بازار سنتی اردبیل | Ardabil

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

بازار سنتی اردبیل

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره بازار سنتی اردبیل صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این بازار سنتی محبوب در اردبیل در ادامه با ما همراه باشید.

استان اردبیل از نظر جاذبه های تاریخی و گردشگری بی مثال است طبیعت زیبا و مردم خونگرم و مهمان نواز و آب و هوای خنک بخصوص در فصل تابستان مسافران بسیاری را به سمت خود جذب می کند. شهری که متوسط دمایش در تابستان به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد و این یعنی برای فرار از گرما میتوان به آن پناه برد. اردبیل، جدا از هوای خنک و بهاری‌اش در دل روزهای گرم تابستان، سرزمین دشت‌های سرسبز، دریاچه ها و آبهای گرم و گردنه حیران هم هست و علاوه بر این عسل و آش دوغش نیز بسیار محبوب است. اردبیل به جز اینکه در تابستان مورد استقبال قرار می گیرد همچنین در نوروز نیز به علت داشتن یکی از نوروزهای دیدنی کهن، گردشگران بهاری را جذب خود می کند.

اردبیل از مکان های زیبای ایران است که بیش از 1500 اثر تاریخی و باستانی در کنار صدها فرصت چشمه گردی سرد و گرم دارد که این شهر را به یکی از پایتخت های پر رونق گردشگری تبدیل کرده است. در ادامه بازار سنتی اردبیل را به شما معرفی می کنیم.

مجموعه بازار اردبیل در دوره سلجوقیان بنا شده است که در شهرستان اردبیل، واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۶۴ با شماره ثبت ۱۶۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این بازار در دوران صفویه بسیار رونق داشته است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


بازار قدیمی اردبیل که با نام‌های بازار بزرگ اردبیل ، بازار سنتی اردبیل ، راسته بازار و قیصریه نیز شناخته می‌شود، از مکان‌های قدیمی و پرتردد در شهر اردبیل است. این مجموعه‌ عظیم با معماری بسیار زیبا و ارزشمند و با طاق‌های جناغی و گنبدهای ساده، زیبایی چشم‌نوازی دارد.

بازار سنتی اردبیل
بازار سنتی اردبیل

شرایط خاص سیاسی و جغرافیایی اردبیل باعث شده که این شهر همیشه در همه ی دوره های تاریخی مخصوصا در زمان صفویان رونق اقتصادی خوبی داشته باشد و بدون شک این بازار با قدمت طولانی ای که دارد مرکز همه ی امور تجاری و اقتصادی شهر بوده است. نمی توانیم این بازار را متعلق به یک دوره ی تاریخی بدانیم چون اینجا در زمان ها و دوره های مختلفی ساخته شده و از آثار دوره سلجوقی، زندیه و صفویه به شمار می رود. حتی در میان سفرنامه های قدیمی هم اسم این بازار دیده می شود و در توصیف بازار به وجود مسجدی در مرکز آن اشاره شده است.

این بازار از تیمچه‌، سرا، حمام و مسجد و راسته‌ تشکیل شده است که از جمله راسته‌ های معروف آن می‌توان به راسته اصلی بازار، راسته پیرعبدالملک، راسته کفاشان، راسته غلامان و …. اشاره کرد. سرای خشکبار، وکیل، حاج‌احمد، مجیدیه، حاج‌لشکر و …. هم از سراهای مشهور این بازار سنتی هستند.

به طور کلی بازار شامل راسته اصلی بازار، راسته پیر عبدالملک، راسته قیصریه، راسته کفاشان، راسته غلامان، بازار زرگران، سراجان، خراطان، قصابان، بقالان، کلاه دوزان، علافان، پارچه فروشان، پنبه فروشان، مسگران، چاقو سازان، آهنگران، سرای خشکبار (حاجی میرزا)، سرای گلشن، سرای جهودها، سرای وکیل، سرای نو یا زنجیرلو، سرای حاج احمد، سرای حاج شکر، سرای مجیدیه، سرای امام جمعه، سرای دوگوچی و تیمچه زنجیرلی است.

بازار سنتی اردبیل
بازار سنتی اردبیل

در همه ی قسمت های این بازار طاق‌های جناغی و گنبدهای ساده می بینید به طوری که طاق نمای مغازه‌ها عرضی حدودا سه متر و پایه ‌های طاق‌ها قطری حدودا ۸۰ سانتی‌متر دارند. در پوشش های گنبدی روزنه هایی قرار دارد که نور و روشنایی بازار را تامین می کنند. در سرای خشکبار ها دو بازارچه موازی به چشم می خورد که به صورت عمود در راسته بازار قرار گرفته اند و در هر کدام از آن ها پنج دهانه و ۵۱ مغازه جای گرفته است. سرای گلشن از دو بازارچه و یک سرا تشکیل شده که در مقابل سرای زنجیرلی قرار دارد و به راسته بازار و راسته پیر عبدالملک مرتبط هستند. اگر بخواهیم دیگر بخش های مهم بازار را معرفی کنیم باید اسمی از چهار سوق یا بازار بزرگ قیصریه بیاوریم.

در بازارچه شمال شرقی سنگ نوشته ای را در سردر می بینید که از آنجایی که مدت ها از قدمتش می گذرد نمی توان نوشته هایش را خواند اما این طور که به نظر می آید روی این کتیبه نام سازنده بنا و تاریخ آن ثبت شده است. متاسفانه بخش‌های اعظمی از این بازار به دلیل ساخت‌‌وساز خیابان‌های مختلف در ۵۰ سال اخیر، از بین رفته‌اند.

بازار سنتی اردبیل
بازار سنتی اردبیل

بازار تاریخی اردبیل که در قرن ششم قمری بنا نهاده شده است درست در مرکز شهر کهن اردبیل واقع شده است. این بازار تاریخی به علت عبور خیابان امام خمینی (خیابان پهلوی سابق) در نیم قرن پیش از میان بازار، به دو قسمت تقسیم شده است. بازار اردبیل از شمال به میدان امام حسین (تازه میدان)، از جنوب به خیابان های آیت‌ الله طالقانی، بلوار آیت‌ الله مروج اردبیلی و میدان فجر، از شرق به خیابان آیت‌ الله کاشانی و از غرب به خیابان ناصرلی صوفی منتهی می شود. همچنین مسجد جامع و مسجد اعظم اردبیل در داخل بازار اردبیل واقع شده است.

آدرس بازار سنتی اردبیل: استان اردبیل، اردبیل، خیابان امام خمینی، بعد از تقاطع بلوار آیت الله طالقانی و خیابان امام خمینی

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 10:00 تا 20:00 – پنج شنبه ها از ساعت 10:00 تا 12:00 (جمعه ها تعطیل است).

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨