تنگه لی لی دورود ، لرستان | Lorestan

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

تنگه لی لی دورود

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره تنگه لی لی دورود صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این تنگه زیبا در دورود در استان لرستان در ادامه با ما همراه باشید.

استان لرستان یکی از استان های بسیار زیباست که طبیعت بکر آن و مکان های طبیعی این استان باعث شده است که اسم و آوازه آن به عنوان استانی سرسبز و زیبا سر زبان ها باشد و هر ساله گردشگران زیادی به سمت آن جذب می شوند. شهر دورود یکی از زیباترین شهرهای ایران و استان لرستان است که ما آن را بیشتر به خاطر دریاچه زیبای گهر می شناسیم اما یکی از این جاهای دیدنی بسیار زیبای این شهر تنگه لی لی دورود است که مانند بهشتی در لرستان است.

 تنگه لی لی دورود (Lili Strait) که در نقشه زیر می بینید در فاصله ۲۰ کیلومتری غرب شهرستان دورود قرار گرفته است. این تنگه در بین سیرم و چمنار واقع شده است. شاید همین موضوع کمتر شناخته شدن این تنگه را بتوان دلیل خوبی بر همچنان بکر بودن این منطقه دانست. از شهرهایی همانند خرم آباد یا تهران تور های طبیعت گردی متعددی برای این تنگه به راه افتاده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تنگه لی لی بسیار زیبا و منحصر به فرد است و آب فراوانی دارد. پر آب بودن تنگه آن را به مکانی مناسب برای آب تنی، آب بازی و حتی شیرجه زدن تبدیل کرده است. طبیعت و صخره های صاف و صیقلی آن شما را به یاد دره ستارگان قشم خواهد انداخت.

این تنگه دارای حوضچه‌های آب خنک بسیار زیبایی است که می‌تواند در فصل گرم تابستان بهترین مکان برای تفریحی به شمار آید، این حوضچه‌های عمیق که گاهی عمق آنان به 2 متر نیز می‌رسد در تابستان برای آبتنی بسیار دلپذیر خواهد بود و در پاییز نیز بسیار دیدنی و زیبا هستند.

تنگه لی لی دورود
تنگه لی لی دورود

این تنگ زیبا حاصل فرسایش آبی رود ماربره در استان لرستان است که از میان رشته کوه های زاگرس عبور کرده و سنگ های سخت را شکافته تا چنین فضای بکر و زیبایی را به وجود آورد. گفته می شود که رود جاری در این تنگه به خاطر مارهایی که دارد به این نام مشهور شده پس اگر به تنگه رفتید احتمال دارد یکی از مارهای آبی رود را ببینید.

در نهایت تمامی این عوامل دست به دست هم داده تا صخره ها صاف و صیقلی شوند و اشکال مختلفی به خود بگیرند. علاوه بر تماشای چشم انداز فوق العاده این منطقه، این تنگه زیستگاه پرندگان مختلف نیز می باشد که تماشای آنها خالی از لطف نیست.

بهترین فصل سفر

بهار فصل آب شدن برف های زمستانی و جاری شدن رودهای فصلی ست پس به طبع، بیشتر رودها پر آب هستند. تنگه لی لی هم در مسیر رود ماربره قرار دارد و در بهار ممکن است شدت آب زیاد و سطح آب تنگه بالا باشد که در این حالت برای حرفه ای ها بسیار مناسب و برای غیر حرفه ای ها کمی خطر آفرین است.

تابستان اما بهترین فصل سفر به تنگه است، چون هوا بسیار گرم و آب تنی در آب خنک تنگه بسیار لذت بخش است. اوایل پاییز برای سفر به تنگه مناسب بوده چون هوا هنوز گرم و معتدل است؛ اما در زمستان سفر و بازدید از تنگه را به شما توصیه نمی کنیم.

تفریحات تنگه لی لی

  • آب تنی و شیرجه

اگر می خواهید خیس نشوید پای‌تان را در تنگه نگذارید چون عمق آب در برخی جاها حتی به 2 متر هم می رسد و راهی برای در امان ماندن از آب نیست پس بیرون از تنگه و در قسمت خروجی آن بنشینید و منظره زیبای آن را تماشا کنید. اگر هم از آن دسته طبیعت گردان حرفه ای هستید و شنا کردن را ترجیح می دهید بدون معطلی یک شیرجه جانانه در آب بزنید و رو به جلو حرکت کنید چون این تنگ شکل صخره ای دارد و برای بازدید کامل از آن باید کمی با اصول اولیه صخره نوردی و مهارت شنا آشنایی داشته باشید.

  • قایق سواری

در حال حاضر در این منطقه قایق کرایه داده نمی شود و فقط یک قایق پدالی آن جا وجود دارد، پس اگر می خواهید این هیجان را تجربه کنید باید با خودتان قایق بادی همراه داشته باشید.

تنگه لی لی دورود
تنگه لی لی دورود

اقامت در تنگه

برای اقامت خود می توانید از روستاهای چمنار یا سیره که در کنار تنگه قرار گرفته اند استفاده کنید؛ البته اهالی روستا به صورت مشخص خانه محلی ندارند که به قصد اقامت برای مسافران در نظر گرفته باشند اما با درخواست از آن ها می توانید شب را در روستاها بمانید. یا آن که راه حل بیشتر طبیعت گردان را پیش بگیرید و با کسب اجازه اهالی در روستا چادر بزنید و یا اطراف تنگه را برای کمپ انتخاب کنید.

چطور به تنگه لی لی برویم ؟

اگر از خرم آباد قصد رسیدن به تنگه لی لی دورود را دارید، باید ابتدا مسیری را به سمت دو روستای سیرم و چمنار رانندگی کنید. این مسیر زمانی حدود ۲ ساعت طول می کشد. اگر در دورود هستید پس از زمانی حدود ۲۰ دقیقه رانندگی به روستای چمنار خواهید رسید.

مسیری که برای پیاده روی وجود دارد، بسیار کوتاه بوده و حدود ۴۵ دقیقه پیاده روی پس از پیاده شدن از ماشین، به تنگه لی لی دورود می رسید. البته این زمان در صورتی است که از سمت روستای چمنار به سمت تنگه و دره حرکت کنید. اگر از روستای سیرم به سمت دره بروید، قطعا مدت زمان بیشتری در راه خواهید بود که بسته به سرعت حرکت شما زمانی در حدود یک ساعت تا یا کمی بیشتر را در بر می گیرد.

آدرس: ایران، استان لرستان، شهرستان درود، بین روستاهای سیره و چمنار

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨