آرامگاه حیقوق نبی در تویسرکان ، همدان

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

آرامگاه حیقوق نبی

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره آرامگاه حیقوق نبی صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این آرامگاه در استان همدان در ادامه با ما همراه باشید.

حیقوق از پیامبران بنی‌اسرائیل است که حدود ۷۰۰ قبل از میلاد زندگی می‌کرده و نگهبان معبد بزرگ یهودیان در اورشلیم بوده‌ است. وی هشتمین نبی از دوازده نبی صاحب کتاب در عهد عتیق است.

آرامگاه حیقوق نبی (Tomb of Heyquq the Prophet) در جنوب غربی شهر تویسرکان، از شهرهای استان همدان، در خیابان شهید اشرفی اصفهانی و در انتهای خیابانی به نام ایشان قرار دارد و یکی از جاذبه های دیدنی همدان و شهر تویسرکان محسوب می شود.

آرامگاه حیقوق نبی
آرامگاه حیقوق نبی

حضرت حیقوق (ع) از پیامبران صاحب کتاب قوم بنی اسرائیل و نوادگان حضرت موسی است. نام حضرت حیقوق (ع) معنای در آغوش گرفته شده می‌دهد و به دلیل زنده شدن مجدد او پس از مرگ که در اثر بیماری رخ داده بود، این نام را برایش انتخاب کردند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


حیقوق نبی (ع) سال‌های زیادی در اسارت بخت النصر در بابل به سر می‌برد که پس از فتح بابل توسط کوروش کبیر و دستور آزادی زندانیان، به همراه تعدادی دیگر از یهودیان به ایران آمدند. وی در همدان سکنی گزید و در این شهر هم از دنیا رفت.

ساختمان آرامگاه حیقوق نبی (ع) مربوط به دوره‌ی سلجوقیان، قرن هفتم هجری قمری، است. این بنا بدنه‌ای هشت‌ضلعی شامل هشت ترکه‌ی آجری به عنوان ستون‌های اصلی بنا و سقفی مخروطی‌شکل دارد.

ارتفاع این بنا از سطح زمین، ۱۲ متر است و سقف آن که گنبدی با انحنا و تحدب کم است، از ارتفاع ۷ متری شروع می‌شود و در قسمت انتهای پیشانی بنا، چندین کنگره‌ی آجری برجسته به شکل مثلث دارد.

آرامگاه حیقوق نبی
آرامگاه حیقوق نبی

روی دیوارهای خارجی به صورت کاشی‌کاری طاق‌نماهایی برای تزیین ساخته شده و طرح ستاره‌ی داوود (ستاره‌ی شش‌ضلعی) که نماد دین یهود است در آن‌ها به کار رفته است.

البته در جریان حفاری‌های انجام شده، بقایای حصار مربع‌شکلی به همراه پلان چهار برج در اطراف آرامگاه پیدا شده است که به نظر می‌رسد مربوط به بنای سابق بوده و بعید نیست که آرامگاهی قدیمی‌تر از آرامگاه موجود، در این مکان وجود داشته است.

آرامگاه حبقوق نبی در تویسرکان طی قرون متمادی چندین‌بار بازسازی شده‌ است. این آرامگاه یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی ایران است و از زیارتگاه‌های یهودیان محسوب می‌شود.

علاوه بر آرامگاه حیقوق نبی (ع) در تویسرکان استان همدان، مقبره‌ای نیز در کاداریم اسرائیل وجود دارد که آن را نیز به او نسبت می‌دهند.

  • آدرس آرامگاه: استان همدان، تویسرکان، خیابان اشرفی اصفهانی



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨