آشنایی با جاهای دیدنی ایذه ، خوزستان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی ایذه

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی ایذه آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر زیبا در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ایذه (Izeh) یک شهر تاریخی است و آ‌ثاری از زمان‌های بسیار قدیم در آن به جا مانده است. این شهر در روزگار عیلامیان اهمیت و عظمت بسیار داشته و مرکز آن آنزان یا آشتیان بوده و در عهد ساسانیان نیز نام و اعتبار داشته است. در کتابهای تاریخی و جغرافی دوران بعد از اسلام نیز نام این شهر ذکر شده است. مقدسی و ابن‌خرداد و یاقوت حموی از ایذه نام برده‌اند. آتشکده‌ای هم در آن شهر بود که تا زمان هارون‌الرشید فروزان بوده است.

این سرزمین که دانشمندان و محققان، آن را بواسطه‌ی آثار تاریخی کشف‌ شده‌اش یکی از کهن‌ترین مناطق کشور می‌دانند، همواره مورد توجه باستان‌شناسان و مورخان بوده و گردشگران و توریست‌های بسیاری برای بازدید از آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی، به این نقطه از کشور سفر می‌کنند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


ایذه که به شهر صخره‌ای ایران نیز شهرت دارد، در ۲۵۸ کیلومتری اهواز و ۱۱۱۰ کیلومتری تهران قرار دارد. ارتفاع این شهر باران‌خیز ۸۳۵ متر از سطح دریا است. ایذه بیشتر یک شهر کشاورزی تا یک شهری صنعتی و از مهم ترین فرآورده‌های کشاورزی این شهرستان می توان از گندم، جو، تره بار و برنج نام برد.

زیبایی های طبیعت ایذه بی نظیر است و شما را شگفت زده می کند. می توان از ایذه به عنوان سردترین شهر استان خوزستان نام برد، شهری با آب و هوای معتدل در بهار و تابستان و زمستان هایی بسیار سرد.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

دیدنی های ایذه

قلعه‌ تاریخی تل

«قلعه تل» از آثار تاریخی استان خوزستان است که در شهر قدیمی و کهن قلعه‌تل و در فاصله‌ای بین شهرستان‌های ایذه و باغملک قرار دارد. این میراث ایران کهن را متعلق به یکی از شورشی‌های دوران حکومت «فتحعلی شاه قاجار» به نام «محمد تقی‌خان چهارلنگ بختیاری» می‌دانند که ساختمان اولیه‌ی آن در سال ۱۷۹۰ میلادی بنا شده است.

این قلعه‌ی کهن که یک بنای خشتی و گلی است، به دلیل قرارگیری آن در دشتی سرسبز و حاصلخیز و همجواری با بخش‌های کوهستانی و راه‌های ارتباطی بین شهرهای اصفهان، شهرکرد، شوش و ایذه از اهمیت و ارزش قابل توجهی برخوردار بوده است.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

سنگ‌ نگاره کول فرح

سنگ‌‌نگاره کول فرح یکی از آثار تاریخی استان خوزستان است که در منطقه‌ای به نام «تنگه کول فرح» در ۷ کیلومتری شمال شرقی ایذه قرار دارد. سنگ‌‌نگاره کول فرح شامل ۶ نقش برجسته است که به دوران عیلامیان (ایلام کهن) تعلق دارد.

با توجه به تصاویری که در این سنگ‌نگاره نقش بسته و بقایایی همچون گورها، کانال آب، ساختمان‌ها و مناطق دیده‌بانی که از محل زندگی مردمان آن روزگار در میان کوه‌ها باقی مانده، می‌توان گفت این محل پرستشگاه نارسینا (یکی از خدایان ایلامی) بوده است.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

پل شالو

«پل شالو» یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان خوزستان است که در شهرستان ایذه قرار گرفته و دارای قدمتی بالغ بر چندین هزار سال است. به نظر می‌رسد که این اثر باستانی در مسیر جاده‌ی «دزپارت» از جاده‌های باستانی ایران و به عنوان گذرگاهی مهم احداث شده است. به وضوح می‌توان هنرمندی سازندگان پل را در کنار تدبیر معمار آن مشاهده کرد که اثری شگرف را برای آیندگان به ارمغان گذاشته‌اند.

این پل تاریخی با دو ستون رفیع، محکم، دو طناب ضخیم و بسیار مقاوم ساخته شده است که متاسفانه پس از آبگیری «سد کارون ۳»، پل شالو زیر آب رفت و همراه خود، سرفصل‌های ثبت شده از کتاب تاریخ ایران کهن را که خود شاهد آن بود، به عمق آب فرو برد. به نظر می‌رسد وجه تسمیه این پل تاریخی به شالو، به دلیل قرارگیری آن در محل زندگی طایفه‌ی شالو است که پس از گذشت چند صد سال، همچنان به این نام، شناخته می‌شود.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

محوطه باستان‌شناسی شمی

در شمال این شهرستان و در ۹ کیلومتری از روستای شمی، می‌توان یکی دیگر از این آثار باستانی شگفت‌انگیز را مشاهده کرد به «محوطه‌ی باستان‌شناسی شمی» شهرت یافته است. باستان‌شناسان قدمت آثار کشف شده در این منطقه را متعلق به دوره‌ی الیمائیه و سال‌های ۱۷۱ تا ۱۳۸ پیش از میلاد می‌دانند.

سنگ‌هایی از جنس مرمر، گورستان باستانی و از همه مهم‌تر، مجسمه‌ی برنزی سردار پارتی است که به صورت تمام قد و با ارتفاعی بالغ بر ۲۸۵ متر و عرض ۷۰ متر ساخته شده، از جمله میراث این بخش از سرزمینمان ایران است. گفته می‌شود که با کشف این مجسمه‌ی برنزی، کمک بسزایی در از بین رفتن بخش‌های نامفهوم و تاریک دوران پارتیو سرزمین ایلامیان کرده است.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

نیایشگاه تاریشا، اشکفت سلمان

نیایشگاه تاریشا یا اشکفت سلمان، بزرگترین خط نوشته میخی ایلام‌ نو را در خود جا داده است. در اشکفت سلمان چهار نقش برجسته وجود دارد که دو تای آن داخل غار و دو تای دیگر در خارج از غار دیده می شود. بزرگ ترین نوشته خط میخی از دوره ایلامی در این غار موجود است که از زمان شاهک عیلامی، شاه بومی آیا پیریا آیاتم، به جای مانده و همچنین برای نخستین بار حضور مصور زن، دوشادوش مرد در نقش برجسته های این غار دیده شده است.

در نقوش، «هوهین»، همسر و خواهر شاهک، در یک مراسم آیینی شرکت کرده و کاهن بزرگ در جلوی آنها به چشم می خورد. این نشانه ها مشخص میکند اشکفت سلمان نیایشگاه «تاریشا» بوده و غار دیگری در کنار این اشکفت در دوره ایلخانی به مکانی مقدس تبدیل شده و رو به روی آن ساخت و سازه های مذهبی شکل گرفته است. ن‍ی‍‍ای‍ش‍گ‍‍اه ‌ت‍‍اری‍ش‍‍ا در جنوب ایذه بزرگترین خط نوشته میخی “عیلام نو” را در خود جا داده‌ و درب‍رگ‍ی‍رن‍ده ‌چ‍‍ه‍‍ار ن‍ق‍ش‌ب‍رج‍س‍ت‍ه‌‌ عی‍لام‍‍ی ‌‌اس‍ت ‌ک‍ه‌ ن‍ی‍‍ای‍ش‌”‌ه‍‍ان‍‍ی” پ‍‍ادش‍‍اه‌ م‍ح‍ل‍‍ی‌‌ آی‍‍اپ‍ی‍ر ب‍ه‌‌ ه‍م‍ر‌اه‌ وزی‍ر و خ‍‍ان‍و‌اده‌‌اش ‌ر‌ا ب‍ه‌ ن‍م‍‍ای‍ش‌ گ‍ذ‌اش‍ت‍ه ‌‌اس‍ت‌.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

دشت سوسن ایذه

دشت سوسن ایذه هم یکی از جاهای دیدنی خوزستان است که در ۳۷ کیلومتری شمال شرق ایذه قرار دارد. سوسن دشت وسیع و زیبایی است که رود کارون درست از میان آن می‌گذرد و زیبایی‌اش را دوچندان می‌کند. خاک این منطقه به خاطر عوامل اقلیمی و آب مناسب بسیار حاصلخیز است و مردم محلی در آن درختان میوه مانند انار و انجیر و همچنین برنج می‌کارند.

طبیعت بی‌نظیر دشت سوسن مخصوصا در فصل بهار توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. اغلب گردشگران و طبیعت گردان در نوروز میهمان این دشت زیبا می‌شوند تا روزها از دیدن مناظر سرسبز و شقایق‌های آن لذت ببرند و شب‌ها هم به تماشای آسمان پرستاره‌اش بنشینند.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

دهکده زراس

دهکده زراس بهشتی در شمال شرقی خوزستان و در جوار کوه‌های سر افراز منگشت از جدیدترین جاذبه‌های گردشگری خوزستان به شمار می‌رود. بهشتی که همچون یاقوتی سبز در دل کوهای سر به آسمان کشیده زاگرس خود نمایی می‌کند.

زراس، این دهکده تفریحی-توریستی در شمال دریاچه کارون سه و در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب شهر دهدز قرار دارد. همچنین این دهکده به مساحت ۲۰۶ هکتار، در ۲۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان اهواز  و ۶۹ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ایذه قرار دارد.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

تالاب میانگران

تالاب میانگران در جنوب غربی کوهپایه زاگرس و در فاصله یک و نیم کیلومتری شهرستان ایذه در شمال شرقی استان خوزستان واقع شده‌ است. این تالاب که از تالاب‌های مطرح ایران می‌باشد، به‌طور میانگین ۲۵۰۰ هکتار وسعت دارد که در فصول پرآب سال خصوصا زمستان وسعت آن به بیش از ۳۰۰۰ هکتار و در سال‌های کم باران وسعت آن به کمتر از ۲۵۰۰ هکتار نیز می‌رسد.

هوای منطقه معمولا در فصل تابستان همراه با شرجی و در زمستان‌ها سرد است به گونه‌ای که در پاره‌ای از موارد ارتفاعات اطراف آن از برف پوشیده می‌شود. جاده آسفالته ایذه- پیون، جاده آسفالته ایذه- کول فرح و راه عبوری میانگران علیا و سفلی و هونگ بامیروند از منطقه نوروزی‌ها از جمله راه‌های دسترسی به تالاب میانگران است. این تالاب در منطقه نوروزی واقع شده‌ است.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

آبشار شیوند

آبشار شيوند ايذه در موقعیت جغرافیایی در استان خوزستان واقع است. روستای شیوند به دلیل همجواری با دریاچه سد و رودخانه کارون از یکسو و رشته کوههای زاگرس با جنگلهای بلوط، رودخانه ها، آبراهها، آبشارها، صخره‌‎ها و نیز برخورداری از طبیعت مطلوب از سوی دیگر از جذابیتهای بی نظیری برای گردشگری برخوردار است. منطقه شیوند بخشی از مناطق حفاظت شده شالو و منگشت است.

روستای شیوند از سه روستای بزرگ شیوند، روستای نوشیوند و پشت آسیاب تشکیل شده و از توابع دهستان دنباله رود شمالی، بخش دهدز شهرستان ایذه محسوب می شود. این روستا در دل منطقه حفاظت شده منگشت و شالو واقع شده که رودخانه کارون از شـــرق آن می گذرد. آبشار بلند و مرتفع روستای شیوند نیز از دل کوه فاصله ای حدود چهار کیلومتر را طی می کند و به دریاچه می ریزد.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

منطقه باجول

منطقه باجول منطقه خوش آب و هوایی است در جنوب و 39 کیلومتری شهر ایذه واقع در استان چهارفصل خوزستان که در ادوار گذشته به دلیل ساخته شدن بند در مسیر رودخانه، بخش‌هایی از آن منطقه به زیر آب رفته است. منطقه باجول یکی از مناطق گردشگری ایذه است که پس از آبگیری دریاچه سد کارون ۳ و مشرف شدن به دامنه کوه منگشت و دریاچه سد، این منطقه به یک قطب گردشگری تبدیل شده است.

این منطقه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری ایذه آثار تاریخی نظیر نقش برجسته باجول مربوط به دوران اشکانی را در دل خود جای داده است. در منطقه باجول آثار تاریخی ای هم خواهید دید که نشان از قدمت این منطقه زیبا دارند. یکی از آثار نجات یافته تاریخی این منطقه، نقش برجسته باجول می‌باشد که از دوران شاهان محلی الیمایی در دوره امپراتوری اشکانی بر جای مانده است.

جاهای دیدنی ایذه
جاهای دیدنی ایذه

مقالات بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)