جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

کرمانشـاه ، اولین پایتخت گردشگری جهان اسلام | Kermanshah

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی کرمانشاه

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی کرمانشاه آشنا خواهیم کرد . با ما همراه باشید .

استان کرمانشاه یکی از استان های غربی کشور است که از پرجاذبه ترین مناطق کشور به شمار می آید. اگر اهل گردش و سفر باشید به هر بهانه ای و از هر مسیری که وارد این استان شوید با دیدنی ها و جاذبه های کم نظیری رو به رو می شود.

این استان از نظر وسعت هفدهمین استان کشور محسوب می شود. از شمال با استان کردستان، از جنوب با استان لرستان و ایلام، از شرق با استان همدان و از غرب با کشور عراق همجوار است و حدود 330 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


بیستون؛ از معروف‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه

کرمانشاه خیلی‌ها را یاد کتیبه بیستون می‌اندازد. کتیبه‌ای که بزرگترین سنگ نبشته دنیاست و هیبتش وقتی روبه رویش می ایستید خیره‌تان می‌کند. محوطه بیستون که تنها اثر ثبت شده از کرمانشاه در فهرست جهانی است، نقش برجسته ها و نقوش زیادی را در خود جای داده است. از کوه بیستون که به معنای جایگاه خدایان است و سنگ‌نبشته ای به فرمان داریوش بر روی آن به سه خط میخی اکدی، عیلامی و پارسی باستان نوشته شده تا مجسمه هرکول که از شگفتی های این محوطه و البته مورد علاقه سارقان است. سر مجسمه هرکول دو بار تاکنون به سرقت رفته و سر فعلی کپی است.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

از دیگر قشنگی های این مجموعه کاروانسرای شاه عباسی است که رو به کوه بیستون است.  کاروانسرایی به سبک چهار ایوانی که ۳ هزار متر است و ساختش از دوره شاه عباس تا شاه سلیمان طول کشیده. این کاروانسرا چند سالی است که بازسازی و تبدیل به هتلی مجهز به نام لاله بیستون شده است. بیستون در ۳۰ کیلومتری کرمانشاه واقع شده است .

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

طاق بستان

طاق‌بستان که یکی از معروف‌ترین مکان‌های توریستی شهر کرمانشاه است، مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نبشته‌های دوره‌‌ی ساسانی است که در شمال غربی شهر کرمانشاه قرار دارد. این مجموعه ارزش هنری و تاریخی زیادی دارد که شامل دو طاق بزرگ و کوچک و چند سنگ نبشته است. آنچه روی سنگ‌های دو طاق حجاری شده، صحنه‌های تاریخی تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم است.

وجود کوه و چشمه در این مکان، آن را به گردشگاهی مفرح تبدیل کرده که از زمان‌های دیرین تا به امروز مورد توجه بوده است. این اثر در ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. طاق‌بستان قرار بود روزی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گیرد اما مغازه‌های کبابی و خانه‌های اطراف آن مانع این اقدام هستند و مشکلات فراوانی نیز برای این اثر مهم تاریخی ایجاد کرده اند.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

معبد آناهیتا

یكی دیگر از آثار فاخر این استان «معبد آناهیتا» است كه در نزدیكی شهر «كنگاور» كرمانشاه خودنمایی میكند و در میانه راه شهر همدان و كرمانشاه و در مسیر كوه بیستون قرار گرفته است. معبد آناهیتا كه همان الهه آب ، زیبایی و باروری، نزد ایرانیان باستان می باشد از مقام والایی برخوردار بوده است. ساخت ستون های سنگی این بنا از زمان هخامنشیان شروع و تا زمان ساسانیان ادامه پیدا كرده است. ستون هایی بلند كه برخی از آنها بیش از 50 متر ارتفاع دارند زیبایی دو چندانی را به این اثر داده است و فقط با دیدن این عزمت از نزدیك می توان به قدمت و هنر ایرانیان پی برد.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

مسجد شافعی ها( مسجدی به سبک مساجد ترکیه)

یکی از قشنگترین مساجد ایران، مسجد شافعی ها می باشد که به سبک مساجد ترکی ساخته شده است و با گلدسته های بلندش به ابهت و زیبایش افزوده است.این مسجد از یک سو به میدان جوانشیر و از سوی دیگر به تاریکه بازار منهی می شود، سال ساخت این مسجد به سال 1324 برمیگردد و از سال 1326 تا کنون اهل تسنن در آنجا نماز می خوانند.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

گوردخمه‌ها

گوردخمه‌ها یکی از ویژگی‌های خاص کرمانشاه هستند، البته دفن مردگان در جای‌جای فلات ایران‌زمین رواج داشته است اما این یکی کمی متفاوت است. گوردخمه را با نام مقبره‌ی صخره‌ای «کیکاووس» هم می‌شناسند. این مقبره‌ها در کوه «شوق علی» حجاری و کنده شده است. گفته می‌شود که این مقبره یکی از نادرترین گوردخمه‌های دو طبقه‌ی به‌جای مانده از دوران «مادها» است.

شاید به‌نظرتان با وجود این گوردخمه‌ها دیگر کرمانشاه؛ پایتخت باستانی عشاق نباشد، اما در اشتباه‌اید. این بنا‌ها نشان‌دهنده‌ی عشق، علاقه و احترامی‌ست که مردمان این دیار به بستگان، عزیران و نزدیکانش‌ داشتند. در سال‌های اخیر ایجاد امکانات تفریحی در اطراف این گوردخمه‌ها، این مکان را به یکی از مکان‌های تفریحی کرمانشاه تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

تکیه معاون الملک

حسین خان معین‌الرعایا ۱۱۴ سال پیش تکیه معاون الملک را در شهر کرمانشاه بنا کرد و بعدها به همت حسن خان معین‌الملک تکمیل شد. این مجموعه از سه بخش اصلی حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده و کاشی‌کاری زیبای آن در جهان بی‌همتا است. رنگ‌های به کار رفته در کاشی‌های این بنا طبیعی بوده و زیبایی خاصی به این اثر بخشیده‌اند. تکیه معاون الملک میزبان عزاداری‌های مردم کرمانشاه بوده است.

بخش زینبیه برای بانوان ساخته شده بود که دارای دو درب بوده است. بانوان هنگام ورود از دری که در بخش بالایی زینبیه تعبیه شده بود استفاده می‌کردند. این امر باعث می‌شد بدون برخورد با مردها بتوانند در تکیه رفت و آمد کرده و در مراسم عزاداری شرکت کنند.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

تکیه بیگلربیگی

تکیه بیگلربیگی را عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی در دوره قاجار بنا نهاد، تکیه‌ای که آیینه کاری‌اش یکی از بی‌نظیرترین تصاویر را در مقابلمان قرار می‌دهد. حیاطی مصفا با حوضی در وسط دارد و در سمت غربی حیاط، تالار آئینه کاری بزرگی است که به حسینیه معروف است. این تالار با تزئینات و کتیبه‌های متعدد مربوط به دوران سلطنت مظفرالدین شاه مزین شده. موزه خط و کتابت این تکیه از دیدنی هایش است.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

طاق گرا

بنای تاق گرا یا تاق شیرین در گردنه پاتاق بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در کنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده که فلات ایران را به بین النهرین ارتباط می‌داده‌است. به علت تغییر مسیر، این راه و بنای تاق گرا اکنون در شیب‌های پائین جاده آسفالته قرار گرفته‌است.از نظر معماری، بنای تاق‌گرا، فضای ایوان مانندی است که تماماً از سنگ ساخته شده‌است.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

غار قوری قلعه کرمانشاه

در استان تاریخی كرمانشاه به غیر از بنا ها و آثار باستانی به جای مانده از گذشته، مناطق طبیعی با قدمتی چند میلیون ساله وجود دارند كه «غار قوری قلعه» از جمله این مناطق به شمار می رود. این غار كه بزرگ ترین غار آبی آسیا و طولانی ترین غار ایران است در حدود 80 كیلومتری شهر كرمانشاه در نزدیكی شهرستان «روانسر»، در دامنه كوه «شاهو» قرار گرفته است و همه ساله طبیعت گردان و مسافران زیادی را به سمت خود جذب میكند.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

باغ گل های کرمانشاه؛ دومین باغ گل ایران

بعد از اصفهان، کرمانشاه دومین شهر دارای باغ گل است. باغ گل کرمانشاه در زمینی ۵ هکتاری با قابلیت کشت ۴ هزار گونه گیاهی و  باغ گل‌های ایرانی، ژاپنی، فرانسوی و ایتالیایی ساخته شده. برای کاشت اغلب گیاهان این باغ از بذر درجه یک هلندی استفاده شده. این باغ بزرگ و زیبا شامل نمایشگاه کاکتوس، برکه، آبراه، بخش گل‌های فصلی، درختچه‌ها و گونه‌های مختلف گل است که از کشورهای مختلف جمع‌آوری شده است.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

سرآب نیلوفر

سرآب نیلوفر دریاچه کوچکی در ۲۰ کیلومتری شمال غرب کرمانشاه است. این دریاچه مملو از گل‌های نیلوفر آبی است و در فصول گرم سال غنچه‌ها و برگ‌های آن سر از آب برآورده و قسمت زیادی از آن را می‌پوشانند. اطراف این سرآب تأسیسات رفاهی گردشگری احداث شده است. سرآب نیلوفر پنجاه‌وپنجمین اثر طبیعی ملی است که در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

سراب صحنه

سراب صحنه در قسمت شمالی شهر صحنه استان کرمانشاه است و یکی از مناطق خوش آب و هوا در این شهر محسوب می‌شود. آبشارهای زیبا، طبیعت چشم‌نواز و آب و هوای فوق‌العاده این منطقه باعث شده مسافران و گردشگران زیادی این مکان را مقصد سفر خود دهند.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

پارک کوهستان کرمانشاه

پارک کوهستان در شمال شهر کرمانشاه و در نزدیکی محطه تاریخی طاق بستان قرار دارد. این پارک از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های توریستی کرمانشاه است. نورپردازی زیبا و دو آبشار مصنوعی که در این پارک ساخته شده، زیبایی خاصی به این پارک بخشیده است. پارک کوهستان بام کرمانشاه بوده و از این پارک می‌توانید منظره‌ی زیبای شهر را نظاره کنید. همچنین غار دو اشکفت نیز در این پارک قرار دارد.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه

پاوه؛ شهر دامنه‌ایی کرمانشاه

بافت پلکانی این شهر شبیه روستای «ماسوله» است. روستایی بسیار زیبا که مردمان این شهر با پایبندی به آداب و رسوم خود از جمله پوشش محلی زنان و مردان در خیابان‌ها، بافت و فرهنگ خود را حفظ کرده‌اند. طبیعت بکر این منطقه شما را در خودش غرق می‌کند. بهترین فصل برای بازدید از طبیعت پاوه بهار و تابستان است. در زمستان این منطقه‌ی کوهستانی هوایی بسیار سرد دارد و بسیاری از مکان‌های دیدنی آن صعب العبور است.

جاهای دیدنی کرمانشاه
جاهای دیدنی کرمانشاه


 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)