رود سزار دورود ، لرستان | Dorud

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

رود سزار دورود

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره رود سزار دورود صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این رودخانه زیبا در دورود استان لرستان در ادامه با ما همراه باشید.

استان لرستان یکی از استان های بسیار زیباست که طبیعت بکر آن و مکان های طبیعی این استان باعث شده است که اسم و آوازه آن به عنوان استانی سرسبز و زیبا سر زبان ها باشد و هر ساله گردشگران زیادی به سمت آن جذب می شوند. شهر دورود یکی از زیباترین شهرهای این استان است و یکی از دیدنی های طبیعی این شهر رود سزار دورود است.

رودخانه سزار یکی از رودخانه‌های دائمی و پرآب استان لرستان است. این رودخانه که سرشاخه اصلی رود دز در خوزستان است از مناطق کوهستانی الیگودرز، ازنا، دورود و بروجرد سرچشمه می‌گیرد. رودخانه سزار در طول مسیر خود از کنار راه آهن سراسری ایران عبور می‌کند و و به سمت جنوب ایران سرازیر می‌شود. به خاطر اینکه سه رودخانه به هم می رسند اصطلاحا به آن سزار (سه زار) گفته میشود.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


این رودخانه که گاهی به آن «آب دز» نیز می‌گویند، از شاخه‌های رودخانه دز است که خود رودخانه دز نیز شاخه ای از رودخانه کارون به ‌شمار می‌رود و یکی از بزرگترین رودخانه‌های زیر حوضه کارون بزرگ در استان لرستان است.

رود سزار دورود
رود سزار دورود

رودخانه سزار از به هم پیوستن دو رودخانه ماربُره (که از به هم پیوستن آب‌های الیگودرز، دورود و ازنا تشکیل می‌شود) و رودخانه تیره (که آب‌های گله رود، سراب سفید، کرتول و چند رود دیگر را دریافت می‌کند) در شهر دورود تشکیل می‌شود که از این محل تا ایستگاه تنگ پنج که با رودخانه بختیاری تلاقی می‌کند سزار نامیده می‌شود. این رودخانه در پایین دست (در استان خوزستان) رودخانه دز نامیده می‌شود و سد بزرگ دز روی این رودخانه ساخته شده ‌است.

رود سزار دورود
رود سزار دورود

رودخانه پر پیچ و خم سزار در میان نواحی بکر و زیبای زاگرس مناظر بسیار جالبی را بوجود آورده است که جذابیت سرزمین لرستان را دوچندان می‌کند. طول مسیر رودخانه سزار به انضمام رودخانه دز از بروجرد تا بند قیر ۵۱۵ کیلومتر و شیب متوسط آن ۰٫۴ درصد است.

رود سزار دورود
رود سزار دورود

رودخانه سزار و شاخه‌های آن با ایجاد ۴۵ مقطع عمده در تاقدیس‌های از نوع آهک سخت در واقع بزرگترین ناهنجاری رودخانه ای را در زاگرس تشکیل می‌دهد. این رودخانه دارای ماهیان فراوانی است که از نظر تنوع گونه ای نیز چشمگیر هستند. ماهیان رودخانه از ارزش اقتصادی و اکولوژیکی بالایی برخوردار هستند. از این ماهیان می‌توان به گونه‌هایی از خانواده کفال ماهیان، ماهیان کف زی، کپور ماهیان و گربه ماهیان اشاره کرد.

آدرس: ایران، لرستان، دورود در مسیر راه آهن سراسری به سوی جنوب ایران

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨