باغ رستوران مُضیف حاج عبدالله در خرمشهر | Khorramshahr

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

مضیف حاج عبدالله

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با مضیف حاج عبدالله آشنا خواهیم کرد . برای آشنایی با این باغ رستوران زیبا در جزیره مینوشهر در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

خرمشهر یکی از شهرهای زیبا و دیدنی استان خوزستان است که در عید نوروز و تمامی فصل های دیگر دارای گردشگر بسیار زیادی است و مخصوص در سفر های نوروزی بسیاری علاقه دارند به این شهر سفر کنند و اردو های زیادی برای دیدن مناطق جنگی گذاشته می شود که همه اینا سفر به خرمشهر را بسیار زیاد می کند.

در کرانه ی زیبای اروندرود، حد فاصل شهرهای آبادان و خرمشهر جزیره ای به نام مینو قرار دارد که دو شاخه از رود اروند را در برمی گیرد. این جزیره که در محدوده گردشگری منطقه ی آزاد اروند واقع شده، از توابع شهرستان خرمشهر و جدیدترین محور گردشگری استان خوزستان محسوب می شود و مجتمع گردشگری مضیف حاج عبدالله در آن قرار گرفته است.

مضیف حاج عبدالله یکی از زیباترین مضیف‌های کشور است که در جزیره مینو شهرستان خرمشهر، در باغی بزرگ و زیبا به مساحت ۱۵۰۰۰ مترمربع قرار گرفته است. این مجموعه شامل ۲ باب مضیف گروهی و جمعی، ۲ باب مضیف خانوادگی، ۵ باب مضیف کوچک و یک چایخانه سنتی می‌باشد. در گذشته مضیف مهمان‌‌خانه‌ای مرسوم در میان مردمان عرب جنوب ایران بوده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


مضیف حاج عبدالله
مضیف حاج عبدالله

مُضیف چیست ؟

مُضیف به معنای محل ضیافت یا مهمان سراست. مضیف بنایی زیبا و با شکوه ساخته شده از نی و حصیر است که قدمت آن به هزاره ی چهارم قبل از میلاد یعنی دوره عیلامی ها و سومریها بر می گردد. مضیف تنها سازه ى تاریخی جهان است که برای ساخت آن فقط از نی استفاده می شود. هنر و معماری بکار گرفته شده در ساخت مضیف به گونه ایست که تحسین هر بیننده ای را بر می انگیزد. این سازه زیبا و باشکوه که رو به فراموشی بود برای اولین بار در منطقه آبادان و خرمشهر در اسفند سال ١٣٩٢ توسط یکی از اهالى بومی بنام حاج عبدالله نورانی احیا گردیده که تاکنون مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی و عموم مردم منطقه قرار گرفته است.

داخل مضیف برای پوشش کف از فرش‌های عربی استفاده می‌کردند. همچنین اجاقی به نام «موگد» برای تکمیل مراسم سرو قهوه در داخل این فضا به کار می‌رفته و علاوه ‌بر این، مرسوم بوده است که در جلوی در ورودی مضیف، آتشی روشن کنند که مهمانان را از وجود چنین فضایی آگاه کنند. از رسوم خاص مضیف‌ها هم می‌توان به این موضوع اشاره کرد که طبق معمول افرادی که سن بیشتری دارند، بالای مضیف می‌نشینند.

مضیف حاج عبدالله
مضیف حاج عبدالله

منو مخصوص مضیف

غذاهایی که در مضیف سرو می شود عمدتا غذاهای محلی بوده و تناول آن ها خاطره ای خوش و بیادماندنی از جنوب و مضیف های حاج عبدالله برای شما به یادگار خواهد گذاشت، طعم و مزه این غذاهای جنوبی بی نظیر است.

  • ماهی شکم پرکبابی
  • مُفَطَّح (چلوزعفرانی با گوشت گرم گوسفندی)
  • مُطَبَّگ (مرغ سرخ شده + نوعی سبزی پلو به روش محلی )
  • مجبوس ( فیله ماهی + سبزی پلو + حشو )
  • کِبسه گوشت (غذایی لبنانی: چلو زعفرانی+ گوشت گرم گوسفندی+ حشو)
  • کِبسه میگو ( غذایی لبنانی: نوعی پلو میگو)
  • ماهی شوریده با حشو
  • قلیه ماهی
  • قلیه میگو
  • خورشت بامیه
  • سوپ دال عدس

مضیف حاج عبدالله
مضیف حاج عبدالله

اجرای مراسم آئینی قهوه خوری

مضیف حاج عبدالله، مکان بسیار مناسبی برای آشنایی با آداب و رسوم خاص مردم جنوب و نوشیدن یک فنجان قهوه عربی است و بهتر است چنین تجربه‌ای را از دست ندهید. در حقیقت، وقتی قهوه سفارش می‌دهید، پیش ‌از مراسم، توضیحات لازم را به شما می‌دهند و بعد شما هم با توجه ‌به همان آداب و رسوم درخواست قهوه بیشتری می‌کنید یا تنها به یک بار نوشیدن قهوه اکتفا می‌کنید.

در این مراسم، فنجان را با دست راست به شما می‌دهند و با دست راست پس می‌گیرند. هر بار با ضربه‌ای، مهمان را باخبر می‌کنند که قهوه می‌خواهد یا خیر که با علامت سر می‌توان پاسخ داد. اگر باز هم میل داشته باشید باید بدون هیچ حرکتی، فنجان را به میزبان برگردانید، در غیر این صورت با تکان دادن فنجان نشان می‌دهید که دیگر میل ندارید.

اگر فنجان قهوه را بدون خوردن، روی زمین بگذارید، به این معناست که خواسته‌ای از شیخ میزبان دارید که باید انجام شود. اگر قهوه را با دست چپ بگیرید، یعنی از میزبان ناراحت هستید. همچنین ابتدا پذیرایی را از میزبان شروع می‌کنند، حتی اگر مهمان مسن‌تر باشد. به این فنجان اول «هیف» گفته می‌شود و ازاین‌رو ابتدا از میزبان پذیرایی می‌شود که نقش پیش‌مرگ را ایفا کند و به مهمان ثابت شود که قهوه مسموم نیست. نام فنجان دومی که به مهمان می‌دهند، «ضیف» است و اگر کسی فنجان سوم را طلب کند، به آن «کیف» می‌گویند، یعنی مهمان از نوشیدن قهوه لذت برده است.

اگر فنجان چهارمی درخواست شود به آن «سیف» گفته می‌شود که به‌معنای شمشیر است، اما قاعده خود را دارد؛ به این ترتیب که آن را به مهمان نمی‌دهند، بلکه ابتدا یک دور از همه پذیرایی می‌کنند، سپس زانو می‌زنند و فنجان چهارم را برای فرد موردنظر می‌ریزند؛ مفهوم همه این‌ها این است که میزبان با مهمان، پیمان برادری می‌بندد و تعهد می‌دهد که شمشیر خود را در حمایت از وی به کار خواهد گرفت.

مضیف حاج عبدالله
مضیف حاج عبدالله

سایر جاذبه های گردشگری جزیره مینو

  • ساحل اروندرود و اروند صغیر
  • سوارکاری و بازدید از اسب های اصیل عربی
  • چشم انداز مرز ایران و عراق
  • زمین گلف و چوگان
  • قایقرانی
  • خرید کالاهای خارجی از بازار زیبای اروند

دسترسی

برای رفتن به مضیف حاج عبدالله باید از میدان فرودگاه آبادان به سمت جزیره مینو بروید و پس از عبور از پل اصلی جزیره ، میدان اول را مستقیم طی کنید تا به میدان دوم (میدان بسیج) برسید تابلوی مضیف شما را به سمت راست هدایت می کند. اولین خیابان سمت چپ خیابانى است بنام خیابان نهرسادات که در انتهای آن مضیف حاج عبدالله قرار دارد.

مضیف حاج عبدالله
مضیف حاج عبدالله

آدرس: استان خوزستان، خرمشهر، بطرف فرودگاه بین المللی آبادان، جزیره مینو، نهر سادات، انتهای خیابان ولایت

ساعت کاری: همه روزه از ساعت 12:30 الی 16:30 و از ساعت 20:30 الی 23:30

شماره تماس: 09169971780

وبسایت رسمی: mozifhajabdollah.com

صفحه اینستاگرام: mozife.haj.abdollah

مقالات گردشگری بیشتر بخوانید:



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨