جاذبه های گردشگری میرجاوه | Mirjaveh

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاذبه های گردشگری میرجاوه

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جاذبه های گردشگری میرجاوه صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با جاهای دیدنی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان در ادامه با ما همراه باشید.

استان سیستان و بلوچستان منطقه ای است پر از جاذبه های طبیعی بکر و دست نخورده که در میان گردشگران کمتر شناخته شده اند و آنگونه که شایسته است معرفی نمی شوند. از سواحل زیبا و بکر خلیج فارس در چابهار گرفته تا نخلستان های زیبای بلوچستان و آثار تاریخی سیستان چون شهر سوخته که ثبت جهانی شده است، همه این ها ارزش دیدن دارند. این استان با توجه به طبیعت بکری که کمتر توسط گردشگران آسیب دیده است و زیبایی خود را حفظ کرده اند در آینده ای نه چندان دور یکی از مقاصد برتر گردشگری شناخته می شود.

با شهرستان میرجاوه بیشتر آشنا شوید؛

میرجاوه یکی از شهرهای کوچک استان سیستان و بلوچستان ایران در ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر زاهدان قرار گرفته است. میرجاوه تنها مرز قانونی در جنوب شرق کشور است که رفت‌وآمد سیاحان خارجی و داخلی از این معبر صورت می‌گیرد و از طریق راه‌آهن، ایران را به شبه قاره هند متصل می‌کند. یکی از قدیمی‌ترین گمرکات کشور، گمرک میرجاوه است که قدمت آن بیش از صد سال است که در آن صادرات و واردات صورت می‌گیرد. لازم به ذکراست که این شهر اولین سیستم لوله کشی و اولین راه آهن درایران را داشته است و جزء اولین شهر‌هایی است که داری شهربانی و کمرگ بوده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تفتان که ۴۰۴۲ متر ارتفاع دارد در جنوب بخش لادیز شهرستان میرجاوه واقع شده است و تنها آتشفشان نیمه فعال ایران است که هنوز بخار گوگرد از دهانه های سمت لادیز و سنگان آن متصاعد می شود. آب گرم و تعدادی از دهانه های آتشفشان نیز در محدوده سرزمین بخش لادیز شهرستان میرجاوه واقع شده اند.

رودخانه های شهرستان میرجاوه که اکثرا فصلی هستند و فقط در مواقع بارندگی در بستر آنها آب جاری می شوند عبارتند از رودخانه های کچه رود ، رودخانه بوگ ، رودخانه درگیابان ، رودخانه تول لس. ولی در بخش لادیز رودخانه هایی وجود دارد که در اکثر سال آب در آنها جاری است و بعضی از آنها اصلا خشک نمی شوند و جزء حوزه های آبریز تفتان به حساب می آیند مانند رودخانه خارستان ، رودخانه انجرک ، رودخانه بولانی ، رودخانه سردشت ، رودخانه چلنک ، رودخانه انجره و … که درطول سال آب دارند و فقط در فصول گرم خشک می شوند.

جاذبه های گردشگری میرجاوه
جاذبه های گردشگری میرجاوه

مردم شهرستان میرجاوه از قومیت بلوچ و اهل سنت حنفی هستند. زبان مردم شهرستان میرجاوه بلوچی با لهجه سرحدی است. اغلب ازدواج‌ها درون‌گروهی و قومی است و مردم برای ریش‌سفیدان، معتمدین و بزرگان طوایف و علما دینی احترام زیادی قائل می‌شوند. درصد طلاق به دلیل تقبیح آن بسیار ناچیز است و معمولا بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. مردم پایبند سنت‌های قومی قبیله‌ای هستند و لباس محلی می‌پوشند.

جاهای دیدنی میرجاوه

قبرستان هفتاد ملا

هفتاد ملا در حاشیه شرقی روستای روپس و در ۲۰ کیلومتری روستای تمین واقع شده است. این گورستان با حدود ۵۰ مترمربع مساحت شامل مجموعه‌ای از صورت قبرهای پنج طبقه مصطبه‌ای شکل پلکانی با دیواری مخوف و سوراخ‌دار عمود بر روی آن‌ها است. این قبرستان به دوره اسلامی میانه تعلق دارد.

روستای تمین

روستای سرسبز تمین از توابع شهر زاهدان است که آب‌و‌هوای مطبوع آن باعث شده گردشگران زیادی در روزهای گرم سال این روستا را برای گذراندن اوقات فراغت انتخاب کنند. این روستا علاوه‌بر طبیعت دلنشین جاذبه‌های تاریخی متعددی مانند آسیاب آبی، قلعه و گورستان تمین و چله خانه دارد. آسیاب آبی این روستا از دوره قاجار به‌جا مانده و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

جاذبه های گردشگری میرجاوه
جاذبه های گردشگری میرجاوه

غار لادیز

غار لادیز، به دلیل داشتن آب‌هوای خنک، به یکی از محبو‌ب‌ترین مقصدهای گردشگری تبدیل شده است. این غار طبیعی با ۱۵ کیلومتر طول در روستای لادیز، از توابع زاهدان، قرار دارد و همیشه آبی خنک در آن جریان دارد. صدای چکیدن قطره‌های آب روی دیوارها و انعکاس آن موسیقی طبیعی‌ای را در غار به وجود می‌آورد. این غار مکان مناسبی برای غارنوردی است.

قلعه تپه لادیز

قلعه لادیز در کنار سفلی، در ۱۷ کیلومتری جنوب غرب میرجاوه و در مسیر میرجاوه به تمین قرار گرفته است. ویژگی‌های این اثر استفاده از سنگ‌های درشت برای پی‌بندی بنا و ساختن دیوارهای خشتی روی این پی‌های سنگی است. از دیگر جاذبه‌های طبیعی این شهرستان رودخانه، غار و آبشار لادیز، باغ جون‌آباد را می‌توان نام برد.

کاروانسرای نصرت آباد

کاروان‌سرای نصرت آباد بنایی متعلق به دوران صفویه است که در مسیر شهرستان زاهدان به بم قرار گرفته. مهم‌ترین ویژگی بناهای دوره صفویه قرینگی و چهار ایوانی بودن آن‌هاست که در بنای این کاروان‌سرا هم دیده می‌شود. این کاروان‌سرا ۶۰ حجره دارد و در هر ایوان آن  ۱۵ اتاق قرار گرفته است. این بنا خشت‌ و‌ گلی است و تزیینات خاصی ندارد.

شهربانی میرجاوه

شهربانی میرجاوه پس از شروع به کار خط راه‌آهن کویته، زاهدان در نقطه مشترک دو کشور ایران و پاکستان شهر میرجاوه شکل گرفته و به تدریج با احداث مجموعه‌هایی از ساختمان‌های اداری و دولتی و شخصی گسترش یافته است. به منظور حفظ نظم و امنیت شهر نوپای میرجاوه این مرکز پلیس شهری راه‌اندازی شد.

جاذبه های گردشگری میرجاوه
جاذبه های گردشگری میرجاوه

اداره پست میرجاوه

همزمان با احداث شبکه راه‌آهن از کویته به زاهدان نقطه مرزی میل ۷۲ به یکی از مبادی اصلی ورودی مسافر و ترانزیت کالا در شرق کشور مبدل و این امر موجب شکل‌گیری شهر میرجاوه و مجموعه‌ای از ساختمان‌های اداری، مسکونی، انتظامی و خدمات دیگر شد که ساختمان پست میرجاوه یکی از آن‌ها است، این ساختمان به سبک معماری خانه‌های چوبی با سقف شیروانی برای انجام مراسلات پستی در خیابان فرخی سیستانی و همجوار با ساختمان شهربانی ساخته شده است.

راه آهن میرجاوه

این بنا و مجموعه سازه‌های مرتبط با آن سنگ‌پایه بنای شهر میرجاوه و زاهدان است. بنای مذکور در حاشیه خیابان فرخی میرجاوه واقع شده است.

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨