موزه ملی ایران

موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) ☀️ تهران

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

موزه ملی ایران

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با موزه ملی ایران ، یکی از قدیمی‌ترین موزه های ایران آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

موزه ملی ایران (موزه ایران باستان) قدیمی‌ترین، مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و از غنی‌ترین موزه های ایران است. این موزه به دو بخش ایران باستان و دوران اسلامی تقسیم می‌شود. در بخش ایران باستان اشیای تاریخی از دوران پارینه سنگی تا دوران ساسانی به نمایش گذاشته شده است. در بخش اسلامی هم آثار دوران پس از اسلام به نمایش در آمده است.

موزه ملی ایران

موزه ی ملی مهم ترین موزه ی ایران در خصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه های باستان شناختی ایران است که در ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۱۳ هجری شمسی به دستور رضا شاه، توسط معمار فرانسوی آندره گدار، شروع به ساخت و در سال ۱۳۱۶ به اتمام رسید و برای بازدید عموم افتتاح گردید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


در حال حاضر موزه ی ملی ایران با دو ساختمان مجزای موزه ی ایران باستان و موزه ی دوره ی اسلامی با حدود 300000 هزار شی تاریخی از زمان های مختلف تاریخی ایران بهترین موزه ی در جهان در ارتباط با فرهنگ، هنر و تاریخ ایران به شمار می رود.

قدیمی ترین اثری كه نشانگر حضور انسان در فلات ایران است مربوط به ششصد هزار سال پیش در این موزه نگهداری می شود. این موزه شامل ۱۳ بخشِ پیش از تاریخ، تاریخی، اسلامی، مُهر و سکه، مرمت، کتیبه ها، کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشیِ تاریخ هنر ایران، پژوهشِ تاریخ تمدن ملل، عکاسی، روابط عمومی و روابط بین الملل، پایگاه اطلاع رسانی و حفاظت فیزیکی می شود.

موزه ملی ایران

تاریخچه و معرفی موزه ملی ایران

در سال ۱۲۹۵ بود که مرتضی قلی خان ممتاز الملک یکی از اتاق‌های مدرسه دارالفنون تهران را به فضایی به نام موزه تبدیل کرد و بیش از ۲۷۰ شی تاریخی را در آن گردآوری کرد. پس از مدتی که حفاری‌های باستان شناسی آغاز شد (۱۳۰۶)، جای خالی فضایی تحت عنوان موزه به شدت احساس ‌می‌شد و در نتیجه دستور ساخت موزه صادر شد.

ابتدا این دستور در سال ۱۳۰۸ به آندره گدار فرانسوی ابلاغ شد تا نقشه ای شایسته برای موزه ایران طراحی کند. این معمار فرانسوی با مطالعه سبک معماری ایرانی و با الهام از ایوان طاق کسری طرحی مطابق معماری و تاریخ ایران طراحی کرد. این طرح در سال ۱۳۱۴ به معماران ایرانی حاج عباس قلی معمار باشی و استاد مراد تبریزی داده شد تا عملیات ساخت و ساز را آغاز کند و در نهایت پس از دو سال فعالیت، موزه ملی ایران مورد بهره برداری قرار گرفت.

موزه ملی ایران

معماری و ساخت موزه ملی

با افزایش حفاری‌های باستان‌شناسان فرانسوی و یافتن آثار متعدد تاریخی، مردم به ارزش واقعی این اشیا پی بردند. در سال 1304 خورشیدی امتیاز بی قید و شرط حفاری باستان‌شناسان فرانسوی لغو گردید و به آن‌ها فقط اجازه حفاری در شوش را دادند. پس از آن به دستور رضاشاه از یک مهندس فرانسوی به نام آندره گدار درخواست شد تا طراحی و اجرای موزه و کتابخانه ملی را آغاز کند. ساخت موزه ایران باستان در سال 1316 به اتمام رسید.

ورودی موزه ملی ایران به سبک نمای ایوان کسری (کاخ ایوان کسری که در شهر تیسفون پایتخت دولت ساسانی قرار دارد) ساخته شده‌است. رنگ آجرها نیز به همین منظور به رنگ سرخ تیره تعیین شده تا نمایانگر معماری عصر ساسانی باشد. ساخت قسمت دوران اسلامی موزه ملی ایران نیز در سال 1323 آغاز گردید و تا سال 1329 به طول انجامید. طراحی این بخش از موزه با توجه به معماری دوران اسلام و با در نظر گرفتن هنر و فلسفه اسلامی انجام شد. این موزه در تاریخ ۲۶ آبان سال ۱۳۷۵ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

موزه ملی ایران

دسترسی

این موزه در شهر تهران در مجاورت خیابان سی‌تیر و در بخش غربی خیابان ملل متحد، شمال خیابان امام خمینی یا سپه سابق و در غرب وزارت امور خارجه قرار دارد.

پیشنهاد ‌می‌شود برای رفتن به این جاذبه از خودروی شخص استفاده نکنید زیرا مسیر دسترسی به موزه در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. وسایل حمل و نقلی که ‌می‌توانید برای رفتن به موزه استفاده کنید عبارتند از: خط ۲ مترو حسن آباد؛ تاکسی‌ها و پایانه‌های اتوبوس رانی به مقصد ایستگاه پارک شهر.



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)