راهنمای سفر به رشت | Rasht

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

راهنمای سفر به رشت

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره راهنمای سفر به رشت صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا در شمال ایران در ادامه با ما همراه باشید.

رشت یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان گیلان است. از رشت به عنوان شهر همیشه بیدار یاد می‌کنند. این کلانشهر همچنین پرجمعیت‌ترین شهر شمال ایران در بین سه استان حاشیه دریای کاسپین و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهر گیلک‌نشین جهان و بزرگترین سکونت گاه سواحل جنوبی دریای خزر محسوب می‌شود. رشت سومین شهر گردشگر پذیر ایران است.

رشت، یکی از شهرهای بی نهایت زیبا و پرطرفدار است. این شهر محبوب در خطه ای کاملا سبز از شمال ایران قرار دارد و هرچه از طبیعت زیبا، جاهای دیدنی بکر، جاده های رویایی و مناظر آن بگوییم کم است. جالب است بدانید که رشت و در کل استان گیلان علاوه بر این همه زیبایی غذاهای به شدت خوشمزه و لذیذی دارد. غذاهای رشت آنقدر تنوع دارد که به دلیل این تنوع و طعم بی نظیرشان به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو به گروه این شهرها پیوسته است. همچنین 12 دی روز رشت نام دارد؛ چرا که حدود 450 سال پیش در چنین روزی این شهر به عنوان مهم ترین مرکز سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان گیلان انتخاب شد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


راهنمای سفر به رشت
راهنمای سفر به رشت

اطلاعات ضروری

کد تماس به رشت: ۱۳۱

فاصله از تهران: ۳۲۶ کیلومتر

مدت سفر زمینی از تهران: ۴ ساعت

این شهر دارای فرودگاه بین‌المللی، راه آهن و ترمینال برای حمل و نقل برون شهری است. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید باتوجه به بودجه سفر خود می‌توانید انتخاب کنید که از کدام وسیله حمل و نقلی برای سفر به این شهر استفاده کنید. رشت با تهران و شهرهای اطرافش با اتوبوس به خوبی متصل است. شرکت‌های حمل و نقل زیادی جابجایی مسافران را بر عهده دارند.

آب و هوای رشت

رشت آب و هوایی معتدل و مرطوب دارد و میانگین سالانه بارندگی اش ۱۳۵۹ میلیمتر است و به همین دلیل به آن شهر باران می گویند. ریزش مداوم باران باعث شده که مردم برای ساخت پشت بام ها  ازپوشش سفال استفاده کنند. کم باران ترین ماه ها تابستان به خصوص مرداد و پرباران ترین پاییز به خصوص مهر و آبان است.

جاذبه های گردشگری رشت

جاذبه اصلی شهر رشت دریا و جنگل هایش است اما با قدمت طولانی اش جاذبه های تاریخی زیادی هم دارد. رشت یکی از زیباترین شهرهای ایران و شمال کشور است و جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد. برای آشنایی بیشتر با جاهای دیدنی رشت میتوانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

راهنمای سفر به رشت
راهنمای سفر به رشت

غذاهای محلی رشت

همانطور که پیشتر هم گفتیم رشت یکی از شهرهایی است که به عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو به گروه این شهرها پیوسته است. غذاهای بسیار متنوع رشت هوش از سرتان میبرد و آنقدر تنوع بالا و طعم بی نظیری دارند که جوابگوی تمام سلیقه ها هستند. از معروف ترین این غذاها میرزاقاسمی، باقلا قاتوق، کته کباب، کباب ترش و … است. برای آشنایی کامل با غذاهای لذیذ و محلی رشت می توانید مقاله زیر را بخوانید.

از جمله خوشمزه های شهر رشت نیز می توان به رشته خوشکار و کلوچه فومن اشاره کرد که بسیار پرطرفدار و محبوب هستند. همچنین اگر شب ها در شهر رشت قدم بزنید چرخ دستی های زیادی را میبینید که کباب، باقالی و … می فروشند.

راهنمای سفر به رشت
راهنمای سفر به رشت

مراکز خرید رشت

شهر رشت یکی از بهترین مقاصد شمال ایران برای خرید است. بازار رشت، مجتمع تجاری امیر، پاساژ بزرگمهر، بلوار گلسار (از لوکس ترین خیابان های رشت) و بازار الگویی ماهی فروشان رشت از مراکز خرید این شهر به شمار می‌روند. بازار رشت بزرگ‌ترین بازار روباز ایران محسوب می‌شود که روزانه هزاران نفر از ساکنین شهرها و روستاهای استان گیلان و استان‌های مجاور، برای داد و ستد در این بازار حضور می‌یابند.

هزینه‌های سفر به رشت

هزینه خورد و خوراک

همانطور که قبل تر گفتیم در بسیاری از نقاط شهر چرخ‌دستی‌های فروش غذا قرار دارند که قیمتی بسیار ارزان‌تر از رستوران‌ها خواهند داشت. به طور میانگین هزینه هر وعده غذا در این شهر از ۵ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان متناسب با نوع رستوران می‌توان در نظر گرفت. رستوران محلی شور کولی، رستوران حسن رشتی، رستوران اردشیر و بابک برخی از رستوران‌های معروف شهر رشت هستند که غذاهای گیلانی بی‌نظیری را سرو می‌کنند.

راهنمای سفر به رشت
راهنمای سفر به رشت

هزینه حمل و نقل

برای گشت و گذار در درون شهر رشت می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. هزینه اتوبوس بسیار اندک خواهد بود. همچنین در بعضی مناطق مانند میدان شهرداری و اماکن دیدنی و شلوغ دیگر، ایستگاه تاکسی به وفور یافت می‌شود اما در مناطق کم تردد یا حاشیه شهر متاسفانه امکان دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی نیست و ناچار به استفاده از ماشین شخصی خواهید بود. رشت بیش از ۶ هزار تاکسی درون شهری دارد که هزینه آن‌ها بسیار مناسب است.

هزینه اقامت

در شهر رشت انواع مراکز اقامتی اعم از هتل، مسافرخانه و اقامتگاه بوم گردی به ویژه در اطراف شهر وجود دارد. از آن جا که رشت یکی از محبوب ترین شهرهای شمالی کشور است و سالانه مسافران زیادی به آن جا سفر می کنند در پیدا کردن خانه، ویلا و سوئیت دچار مشکل نخواهید شد. شما می‌توانید از میان هتل‌های پنج ستاره تا یک ستاره متناسب با انتظارات خودتان بهترین محل اقامت را انتخاب کنید. هتل پامچال، غدیر، اردیبهشت و … برخی از هتل‌های این شهر شمالی هستند که پذیرای گردشگران خواهند بود.

سوغات و صنایع دستی

نان، ترشی‌ها و چاشنی‌ها همچون زیتون پرورده،‌ ماهی دودی، رب انار، دلار و انواع صنایع دستی همچون حصیربافی، گلیم، بامبو بافی و رشتی دوزی برخی از سوغات و صنایع دستی این منطقه به شمار می‌رود. کدو مربا، پول پرتقال مربا، آلوچه، شاه بلوط، ترش سیب، ترش انار، کویی، ترب، فلفل سبز، برگ سیر، سیر ترشی، گینجه واش، زیتون، برنج، ماهی سفید و خرش نیز از خوراکی‌های محبوب برای سوغات محسوب می‌شوند. همچنین برای آشنایی بیشتر با سوغات رشت می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

راهنمای سفر به رشت
راهنمای سفر به رشت

اولین ها در رشت

  • افتتاح اولین شعبه بانکی ایران پس از تاسیس اولین بانک ایران (بانک سپه در تهران) در سال 1304
  • تاسیس اولین کتابخانه ملی در سال 1306 در میدان شهرداری شهر رشت
  • شروع به کار اولین نمایش تئاتر به صورت کلاسیک و در سالن سربسته
  • ورود و شروع به کار اولین اتوبوس در ایران توسط یک تاجر بلژیکی در رشت
  • اولین راه آهن ایران در مسیر بندر انزلی به پیربازار و رشت ساخته شد و بقایای آن نیز هنوز وجود دارد.
  • احداث اولین داروخانه و خانه سالمندان و معلولین در رشت توسط یک ارمنی نیکوکار ایرانی به نام آرسن میناسیان
راهنمای سفر به رشت
راهنمای سفر به رشت

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨