جاهای دیدنی ابهر
جاهای دیدنی ابهر

مکان های دیدنی و گردشگری ابهر | Abhar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی ابهر

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی ابهر ، شهر زیبای استان زنجان آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

ابهر يکي از مهم ترين و ارزشمند ترين مکانهاي جهانگردي و توريستي استان زنجان به شمار مي آيد که براي توسعه و گسترش صنعت گردشگري از ظرفیتهای قابل توجهي برخوردار است. مهم ترين و تاريخي ترين اثر شهرستان ابهر، گنبد عظيم و مشهور سلطانيه است که به تنهايي قابليت برابري با ساير بناهاي استان را دارا مي باشد. تقريباً در تمام نقاط ابهر آثار زيبا و مکان هاي ديدني با ارزشي يافت مي شوند ولي بيشتر آثار تاريخي اين شهرستان در قسمت هاي شمالي منطقه واقع شده اند.

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه (Dome of Soltaniyeh) آرامگاه اُلجایتو است که بین سال‌های در ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ میلادی به دستور خودش در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به‌شمار می‌رود. گنبد سلطانیه در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌است. گنبد این بنا سومین گنبد بزرگ جهان می باشد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاهای دیدنی ابهر
جاهای دیدنی ابهر

مسجد جامع قروه

مسجد جامع قروه یکی از بناهای تاریخی ارزشمند شهرستان ابهر می‌باشد که در روستای قروه در کیلومتر ۱۵ جاده ترانزیتی ابهر- تاکستان قرار دارد. این مسجد همانند مساجد دوران سلجوقی به سبک چهارطاقی ساخته شده و گنبد بسیار زیبایی بر اضلاع چهارگانه به واسطه چهار یلپوش استوار گردیده است. پلان اصلی مجموعه به جهت تغییرات ناشی از ریزش احتمالی شبستان‌ها، مستلزم حفاری علمی است. بنای این مسجد در حال حاضر عبارت است از یک شبستان گنبددار و دو شبستان در طرفین آن که از مصالح خشت و آجرهای حاصله از تخریب دیوارهای قدیمی ساخته شده و دارای سقفی از تیر چوبی است و هنوز آثار و بقایای شبستان‌های اصلی و ملحقات بنا در نمای بیرونی مسجد دیده می‌شود.

جاهای دیدنی ابهر
جاهای دیدنی ابهر

آرامگاه پیر احمد زهرنوش

بقعه پیر احمد زهرنوش مربوط به سده‌ی ۶ و ۷ ه.ق است. این بنا در حاشیه جنوبی شهر ابهر واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۵۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بنای اصلی آرامگاه، از دو طبقه تشكیل یافته كه طبقه زیرین، محل آرامگاه و تالار بالایی، محل خانقاه و جایگاه ذكر و بحث دراویش بوده است.

جاهای دیدنی ابهر
جاهای دیدنی ابهر

تپه نور ابهر

تپه ی بزرگی که در موقعیت ۱.۵ کیلومتری جنوب گنبد سلطانیه واقع شده و با نام تپه نور شناخته می شود. این تپه ۱.۸ هکتار مساحت و ۱۵ متر ارتفاع دارد. این سایت در سال ۱۹۷۱ میلادی مورد کاوش واقع شد که در کاوش ها ، پایه های یک ساختمان عظیم دوازده ضلعی یافت شد که به احتمال زیاد یک برج گنبدی همانند مقبره اولجایتو است با جنبه های دیگری همچون راهرو ها، پله ها، تزئینات و بقایای یک گنبد. پایه ها از قطعات سنگی ساخته شده که با ملات به هم متصل شده اند. یافته های باستان شناسی همچنین گواه وجود گنبدی بزرگ که شاید یکی از گنبد های دو پوسته بوده، می باشد. گچ اندود و کاشی های سفالی تزئینی در آثار مخروبه ساختمان پیدا شده است. برج گنبدی از بین رفته در تپه نور به احتمال زیاد مقبره ی غازان خان، برادر بزرگتر اولجایتو بوده است. همچنین در فعالیت های باستان شناسی اخیر در محوطه تپه نور کوچک نشانه هایی از سکونتگاه های پیش از تاریخ یافت شده که می توان قدمت آنها را به اوایل هزاره چهارم پیش از میلاد دانست.

جاهای دیدنی ابهر
جاهای دیدنی ابهر

چشمه علی بلاغی

روستای درسجین

درسجین روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ابهر در استان زنجان ایران است. روستای درسجین دارای آب و هوای کوهستانی بوده ارتفاع از سطح دریا ۱۶۸۰ است و در آن محصولاتی باغی مانند: انگور، بادام و گردو کشت می‌شود. از محصولات دیگر این دهستان می‌توان به کشت دیم گندم و جو نیز اشاره کرد.این دهستان به دلیل بافت قدیمی و داشتن شبکه پر پیچ و خم معابر در حال حاضر به عنوان یکی از چند روستای گردشگری استان زنجان انتخاب شده ‌است و در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی در حال این روستا می‌باشد.روستای «دَرسِجین» از توابع شهرستان ابهر که پیشنیه تاریخی آن به قبل از اسلام بازمی‌گردد، به دلیل دارا بودن ویژگی‌های شاخص معماری، گویش متفاوت مردمان آن و بهره‌مندی از موهبت‌های طبیعی به عنوان یکی از روستاهای دارای بافت با ارزش در کشور معرفی شده است.

جاهای دیدنی ابهر
جاهای دیدنی ابهر

سد کینه ورس

امامزاده زیدالکبیر ابهر

امامزاده زیدالکبیر یکی از بقعه‌های معتبر و معروف شهرستان ابهر است که در قسمت شرقی شهر ابهر قرار دارد و از نظر سبک معماری، در این منطقه بی‌نظیر است. این بنا با زیبایی خاص با پلان مستطیل که در زوایای جبهه جنوبی دو نیم دایره آن را قطع نموده طراحی و اجرا گردیده است. بنا ابتدا بر روی دو ردیف سنگ سبز تراشیده استوار و بقعه آن با آجر به طور ساده ایجاد شده است. قرینه‌سازی در این بنا در دو جبهه شرقی و غربی شامل چهار ایوان است که از طریق دهلیزها به یکدیگر مرتبط می‌شوند. بر فراز بقعه گنبد زیبایی از نوع گنبدهای مخروطی یا نوک تیز با دو پوشش بر جرزهای چهارگانه نشسته است. ریشه گنبد ابتدا مربع و سپس به دایره تبدیل شده و در کمر گنبد تزئیناتی از آجر به عنوان قرنیز با سبک زیبایی اجرا گردیده است. در تزئینات نیمه تمام گنبد کاشی‌های آبی و زرد چشمگیر می‌باشد.

جاهای دیدنی ابهر
جاهای دیدنی ابهر

امامزاده اسماعیل ابهر

امامزاده اسماعیل بنای تاریخی بسیار زیبایی است که در منطقه شِناط در شمال شهرستان ابهر در جاده ترانزیتی ابهر- تاکستان قرار دارد. پلان بنا از بیرون هشت ضلعی است که از درون به مربع تبدیل گردیده است. این بنا تماماً از آجر ساخته شده و اضلاع هشت‌گانه آن یک در میان به طور قرینه از چهار ایوان با ورودی به شبستان بقعه به سبک قوس‌های جناغی ساخته شده است. تزئینات ایوان‌ها، مقرنس‌ها و کاربندی‌های گچی و گره‌سازی است و در قسمت بالای ورودی‌ها در هر ضلع پنجره چوبی پرکار و زیبایی تعبیه شده که نقوش آن گره‌سازی و از موتیفی به نام شمسه در طرح‌های مختلف منشعب است. اضلاع چهارگانه دیگر بنا در نمای بیرونی به صورت طاق نماست و در وسط هر ضلع کلمه الله و سه کتیبه دیگر کلمه محمد (ص) را نمایش می‌دهد.

جاهای دیدنی ابهر
جاهای دیدنی ابهر

آبشار گله خانه ( کله خانه )

آبشارگله خانه در ۱۵ کيلومتري شمال شرق ابهر و در مسير ييلاق مرشون(مرچين) واقع شده است. مسير دسترسي به آبشار گله خانه(کوله خانه) از ميان باغات پربار و درختان سرسبز منطقه مي گذرد که در آن ميان درختان بلند سپيدار و گردو، جلوه خاصي دارند. تقريبا يک کيلومتر مانده به روستاي مرشون،يک راه انحرافي خاکي در کنار جاده مي باشد که به روستا و آبشار گله خانه منتهي مي شود. در کنار روستا، رودخانه کوچکي جاري است که با حرکت در امتداد رودخانه و به سمت پايين به آبشار آن خواهيد رسيد. شهرستان ابهر و خرمدره در دره اي بسيار سرسبز و زيبا واقع شده اند و به جهت داشتن خاکي حاصلخيز و اقليمي مطلوب، يکي از مراکز اصلي توليدات زراعي و باغي استان زنجان محسوب مي شوند.

جاهای دیدنی ابهر
جاهای دیدنی ابهر


 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)