باغ شاهزاده ماهان کرمان ، باغی در دل کویر | Kerman

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

باغ شاهزاده ماهان

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست شما را با باغ شاهزاده ماهان کرمان آشنا خواهیم کرد. برای آشنایی با این باغ تاریخی و زیبا در دل کویر در ادامه با ما همراه باشید.

استان کرمان با دارا بودن جاذبه‌های گردشگری و سوغات‌های گوناگون در جنوب ایران واقع‌ شده است. این استان از جمله استان‌های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می‌آید و از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع‌ شده است.

استان کرمان از بزرگترین استان های کشور با جاذبه های تفریحی، تاریخی، گردشگری و مذهبی بسیار می باشد که نه تنها به دلیل وجود این جاذبه ها بلکه به خاطر داشتن صنایع بزرگ و با اهمیت و همچنین داشتن محصولات کشاورزی که مایحتاج سایر استان ها را تامین می کنند و به خارج از مرزها نیز صادر می شود، از استان های با اهمیت کشور به شمار می آید.

یکی از مکان های دیدنی و پر اهمیت که در سفر به کرمان نباید بازدید از آن را فراموش کنید، باغ شاهزاده ماهان است. باغی زیبا و سرسبز در دل کویر داغ استان کرمان، که علاوه بر زیبایی بی حد آن، حال و هوای شما را نیز عوض می کند. وارد شدن به فضایی خنک و سرسبز بعد از بودن در گرمای کویر یکی از لذت های بازدید از این باغ خواهد بود. در ادامه این باغ را به شما معرفی می کنیم.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان (Shazdeh Garden) یکی از باغ‌های تاریخی ایران به شمار می‌رود. این باغ در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان و در نزدیکی شهر کرمان و در دامنه کوه‌های تیگران جای گرفته و مربوط به پایان دوره قاجاریه است.

این اثر به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است و در سال ۲۰۱۱ در نشست سی و پنجم میراث جهانی یونسکو به همراه هشت باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید و اطلاعات آن نیز از طرف یونسکو به ۳۵ زبان ترجمه شده و در نقشه گردشگری یونسکو قرار گرفته است. این باغ، در میانه‌ی راه کرمان به بم و در مسیر جاده‌ی ابریشم قرار دارد و همین امر در زمان‌های دور، بر اهمیت آن افزوده بوده است.

Photo: Hamed Eftekhari
Photo: Hamed Eftekhari

باغ شاهزاده ماهان به دستور حاکم وقت شهر کرمان محمد حسن خان سردار ایروانی شروع به ساخت شد که بعدها بنای این باغ توسط حاکم بعدی شهر عبدالحمید میرزا ناصرالدوله ادامه پیدا کرد که البته کار ساخت باغ و برخی از بخش‌های آن همچون تزئینات و ظریف‌‌کاری‌های معمول، پس از فوت وی نیمه تمام ماند. گفته می‌شود به هنگامی که خبر فوت عبدالحمید میرزا ناصرالدول حاکم کرمان به گوش فردی که مشغول به بنایی در این باغ بوده رسید، این فرد تغار گچی را که در دست داشت محکم به دیوار کوبید و کار را رها کرد. آثار چنین سهل‌انگاری امروزه با جای خالی کاشی‌ها بر سردر ورودی کاملا نمایان است.

باغ شاهزاده ماهان
باغ شاهزاده ماهان

معماری

این باغ از نمونه باغ تخت‌های ایرانی است و در زمینی مستطیلی شکل به مساحت 5/5 هکتار بنا شده و دارای سردر ورودی بسیار زیبایی است. بناهای باغ عبارتند از کوشک اصلی یعنی سکونتگاه دائمی یا فصلی مالک که در انتهای سربالایی باغ قرار دارد. سردر خانه در ورودی باغ به صورت بنایی خطی جبهه ورودی باغ را اشغال کرده و در دو طبقه بنا گردیده‌ است. طبقه بالای این سردر دارای اتاق‌هایی است که برای زندگی و پذیرایی پیش بینی شده‌اند.

سایر بناهای خدماتی باغ از حصار اصلی استفاده نموده و به صورت دیواری مرکب بناهای مختلف خدماتی را در نقاط مناسب در خود جا داده‌است. این باغ علاوه بر سردر، شامل عمارت شاه‌نشین و حمام نیز می‌باشد. در حال حاضر قسمت شاه‌نشین، به یک رستوران تبدیل شده و توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

این مجموعه با استفاده از عناصر معماری و شیوه های ساخت به گونه ای احداث شده که بتواند امکان حداکثر استفاده از مناظر بدیع داخلی و خارجی را به ساکنان خود بدهد. به عنوان مثال با قرار گرفتن در طبقه بالای سردر، از یک سو می توان به تماشای جلوه های بدیع باغ نشست و از سوی دیگر از تماشای منظره کوه لذت برد.

باغ شاهزاده ماهان
باغ شاهزاده ماهان

بخش های مختلف باغ شاهزاده ماهان

  • سردرخانه باغ شاهزاده

  • بالاخانه باغ شازده
باغ شاهزاده ماهان
باغ شاهزاده ماهان
  • باغ خلوت
  • حمام باغ شازده ماهان
  • خانه زعیم باشی و برج مراقبت

سیستم آبرسانی باغ شاهزاده ماهان

نیاز ضروری برای شکل گیری این باغ، آب بوده است، به همین دلیل نگاهی به سیستم آبرسانی باغ می اندازیم تا ببینیم سازندگان این مایه حیات را از کجا تامین کرده و چگونه در باغ به گردش درآورده اند تا سرسبزی این مجموعه را حفظ کنند.

آب موجود در باغ شاهزاده از قنات و رودخانه تیگران که از برف های ارتفاعات کوه جوپار سرچشمه می گیرد، تامین می شود. این آب از مرتفع‌ترین قسمت باغ، وارد شده و در سیستم توزیع و نظام آبیاری شگفت انگیزی جریان می یابد.

یکی از مشخصه های بارز باغ ایرانی، استفاده از شیب زمین برای هدایت آب است که معماران زیرک و هنرمند آنها را در باغ شاهزاده نیز به کار گرفته اند. شیب موجود در باغ سبب می شود آب در میان باغ از بالا به پایین در قالب یک جوی جریان یابد. به این ترتیب جریان آب در قالب یک جوی، از جلوی عمارت بالاخانه تا سردر ورودی ادامه دارد و در دو طرف آن دو حوض بزرگ یا استخر دیده می شود. این آب پس از خروج از پایین ترین قسمت باغ به نهرهایی موسوم به چهارباغ وارد شده و راه خود را به سوی روستایی به نام مقسم تیگران در مجاورت ماهان ادامه می دهد تا باغ ها و کشت زارها را سیراب کند.

اقامت

مهمانسرای باغ با امکاناتی نسبتا مناسب امکان اقامت شبانه را برایتان فراهم می‌کند. کمترین قیمت اجاره‌ی اتاق برای یک نفر به ازای یک شب حدود ۱۷۰,۰۰۰ تومان است. ممکن است این هزینه کمی بالا باشد اما اگر دوست دارید که شب را در این باغ سرسبز و خوش آب و هوا در کنار بوی گل و آب بگذرانید، هزینه کردن برای اقامتتان ارزشش را خواهد داشت.

باغ شاهزاده ماهان
باغ شاهزاده ماهان

علاوه بر این، رستورانی در این مجموعه قرار دارد که می‌تواند خاطره‌ی بازدید از آن را برایتان گواراتر کند. نشستن در فضای داخلی عمارت و غذا خوردن با منظره درختان سر به فلک کشیده بسیار لذت بخش خواهد بود.

باغ شاهزاده ماهان
باغ شاهزاده ماهان

دسترسی

از کرمان وارد بزرگراه هفت باغ شوید و مسیرتان را تا رسیدن به جاده شاهزاده ماهان ادامه دهید و به کمک تابلوهای راهنما به باغ برسید. اگر از بم راهی باغ می شوید، جاده بم کرمان را تا بزرگراه هفت باغ ادامه دهید و سپس وارد جاده باغ شاهزاده ماهان شوید. جاده کرمان-بم را ادامه دهید و پس از گذر از کنار شهر ماهان، در قسمت انتهایی این شهر به خیابان خیام بروید و خودتان را به بزرگراه هفت باغ برسانید. دوربرگردان را دور بزنید و وارد جاده باغ شاهزاده ماهان شوید.

آدرس: ایران، استان کرمان، کیلومتر 25 جاده کرمان-بم

ساعت بازدید: همه روزه از ساعت 08:00 الی 22:00

هزینه بازدید: هر نفر 3000 تومان – برای گردشگران خارجی 20.000 تومان

شماره تماس: 2103 3377 34 98+

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨