله پهلوی و به منظور انجام مراسلات پستی به سال 1311 هجری شمسی توسط دولت بنا گردیده است.

جاهای دیدنی زاهدان
جاهای دیدنی زاهدان

خانه ابویی (کارگاه هنرهای سنتی زاهدان)

زمان احداث این خانه تاریخی هم زمان با شکل گیری هسته اولیه شهر است و توسط استاد محمد علی محمودی در سال 1311 هجری شمسی ساخته شده و مالک آن شخصی به نام ابویی بوده است. این بنا در حال حاضر در تملک میراث فرهنگی می باشد.

جاهای دیدنی زاهدان
جاهای دیدنی زاهدان

دبستان آیت الله طالقانی

این بنا که مربوط به دوره پهلوی اول است، در سالهای 1314تا 1318 هجری شمسی ساخته شده است و در تقاطع خیابان مصطفی خمینی و خیابان کامبوزیا واقع شده است. از خصوصیات بارز این بنا رواق های زیبا و سقف های گنبدی و تزئینات آجری است.

ساختمان دادگستری

ساختمان قدیم دادگستری زاهدان از جمله بناهای اولیه شهر زاهدان است. از این ساختمان زمانی به عنوان مرکز تثبیت غله استان و پس از آن به عنوان ساختمان دادگستری استفاده می شده است .این ساختمان مربوط به دوره معاصر است و در تقاطع خیابان امام خمینی و خیابان آیت‌الله کفعمی واقع شده و به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای نصرت آباد

در حد فاصل جاده‌ی شهرستان زاهدان به شهرستان بم، بقایای کاروانسرایی قدیمی مشاهده می‌شود که به کاروانسرای نصرت‌آباد شهرت یافته است. به نظر می‌رسد که معماری صورت گرفته در این مکان متعلق به دوران صفویه است. این اثر به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه هفتاد ملا

بنای تاریخی قبرستان هفتاد ملا در دامنه ی ارتفاعات کوه هایی که به روستای تمین مشرف است قرار گرفته است. این مکان از گورهای پلکانی و پنج طبقه تشکیل شده و دارای مساحتی حدود ۵۰ مترمربع می باشد. در سفر به شهر زاهدان بازدید از این آرامگاه تاریخی را فراموش نکنید.

جاهای دیدنی زاهدان
جاهای دیدنی زاهدان

مسجد شاه علی (مسجد آل علی)

مسجد آل علی یا به عبارتی شاه علی از مساجد دوران قرن نهم هجری است و این را می توان از لوحی که در مسجد قرار دارد فهمید. در کل مسجد دو لوح حکاکی شده دارد. این مسجد به دستور یکی از حاکمان وقت ملک شمس الدین علی در شهر زاهدان ساخته شد.

در لوح اول دیگر نام شاه علی سازنده و معمار مسجد حک گردیده و همچنین لوح دوم دیگر برای یادبود امیر غیات الدین محمد کیانی که از خاندان ملوک سیستانی به حساب می آمده است، می باشد.

مسجد زرنج

مسجد زرنج مسجدی است بازمانده از قرن اول هجری قمری که ظاهرا توسط عبدالرحمن بن سمره از حاکمان وقت عرب، رو‌به‌روی زندان زرنج احداث شده است. این مسجد دارای دو مناره، یکی کهن و دیگری پوشیده از مس است که توسط یعقوب لیث ساخته شده و امروزه یکی از جاذبه‌های گردشگری زاهدان محسوب می‌شود.

جاذبه های فرهنگی

موزه‌ منطقه‌ای جنوب شرق ایران

این موزه یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های کشور در جنوب شرق ایران و در شهر زاهدان است که به موزه‌ منطقه‌ای جنوب شرق ایران شهرت یافته است. این موزه جاذبه ای تاریخی، فرهنگی و هنری است که می‌توان آثار باستانی استان سیستان و بلوچستان، خوراک‌های سنتی این منطقه از کشور، انواع جانواران استان و لباس‌های محلی آن را مشاهده کرد. بازدید از این مکان برای گردشگران جالب و هیجان‌انگیز خواهد بود.

جاهای دیدنی زاهدان
جاهای دیدنی زاهدان

موزه شهدا

این موزه در گلزار شهدا قرار دارد و مجموعه ای از آثار شهیدان پر افتخار جنگ تحمیلی را به نمایش گذاشته است. این موزه یکی از آثار فرهنگی با ارزش در شهر زاهدان محسوب می شود.

مسجد مکی

مسجد مکی یکی از زیباترین مساجد کشور می باشد که در زاهدان، خیابان خیام واقع شده است. این مسجد یکی از بزرگترین مدارس علوم دینی اهل سنت ایران نیز می باشد. قدمت ساخت این مسجد به سال ۱۳۴۹ بازمی گردد و در این سال ها توسط مردم ترمیم و بازسازی شده است.

جاهای دیدنی زاهدان
جاهای دیدنی زاهدان

لیستی از پارک ها و مراکز تفریحی شهر زاهدان

علاوه بر جاذبه های طبیعی، روستاهای زیبا، آثار تاریخی و فرهنگی، شهر زاهدان پارک ها و جاذبه های تفریحی متعددی نیز دارد. در ادامه برخی از مهمترین پارک های زاهدان که برای دورهمی و گذراندن شب با خانواده و دوستان مناسب هستند را برایتان آورده ایم؛

  • کوهستان پارک
  • مجتمع تفریحی براسان
  • مجتمع تفریحی گراناز
  • مجتمع تفریحی ایران بلوچ
  • بوستان فرهنگیان
  • پارک لاله
  • باغ خانواده
  • پارک ملت
  • باغ خاتم
  • مجتمع تفریحی امام زمان
  • باغ امام علی
  • پارک شادی



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨