همه چیز درباره ون لایف؛ از جذابیت این سبک زندگی تا آموزش تبدیل ون و ماشین به کمپر

ون لایف یک سبک جدید زندگی برای افراد ماجراجو محسوب می‌شود. افرادی که عاشق سفر کردن و گشت‌و‌گذار هستند. اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که زندگی ماجراجویانه و سفر به اقصی نقاط ایران و جهان را عاشقانه دوست دارند، ون لایف یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. با وجود Van life نیازی به اجاره هتل و مسافرخانه در شهرهای مختلف ندارید و هر زمان که اراده کنید مکان زندگی‌تان را تغییر می‌دهید. اگر قصد اطلاع از فرهنگ ون لایف را دارید و به‌ دنبال آموزش ساخت کمپر مسافرتی می‌گردید، مطالعه این مقاله به شما توصیه می‌شود. ما همه چیز درباره ون لایف را به شما خواهیم گفت.

همه چیز درباره ون لایف
همه چیز درباره ون لایف

ون لایف چیست؟ همه چیز در مورد Van life

بسیاری از ما تصاویر زیبا و آرامش‌بخش از زندگی در ون‌های مجهز به امکانات رفاهی را در جا‌های مختلف دیده‌ایم و دوست داشته‌ایم تا مدتی جای ساکنین آن ون باشیم. ون لایف به یک سبک خاص اطلاق می‌شود که در آن فرد، با تهیه کمپر‌های مسافرتی (ون‌های مجهز به امکانات اولیه زندگی) به مسافرت می‌رود و در آن زندگی می‌کند؛ به این سبک زندگی «ون لایف» (Van life) گفته می‌شود و فردی که این شرایط را برای زندگی خود انتخاب می‌کند، به‌عنوان «ون لایفر» (Van lifer) شناخته می‌شود.

چگونه می‌توان ون لایف داشت؟ مراحل ساخت ون لایف

ون لایف یک سبک زندگی است که برخی افراد برای استفاده از مزایای زندگی حین مسافرت از آن بهره‌مند می‌شوند. این سبک زندگی به دلایل متعددی از جمله امکانات، آزادی و انعطاف‌پذیری مورد‌توجه قرار گرفته است. هزینه‌های مرتبط با اجاره ون و نگهداری آن نسبت به هزینه اجاره منزل یا هتل کمتر است. در ادامه، آموزش ساخت کمپر مسافرتی را بیان می‌کنیم:

انتخاب ماشین بر اساس نفرات و نوع سفر

توجه به تعداد افراد حاضر در سفر برای انتخاب ون لایف بسیار ضروری است؛ زیرا خودرو باید فضای مورد‌نیاز شما را برای سفری راحت داشته باشد و بتوانید از آن به‌صورت بهینه استفاده کنید. تعداد افرادی که قرار است با شما سفر کنند تعیین‌کننده اندازه، نوع طراحی و امکانات داخل کمپر شماست. اگر کودکان نیز همراه شما هستند، فضای داخلی کمپر باید کاملا بهینه شده باشد و حتما از دسترس نبودن وسایل غیر‌ضروری اطمینان حاصل کنید؛ زیرا برای کودکان خطر‌آفرین است. تهیه لیست لوازم کمپینگ و طبیعت گردی نیز برای محاسبه فضای داخلی کمپر ضروری است.

همه چیز درباره ون لایف
همه چیز درباره ون لایف

خرید ون؛ گام نخست برای ساخت ون لایف

علاقه‌مندان به ون لایف باید بر اساس بودجه، نیازها و انتظارات خود از یک کمپر، اقدام به خرید ون برای آن کنند. انواع مختلفی از ون‌ها در بازار وجود دارند که شامل ون‌های لوکس و مجلل تا ون‌های معمولی می‌شوند. در انتخاب بهترین ون برای ون‌لايف، عواملی مانند ظاهر، مشخصات فنی و قیمت آن مهم است. بر اساس همه این ملاحظات، امکان انتخاب بهترین گزینه برای شما وجود خواهد داشت. مرسدس اسپرینتر، فورد ترانزیت، رنو ترافیک و سیتروئن وایلد کمپ از بهترین ون‌های موجود در بازار برای تبدیل به کمپر هستند.

تبدیل ماشین به کمپر؛ گام دوم برای تبدیل شدن به یک ون لایفر

اگر بودجه شما محدود است یا امکانات و تجهیزات کمپر‌ها مورد‌پسند شما نیست، پیشنهاد ما به شما خرید یک ماشین مناسب کمپر است، تا پس از خریداری آن اقدام به تجهیز ماشین و تبدیل ماشین به کمپر کنید . باید به این نکته توجه کنید که اگر چه دستتان برای طراحی ماشین کاملا باز است، اما باید به هزینه خرید وسایل و تجهیزات فکر کنید. حتی امکان تبدیل پراید به کمپر نیز وجود دارد! همه چیز در این زمینه بستگی به علاقه و بودجه شما دارد.

طراحی داخلی کمپر و تخصیص فضا؛ از موارد ضروری برای ساخت کمپر جادار

اگر ابعاد ونی که خریداری کرده‌اید کافی نباشد، امکان دارد نتوانید همه آپشن‌های مورد‌نظرتان را به آن اضافه کنید. احتمال اینکه به خاطر کمبود فضا در ون امکان گنجاندن حمام و دستشویی در آن را نداشته باشید وجود دارد. آشپزخانه نیز در ون‌ها شامل سینک، گاز دوشعله‌ و یک کابینت است. علاوه‌بر این، فضا‌هایی مانند تخت خواب، میز و کمد‌ها نیز باید در نظر گرفته شوند.

حتما قبل از خرید ون، باید پرس‌و‌جو کنید که آیا مناسب برای ون‌ مسافرتی است یا خیر؟ تصور اینکه وانت بهترین گزینه برای تبدیل شدن به ون لایف محسوب می‌شود، نادرست است؛ زیرا امکان تبدیل وانت به کمپر برای همه مدل‌های آن وجود ندارد و این موضوع به دلیل فضای کوچک حمل بار برخی از وانت‌ها است. قبل از شروع طراحی داخلی ون لایف، همه مشکلات مربوط به ون شامل تعویض لاستیک‌ها گرفته تا بررسی رادیاتور و جلوبندی را حل کنید تا در ادامه دچار مشکل نشوید.

تامین آب، برق و گاز در کمپر؛ ضروری‌ترین نیاز اولیه زندگی در ماشین

یکی از موضوعات اساسی در ون‌ها، تامین آب و برق و فاضلاب است. بیشتر ون‌ها دارای یک منبع آب با ظرفیت حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ لیتر هستند. افرادی که از ون‌لایف استفاده می‌کنند، باید هربار منبع آب را از چشمه‌ها یا آب شهری پر کنند. آب مصرفی برای دستشویی و حمام در ون‌ها در یک مخزن داخلی ذخیره می‌شود و هنگامی که ون‌ها به شهر می‌رسند، باید آب استفاده‌شده را در چاه‌های فاضلاب تخلیه کنند.

برق تجهیزات داخل ون لایف نیز از دینام خودرو تامین می‌شود. در نتیجه، برای خودرو یک باتری قوی جداگانه در‌ نظر بگیرید تا به مشکل اتمام باتری و خاموشی تجهیزات برقی دچار نشوید. گاز مورد‌نیاز کمپر نیز از کپسول گاز تامین ‌می‌شود؛ در‌نتیجه همواره در ون خود کپسول اضافی به همراه داشته باشید.

سرویس بهداشتی و حمام؛ وسیله‌ای برای تامین سلامت ساکنین کمپر 

نصب سرویس بهداشتی و حمام کوچک در کمپر گزینه جذابی به نظر می‌رسد، اما بعید است پشت یک وانت یا ون کوچک آن‌قدر فضا وجود داشته باشد تا بتوان در آن سرویس بهداشتی و حمام تعبیه کرد. اگر قصد ساخت کمپر مسافرتی با تجهیزات کامل دارید، بهتر است به فکر تبدیل اتوبوس به کمپر باشید. برای تجهیز سرویس بهداشتی و حمام، استفاده از شلنگ و دوش کم‌مصرف را برای صرفه‌جویی در مصرف آب فراموش نکنید.

انتخاب لوازم آشپزی؛ گامی مهم برای رفع نیازهای اولیه ساکنین ون لایف

غذا یکی از ضروری‌ترین لوازم مورد‌نیاز سفر است. برخی از افراد غذا درست کردن در طبیعت را بیشتر دوست دارند، در‌حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند داخل خودرو غذا بپزند و از یک کابینت ساده برای قرار دادن وسایل آشپزخانه نیز استفاده کنند. برخی از افرادی که زمان بیشتری در سفر هستند، به یک آشپزخانه کامل با ویژگی‌هایی مانند گاز رومیزی و یک یخچال مسافرتی نیاز دارند، که برای استفاده از آن‌ها نیاز به ون‌های بزرگتری خواهد بود.

همه چیز درباره ون لایف
همه چیز درباره ون لایف

قفسه سازی؛ گامی برای ایجاد فضای ذخیره بیشتر در کمپر

در‌ نظر گرفتن چند قفسه برای نگهداری لوازم مختلف مانند غذا و لباس نیز برای ون لایف ضروری به نظر می‌رسد. در هنگام ساخت قفسه و کابینت برای کمپر، فضای خالی موجود برای آن را در نظر داشته باشید تا با مشکل کمبود فضا مواجه نشوید. سعی کنید کابینت‌ها را در همه فضاهای کمپر پخش کنید تا در همه فضای ون امکان گذاشتن وسایل داشته باشید.

خرید ردیاب برای امنیت ماشین؛ مهم‌ترین گام برای تامین امنیت ون لایف

اضافه کردن تجهیزات ایمنی خودرو به ون لایف جزو مهم‌ترین اقدامات لازم در ساخت کمپر مسافرتی است. تجهیزاتی مانند دزدگیر و ردیاب خودرو نقش اساسی در تامین امنیت خودرو حین سفر دارند. اگر حین سفر خودرو شما به سرقت رفت یا بخشی از لوازم آن مورد دستبرد قرار گفت، وجود دزدگیر و ردیاب مجهز به شنود و دوربین در دستگیری دزد و ردیابی ون بسیار موثر است. انواع مختلفی از ردیاب‌ها برای خودرو وجود دارند. به دلیل تنوع قیمت انواع ردیاب خودرو، به‌راحتی می‌توانید بهترین ردیاب را متناسب با بودجه و نیاز خود خریداری کنید.

زندگی در ون لایف چه خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد؟

زندگی در ون، امکان سفر به مکان‌های دیدنی و طبیعت در سراسر کشور را به شما می‌دهد و از هزینه‌های زندگی شهری رهایی می‌بخشد. این سبک زندگی با چالش‌هایی همراه است که می‌تواند به رشد شخصیتی شما کمک کند. اما باید به عیوب و سختی‌های آن هم توجه داشته باشید. سفر به اقصی نقاط ایران و پرداخت اجاره خانه کمتر از مزایا زندگی در ون به شمار می‌روند؛ در مقابل، دشواری حفظ بهداشت و تمیزی، تامین آب برای آشامیدن و استحمام، کنترل محدود بر محیط اطراف و نبود کنترل بر دمای ون از مهم‌ترین معایب ون لایف محسوب می‌شود.

با ون لایف، سبک زندگی جدیدی را تجربه کنید

گردشگری در دور دنیا برای بسیاری افراد  از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌ها و آرزوها است، زیرا این تجربه‌ها انسان را با مناظر و تجربیات بی‌نظیری مواجه می‌کند. زندگی در ون این امکان را فراهم می‌کند که به‌طور‌مداوم در حال سفر و ماجراجویی باشید و از زیبایی‌های دنیا لذت ببرید. علاوه‌بر این، زندگی در ون لایف به شما استقلال می‌بخشد و توانایی مقابله با چالش‌ها را در شما تقویت می‌کند. اما این سبک زندگی با چالش‌ها و مسائلی همراه است که نیازمند اراده قوی و تصمیمات درست هستند. تهیه آب برای آشامیدن و نظافت، تامین برق و گاز مور‌دنیاز برای زندگی روزمره و محدودیت‌ فضا از مهم‌ترین عیب‌های ون لایفری به‌ شمار می‌روند. بااین‌حال، اگر عاشق ماجراجویی و مبارزه با چالش‌ها هستید، زندگی در ون برای شما جذاب خواهد بود.

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨