فاصله تهران تا استانبول
فاصله تهران تا استانبول

فاصله تهران تا استانبول با هواپیما، قطار، اتوبوس و ماشین شخصی

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

فاصله تهران تا استانبول

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست قصد داریم فاصله تهران تا استانبول با هواپیما، قطار، اتوبوس و ماشین شخصی را بررسی کنیم و بدانیم کدام روش مناسب تر و راحت تر است. در ادامه با ما باشید.

استانبول از زیباترین شهرهای دنیا است و سالانه گردشگران زیادی از ایران به این شهر سفر می‌کنند. ترکیه نسبت به دیگر کشورهای خارجی برای سفر نیازی به تهیه ویزا ندارد و راحت‌تر می‌توان به آن وارد شد. شهر بزرگ استانبول از دو بخش غربی در قاره اروپا و بخش شرقی در قاره آسیا تشکیل شده است و یکی از بهترین مقصدها برای گردشگری و تفریح به شمار می‌رود. مسافت و زمان سفر از تهران تا استانبول با توجه به انتخاب یکی از روش‌های زمینی یا هوایی متفاوت است. در ادامه فاصله تهران تا استانبول با هواپیما، قطار، اتوبوس و ماشین شخصی را بررسی خواهیم کرد.

فاصله تهران تا استانبول با هواپیما

بهترین روش برای سفر به استانبول هواپیما است؛ چراکه در کمترین زمان به مقصد خواهید رسید. افرادی که تمایل به رانندگی یا سفر با اتوبوس ندارند بهتر است با هواپیما به استانبول سفر کنند. همچنین سفر با هواپیما برای کسانی که عجله دارند و می‌خواهند در زمان خود صرفه‌جویی کنند بهترین گزینه است. همچنین در عرض دو و نیم الی ۳ ساعت با هواپیما از تهران به استانبول می‌رسید. بلیط خود را می‌توانید از یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، لاینز، ماهان، ترکیش، زاگرس، اطلس گلوبال، قطر، بوتا ایرویز و هواپیمایی بین‌المللی اوکراین تهیه کنید. تمامی این شرکت‌های هوایی تقریباً هر روز هفته پرواز دارند به جز زاگرس که دو بار در هفته پرواز می‌کند.

مسافت تهران تا استانبول به‌صورت هوایی حدود ۲۰۴۱ کیلومتر است و در فرودگاه آتاتورک یا فرودگاه صبیحا فرود خواهید آمد. بلیط‌های سیستمی در روزهایی از سال که ورود گردشگران به استانبول افزایش پیدا می‌کند به بالاترین قیمت خود می‌رسند. اکثر بلیط‌ها به‌صورت چارتری عرضه می‌شوند. امکان استرداد کنسلی یا تغییر روز پرواز برای بلیط‌های چارتری وجود ندارد چرا که با نرخ پایین‌تر از قیمت اصلی بلیط ارائه می‌شوند. قبل از رزرو بلیط می‌توانید با شرکت‌های هوایی مختلف تماس بگیرید و نرخ‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


اواسط اسفند تا اواسط خرداد بهترین زمان برای تهیه بلیط‌های ارزان قیمت هستند و تورهای متنوعی نیز در این زمان وجود دارند. امکان پرواز غیرمستقیم از تهران به استانبول که به آن پرواز کانکشن نیز گفته می‌شود وجود دارد. اما پرواز غیرمستقیم توصیه نمی‌شود چرا که هم زمان بیشتری در مسیر خواهید بود و هم گران‌تر است.

فاصله تهران تا استانبول با هواپیما
فاصله تهران تا استانبول با هواپیما

فاصله تهران تا استانبول با قطار

قطار یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر زمینی و لذت بردن از مسیر است. اگر قصد دارید با دوستان خود یا به‌صورت اکیپی به استانبول سفر کنید پیشنهاد می‌شود قطار را انتخاب نمایید. فاصله تهران تا استانبول با قطار حدود ۷۰ ساعت است. با این حال در طول مسیر جاذبه‌های زیبایی وجود دارد که با دیدن آنها گذر زمان را متوجه نخواهید شد.

برای سفر با قطار باید بلیط تهران-آنکارا را خریداری کنید و پس از رسیدن به آنکارا بلیط قطار استانبول را تهیه کنید. همچنین می‌توانید با قطار از تهران به تبریز بروید و در آنجا بلیط تبریز-وان را تهیه کنید. این روش مقرون‌به‌صرفه‌تر است و پس از رسیدن به ایستگاه تاتوان از طریق یکی از راه‌های آبی یا زمینی به استانبول می‌رسید. سفر از تبریز زمان کمتری نسبت به سفر تهران تا آنکارا دارد و زودتر به استانبول می‌رسید.

فاصله تهران تا استانبول با اتوبوس

اگر دنبال یک راه به‌صرفه برای سفر به استانبول هستید و در عین حال نمی‌خواهید رانندگی کنید بهترین راه سفر با اتوبوس است. حدود ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله تهران تا استانبول است که با اتوبوس باید طی شود. برای تهیه بلیط به پایانه بیهقی یا غرب بروید تا شما را به سمت تبریز ببرد. سپس از مرز بازرگان تا ترکیه مجدداً با اتوبوس خواهید رفت. به‌خاطر مسافت بالا و راحتی مسافران از اتوبوس‌های وی‌آی‌پی و مجهز استفاده می‌شود. بار مجاز ۲۰ کیلوگرم است و به ازای هر کیلو بار اضافه حدود دو و نیم درصد به مبلغ بلیط اضافه می‌شود.

از تهران تا تبریز حدود ۳۰ تا ۴۰ ساعت فاصله است و بعد از توقف در تبریز به مرز بازرگان و ترکیه رهسپار می‌شوید، در مرز بازرگان اتوبوس و بارهای مسافران حدود یک ساعت بررسی می‌شوند. برای مسیر برگشت پیشنهاد می‌شود از همان تهران بلیط برگشت تهیه کنید چرا که در استانبول نمی‌توان به راحتی تهران بلیط گرفت.

فاصله تهران تا استانبول با اتوبوس
فاصله تهران تا استانبول با اتوبوس

فاصله تهران تا استانبول با ماشین شخصی

سفر با ماشین شخصی آن هم تا استانبول زحمت و دردسرهای خود را دارد. با این حال می‌توانید در هر کجا که خواستید توقف کنید و از مناظر اطراف نهایت لذت را ببرید. معمولاً مسافران با ماشین شخصی از مرز بازرگان وارد ترکیه می‌شوند. برای همین برای کمتر کردن فاصله تهران تا استانبول باید از تهران به سمت تبریز بروید و حدود ۲۹۰ کیلومتر دیگر به سمت مرز بازرگان حرکت کنید. پس از آن با اولین شهر ترکیه یعنی گوربولاغ مواجه می‌شوید و تا استانبول باید ۱۵۴۰ کیلومتر یا ۲۶ ساعت رانندگی کنید.

در صورتی که بخواهید از آذربایجان غربی گذر کنید باید مرز رازی را انتخاب کنید و ابتدا وارد شهر وان ترکیه شطوید. این مسیر نسبت به مرز بازرگان پرپیچ و خم بوده و زمان بیشتری می‌گیرد. اگر خسته شدید می‌توانید ماشین خود را در پارکینگ مرز رازی پارک کنید و با ون یا تاکسی مسیر خود را ادامه دهید. در غیر این صورت باید ۱۸۲۷ کیلومتر را تا رسیدن به استانبول طی کنید. اگر ماشین شخصی را برای سفر به استانبول انتخاب کردید باید گواهینامه بین‌المللی، پلاک بین‌المللی، کاپوتاژ، مجوز خروج از کشور و برچسب cd و IR داشته باشید.

مرزهای زمینی سفر به استانبول

برای رفتن به استانبول مرزهای مختلفی وجود دارد که بهتر است قبل از سفر با آنها آشنا شوید. در این صورت می‌توانید راحت‌ترین، امن‌ترین و نزدیک‌ترین فاصله تهران تا استانبول را انتخاب کنید:

مرز بازرگان

اکثر مسافران از بین مرزهای زمینی برای سفر به استانبول مرز بازرگان را انتخاب می‌کنند. این مرز نسبت به سایر مرزها نزدیک‌تر است و امکانات بیشتری دارد. تا شهر تبریز ۲۹۰ کیلومتر فاصله دارد و پس از گذشت از شهرهای مرند و ماکو به مرز بازرگان می‌رسید. این مرز با شهر گوربولاغ ترکیه هم مرز است. ۱۵۴۰ کیلومتر از مرز بازرگان تا استانبول فاصله است و در مسیر آن با دریا، ساحل و چشم‌اندازهای طبیعی و فوق‌العاده زیبا مواجه خواهید شد.

با عبور از مرز بازرگان از شهرهای گوربولاغ، دوغو، بایزید، آغری، ارزروم، ارزینجان، آماسیا، بولو و ایزمیت می‌گذرید و نهایتاً به استانبول خواهید رسید. این مسیر به دلیل داشتن جاده‌های بزرگ، چند بانده و سر راست به همه گردشگران پیشنهاد می‌شود. فعالیت مرز بازرگان به‌صورت ۲۴ ساعته است و هر زمانی که بخواهید می‌توانید از آن عبور کنید.

مرز بازرگان
مرز بازرگان

مرز رازی

در ۶۵ کیلومتری شهر خوی واقع در آذربایجان غربی مرز زمینی رازی قرار دارد. به‌عنوان انتخاب دوم بعد از مرز بازرگان به شمار می‌رود. فاصله تهران تا استانبول از مرز رازی تا شهر وان ترکیه تنها ۹۰ کیلومتر است که بعد از دو ساعت رانندگی به این شهر می‌رسید. ناگفته نماند مسیر خوی تا مرز رازی کوهستانی و پر پیچ و خم است و زمان زیادی خواهد برد. یکی از مزایای انتخاب مرز رازی بحث بنزین است که چون بیشتر مسیر آن در خاک ایران است می‌توانید با قیمت پایین بنزین تهیه کنید. بنزین در ترکیه قیمت بسیار بالایی دارد و گردشگران از این موضوع بسیار گلایه می‌کنند.

در محوطه مرز رازی نیز یک پارکینگ بزرگ وجود دارد که در صورت عدم تمایل به رانندگی می‌توانید ماشینتان را آنجا پارک کنید و با ون یا تاکسی سفر خود را تا استانبول ادامه دهید. از مرز رازی تا استانبول باید از شهرهای وان، تاتوان، موش، بینگول، الازیگ، مالاتیا، کایسری، گلباشی، بولو، دوزجه، ساکاریا و گبزه عبور کنید. ساعات کاری مرز رازی برخلاف مرز بازرگان ۲۴ ساعته نبوده و در نیمه اول سال از ساعت ۹ الی ۱۷ و در نیمه دوم سال از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۶:۳۰ فعالیت می‌کند. این مرز تنها برای عبور وسایل نقلیه سواری است و امکان تردد اتوبوس یا تریلر وجود ندارد.

مرز سرو

سومین مرز زمینی ایران تا ترکیه که در ۶۰ کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد مرز سرو است. این مرز در مجاورت کوهستان‌های برفی قرار دارد، برای همین در بیشتر روزها آب و هوای آن سرد بوده و برای سفر در فصل زمستان پیشنهاد نمی‌شود. راه‌های مختلفی برای رفتن از مرز سرو تا استانبول وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • مسیر اول: به سمت شهر یوکسکوا حرکت کنید که حدود ۵۶ کیلومتر در راه خواهید بود. بعد از آن در فرودگاه با یک پرواز ۳ ساعته خود را به استانبول برسانید.
  • مسیر دوم: این مسیر مناسب افرادی است که قصد دارند از مرز سرو تا استانبول رانندگی کنند. به این منظور از شهرهای یوکسکوا، روستای سواوستو، تاتوان، موش، بینگول، الازیگ، مالاتیا، کایسری، گلباشی، بولو، دوزجه، ساکاریا و گبزه عبور خواهید کرد تا به استانبول برسید. این مسیر در کل ۱۹۴۰ کیلومتر مسافت دارد. مانند مرز بازرگان به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند و امکان عبور اتوبوس و تریلی نیز وجود دارد.
مرز سرو
مرز سرو

سخن پایانی

در این مقاله فاصله تهران تا استانبول با هواپیما، قطار، اتوبوس و ماشین شخصی همراه با مزایا و معایب هر یک توضیح داده شد. سفر با اتوبوس و قطار برای کسانی که قصد دارند به‌صورت گروهی به استانبول بروند بسیار هیجان‌انگیز است و برای لذت بردن از مسیر ماشین شخصی پیشنهاد می‌شود. در نهایت بستگی به خودتان دارد که کدام وسیله را انتخاب کنید و امیدواریم سفر امن و خاطره‌انگیزی برایتان رقم بخورد.



 الی گشت    

                تور کیش