بهترین پارک‌ های استانبول

با 5 تا از بهترین پارک‌ های استانبول بیشتر آشنا شوید

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

بهترین پارک‌ های استانبول

در این مقاله از مجله سفر و گردشگری تاپ توریست تصمیم گرفتیم تا شما را با 5 تا از بهترین پارک های استانبول آشنا کنیم. پس اگر قصد سفر به استانبول را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید

اگر بلیط هواپیما را تهیه و قصد سفر به استانبول را دارید، باید بدانید که می‌خواهید به یک شهر و پرسروصدا بروید و ممکن است صدای دائمی ترافیک شما را خسته کند. در این زمان یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که در یکی از بهترین پارک‌ های استانبول استراحت کنید. اگر از جاذبه‌ های گردشگری و بناهای تاریخی زیادی در میان منطقه‌ی تاریخی استانبول قدیمی (سلطان احمد و محله‌ های اطراف آن بازدید می‌کنید)، یکی از بهترین مکان‌ ها برای بازدید و راحت‌ ترین مکان برای استراحت، پارک گولهانه است.

در خارج از مرکز شهر، نیز چندین پارک بزرگ دیگر خواهید یافت. برخی از آنها مانند پارک یلدیز و امیرگان نیز دارای زمینه‌های تاریخی هستند. به عنوان مثال پارک امیرگان زمانی ملک خصوصی کاخ های بزرگ در دوران عثمانی بوده است. امروزه ورود به تمامی پارک‌های استانبول رایگان است. در تمامی این پارک‌ها امکانات مناسب خانواده مانند زمین بازی کودکان نیز وجود دارد. پیک‌نیک آخر هفته یکی از بهترین کارهایی است که مردم محلی استانبول در ماه‌های تابستان انجام می‌دهند، بنابراین بسیاری از مردم محلی را در مناطق مخصوص پیک‌نیک خواهید دید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


برخی از مناطق سبز، از جمله تپه‎ی پی‌یر لوتی و تپه‌ی چاملیجا، به طور رسمی پارک نیستند، اما بخش‌هایی از فضای سبز در داخل شهر هستند. این تپه‌ها مکان‌های بسیار محبوبی هستند که می‌توانید برای قدم زدن و تماشای مناظر شهر از بالا، به‌ویژه هنگام غروب آفتاب، از آنها دیدن کنید. با مطالعه‌ی لیست ما از بهترین پارک‌های استانبول، می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که کدام پارک‌ها را به هنگام بازدید از شهر به لیست خود اضافه کنید.

پارک گولهانه (Gulhane)

پارک گولهانه یا گلخانه، معروف‌ترین پارک استانبول و فضای سبز شهری است که بیشتر گردشگران از آن بازدید می‌کنند. کل این منطقه باغ‌های خصوصی کاخ توپکاپی بود که در دوران عثمانی تنها به روی سلطان و اعضای دربار سلطنتی او باز بود. امروزه این محوطه فضای اطراف کاخ‌ و موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول و همچنین دو موزه‎ی کوچک دیگر یعنی موزه‌ی علم و فناوری استانبول در اسلام و موزه‎ی ادبیات احمد حمدی تانپینار را در برمی‎گیرد. این پارک جایی بسیار خوش‌ آب‌وهوا با فضای طبیعی در مرکز تاریخی استانبول است که مملو از باغچه‌های گل و آبراهه‌هایی بین مسیرهای پر پیچ‌و‌خم درختان است.

در بهار می‌توانید نمایشگاه معروف لاله‌های پارک را ببینید. جشنواره‌ی سالانه‌ی لاله‎ی استانبول به طور رسمی تا خرداد ادامه دارد، اما بسته به آب‌وهوا، می‌توانید گل‌های لاله‌ها را از اواسط فروردین ببینید. شما در این زمان می‌توانید گل‌های لاله را در سراسر شهر تماشا کنید، اما سفر به یکی از پارک‌های اصلی شهر مانند گولهانه به شما این فرصت را می‌هد تا جلوه‌ی کامل لاله‌ها را درک کنید. به سمت شمال شرقی پارک قدم بزنید تا مناظر وسیعی را در سراسر تنگه‎ی بسفر و دریای مرمره مشاهده کنید. ورودی اصلی پارک گولهانه در خیابان آلمدار، مستقیماً پایین تپه‌ی ایاصوفیه قرار دارد. ایستگاه تراموای گولهانه روبروی دروازه‌ی اصلی پارک است.

بهترین پارک‌ های استانبول

پارک ماچکا (Maçka)

پارک ماچکا یکی از محبوب‌ترین و بهترین پارک‌های استانبول در آخر هفته‌های آفتابی است. نام کامل آن ماچکا دموکراسی است و همیشه پر از خانواده‌هایی است که برای پیک‌نیک به اینجا می‌آیند. هم‌چنین افراد زیادی برای وقت گذراندن با حیوانات خانگی خود به پارک ماچکا می‌آیند و افرادی نیز همیشه مشغول قدم زدن و یا دویدن در پارک هستند.

 این پارک که یک فضای سبز خوش‌ آب‌ و هوا در مرکز شهر است، دارای مناطقی از انبوه درختانی از جمله شاه بلوط، بلوط، چنار، زبان گنجشک، توسکا و گردو است. از میان پارک مسیرهایی منتهی به زمین‌های بازی کودکان، چمن‌هایی برای پیک‌نیک‌ و حوض‌های آب زیبا منتهی می‌شوند. همچنین مناطقی با تجهیزات ورزشی وجود دارد که یک بخش بسیار رایج در بسیاری از پارک‌های ترکیه است.

بهترین پارک‌ های استانبول

پارک یلدیز (Yıldız)

پارک یلدیز زمانی شکارگاه خصوصی سلطان و بخشی از محوطه‌ی کاخ یلدیز بود که به عنوان اقامتگاه اصلی سلطان عبدالحمید دوم در اواخر قرن نوزدهم مورد استفاده قرار می‌گرفت. این پارک از دامنه‌ی تپه تا کاخ چراغان، که در حال حاضر یک هتل مجلل است، امتداد دارد. پارک یلدیز که یکی از بهترین پارک‌های استانبول است، دارای مناظری پانوراما از تنگه‌ی بسفر است و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فضاهای سبز شهری شناخته می‌شود که در تعطیلات آخر هفته بسیار محبوب است.

برخی از مناطق کوچک پارک دارای جنگل‌های انبوه با درختان بلوط، کاج، سرخدار و زبان گنجشک هستند. مجموعه‌ای از مسیرهای پیاده‌روی از تپه بالا و پایین می‌روند، از میان پارک می‌گذرند و به دریاچه‌ای مصنوعی، مناطق پیک‌نیک و رستوران‌های پارک منتهی می‌شوند.

بهترین پارک‌ های استانبول
بهترین پارک‌ های استانبول

پارک سلطان احمد (Sultanahmet)

پارک بزرگ سلطان احمد بین معروف‌ترین بناهای تاریخی استانبول، مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی، میدان هیپودروم در انتهای جنوبی پارک و ایاصوفیه در بخش شمالی قرار دارد و همین همجواری، آن را به یکی از بهترین پارک‌های استانبول تبدیل کرده است. جای تعجب نیست که این منطقه همیشه شلوغ است و پر از بازدیدکنندگانی است که از گنبدها و مناره‌های مسجد آبی و ایاصوفیه عکس می‎گیرند.

اگر قصد عکاسی دارید، شب برای عکس‌های شبانه‌ی‌ عالی از بناهای یادبود با چراغ‌های روشن آنها به این منطقه بیایید. باغچه‌های کوچک پارک که بین خیابان‌ها و میدان‌های کوچک قرار دارند و فواره‌های زیبا، همه از جذابیت‌های پارک سلطان احمد است. در بهار و به هنگام فستیوال لاله‌های استانبول در بهار، باغ‌های اینجا غوغایی از شکوفه‌های لاله است. فروشندگان خیابانی مختلف و همچنین کافه‌هایی در سرتاسر منطقه وجود دارد که خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه را به شما ارائه می‌دهند.

بهترین پارک‌ های استانبول
بهترین پارک‌ های استانبول

تپه‌ ی پی‌ یر لوتی (Pierre Loti)

این تپه‌ی جنگلی در واقع یک فضای سبز وسیع با امکان تماشای زیبایی‌های استانبول از بالاست. تپه‌ی پی‌یر لوتی در محله‌ی ایوب سلطان و در میان گورستان‌های تاریخی قرار دارد. گورستان ایوب، که بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین گورستان استانبول است، تا بالای تپه پیچ خورده است. اگر احساس می‌کنید که به ورزش نیاز ندارید، می‌توانید با تله‌کابین  از روی دامنه‌ی تپه، به سمت بالا بروید. شما از بالای تپه، می‌توانید چشم‌انداز معروف تنگه‌ی شاخ طلایی استانبول را تماشا کنید که پس از غروب آفتاب، با روشن شدن تمام چراغ‌های شهر، به منظره‌ای چشمگیر تبدیل می‌شود. بر روی این تپه کافه‌هایی وجود دارد که مردم محلی برای نوشیدن چای، استراحت و تماشای مناظر به آنجا می‌روند.

این تپه به افتخار نویسنده‌ی فرانسوی پی‌یر لوتی که در دهه‌ی 1870 در محله‌ی ایوب زندگی می‌کرد نام‌گذاری شده است. برای رسیدن به تپه‌ی پی‌یر لوتی، از خط تراموای جدیدی استفاده کنید که از ایستگاه تراموای جیبالی درست در شمال پل آتاتورک حرکت می‌کند و در ایستگاه تراموای ایوب‌سلطان پیاده شوید. پیش از بالا رفتن از تپه، به تماشای برخی از مناظر تاریخی مانند مسجد سلطان ایوپ در دامنه‌ی تپه دیدن کنید. این مسجد مقدس‌ترین مکان در استانبول است. اولین مسجد در این مکان توسط محمد فاتح در قرن پانزدهم ساخته شد اما مسجد فعلی در قرن نوزدهم ساخته شده است. این مکان مقبره‌ی ابو ایوب الانصاری، یکی از صحابی پیامبر اسلام است که در طول حمله‌ی نافرجام اعراب به قسطنطنیه در قرن هفتم، در اینجا درگذشت. اگر قصد سفر به ترکیه و بازدید از پارک‌های مختلف را دارید، می‌توانید بلیط هواپیما ارزان را از سایت فلایتیو تهیه کنید.

بهترین پارک‌ های استانبول

 



 الی گشت    

                تور کیش