عجایب هفتگانه قشم به انتخاب وبسایت کجارو

عجایب هفتگانه قشم به انتخاب وبسایت کجارو

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جزیره قشم، بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس، دیدنیهای بسیاری را در خود جای داده است و هر سال هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به‌سمت خود می‌کشاند.

قشم یکی از زیباترین جزایر ایرانی خلیج فارس است که نخستین ژئوپارک خاورمیانه به شمار می‌رود و جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی در آن وجود دارند. این جزیره بیشترین سواحل و کرانه‌ها را در بین جزایر خلیج‌ فارس به خود اختصاص می‌دهد و انواع سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و گلی در آن به چشم می‌خورند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با عجایب هفت‌گانه و جاهای دیدنی قشم آشنا کنیم؛ جاذبه‌هایی که در فهرست آثار ملی و برخی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و بازدید از هر یک از آن‌ها خاطره‌ای شیرین و فراموش‌نشدنی برای شما رقم خواهد زد. وب‌سایت کجارو، پربازدید‌ترین رسانه گردشگری ایران این جاذبه‌ها را به‌عنوان عجایب هفت‌گانه جزیره قشم معرفی کرده است:

عجایب هفتگانه قشم به انتخاب وبسایت کجارو

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


۱. دره ستارگان

دره ستارگان از مشهورترین عجایب هفت‌گانه قشم به شمار می‌رود که در فهرست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این دره یکی از  پدیده‌های منحصربه‌فرد زمین‌شناسی است که با قدمتی بیش از دو میلیون سال، هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند. دره ستارگان یکی از جاذبه‌های اسرارآمیز و جالبی است که شامل مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌های عظیم و دیواره‌های بلند می‌شود. این پدیده طبیعی در اثر فرسایش ناشی از رگبارهای فصلی، آب‌های سطحی و تندبادها شکل گرفته‌ است و وجود لایه و حفره‌های متعدد در درون هر ستون این دره سبب می‌شود تا هوا به‌راحتی به درون آن‌ها نفوذ کند.

مردم محلی دره ستارگان را با نام‌های «استاله کفته» یا «استار افتیده» به‌معنای «ستاره افتاده» نیز می‌شناسند. در واقع بومی‌های این منطقه بر این باورند که برخورد یک ستاره (شهاب سنگ) به زمین، باعث پرتاب‌شدن سنگ و خاک به هوا شده که در نتیجه آن این دره شکل گرفته است. طبق افسانه‌های مردم محلی قشم، دره ستارگان محل زندگی اجنه و ارواح و مکان تردد آن‌ها در طول شب‌ است. بسیاری از مردم معتقدند که صداهای عجیب‌وغریبی که شب‌ها از این دره به گوش می‌رسد، به‌دلیل حضور این موجودات است.

۲. چاه های تلا لافت

چاه‌های تلا یکی از نمونه‌های خلاقانه معماری در جزیره قشم برای ذخیره آب باران هستند. تاریخچه ساخت این چاه‌های دست‌ساخته بشر به پس از اسلام بازمی‌گردد و قدمت آن‌ها را حدود ۴۰۰ سال تخمین می‌زنند. چاه‌های تلا و دو برج دیده‌بانی بالای آن‌ها در واقع آثار تاریخی و باستانی مربوط به قرن ۱۷ میلادی هستند. این برج‌های دیدبانی در بالای چاه‌های تلا برای نگهبانی ساخته شده‌اند. از تعداد ۳۶۶ چاه تلا امروز ۲۶۶ چاه پر شده و تنها ۱۰۰ چاه باقی مانده است. این چاه‌ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

چاه های تلا لافت در مرکز روستای لافت، پشت قلعه نادری، روی صخره‌ای به نام «سیست کوه» و در گودی مستطیل شکل بزرگ مجاور قلعه قرار دارند. این گودال با ۱۰ متر عمق و ۱۲ متر دهانه مانند آرتزین عمل می‌کند. چاه‌های داخل گودال حدود سه متر و چاه‌های بالای گودال حدود ۶ متر عمق دارند.

۳. تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه یکی از بخش‌های ژئوپارک قشم است . دلیل نامگذاری این تنگه وجود حفره‌های بسیار در دل صخره‌ها است؛ حفره هایی که آب در هنگام بارندگی در آن‌ها جمع می‌شود. مردمان محلی منطقه تنگه چاهکوه را مکانی مقدس می‌پندارند و به آن احترام زیادی می‌گذارند. این دره در میان کوه سنگی یک‌پارچه‌ قرار دارد که به‌شکل ضربدر برش خورده است.

تنگه چاهکوه در واقع پدیده‌ای زمین‌شناسی و حاصل فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین در طول سالیان دراز است که دره‌ای به عمق ۱۰۰ متر را در دل کوه سنگی خلق کرده است. طاق‌ها، سکوها و دالان‌های پر و پیچ‌وخم این تنگه شما را به یاد افسانه‌ها و داستا‌ن‌‌ها خواهند انداخت.

عجایب هفتگانه قشم به انتخاب وبسایت کجارو

۴. جنگل حرا

جنگل حرا ۸۲,۳۶۰ هکتار وسعت دارد و یکی از جنگل‌های پنجگانه استان هرمزگان و از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ایران به شمار می‌آید. این جاذبه خاص از جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت در قشم است که برای بازدید از آن باید با قایق دل را به آب‌های شور خلیج فارس بزنید. جنگل‌های حرا شهرتی جهانی دارند و در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت رسیده‌اند. البته جذابیت‌ جنگل حرا زمانی در اوج خود قرار دارد که درختان آن در‌ آب فرو رفته‌ باشند.

جنگل حرا با شرایط اکولوژی مناسب، زیستگاه پرندگان مهاجر مناطق گرمسیری همچون حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، گیلانشاه، سلیم خاکستری، کاکائی و… است. به‌علاوه، انواع گوناگونی از پرندگان، آبزیان و دوزیستان مانند انواع مارهای دریایی و ماهی‌ها و همچنین لاک‌پشت‌ها در این جنگل زندگی می‌کنند. جالب است بدانید که ۸۰ درصد از آبزیان دریای خلیج فارس در منطقه جنگل حرا تخم‌ریزی می‌کنند.

۵. غار خربس

غار خربس با قدمتی از دوره‌ مادها، در واقع دنباله‌های چین‌خوردگی‌های رشته کوه‌های زاگرس است. این غار با معماری عجیب و مرموز در احاطه تپه‌‌های مرجانی کوتاه و بلند قرار دارد و طبق نظر زمین‌شناسان، ساختار آن به دخمه‌های آذربایجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر شبیه است. دیواره‌های صخره‌ای غار خربس ۲۰ تا ۳۰ متر ارتفاع دارند. دلیل شکل‌گیری این غارها به فروکش آب دریا درون کوه و ایجاد حفره‌های تودرتو بازمی‌گردد. به‌علاوه در گذر زمان نیز مردم با کنده‌کاری‌های متعدد شکل خاصی به‌ آن بخشیده‌اند.

۶. دره تندیس ها

دره تندیس ها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های قشم و بخشی از ژئوپارک این جزیره است که شباهت زیادی به دره ستارگان دارد. مجموعه‌ای از اشکال و طرح‌های مختلف به‌شکل مجسمه‌هایی از انسان‌ها و حیوانات به واسطه فرسایش باد و باران در طول میلیون‌ها سال در این دره به وجود آمده است. سنگ‌های دره تندیس‌های قشم به شکلی دقیق و هنرمندانه تراش خورده‌اند؛ به‌طوری که باور اینکه هیچ هنرمندی در خلق این تندیس‌ها نقشی نداشته است، بسیار مشکل به نظر می‌رسد. دره تندیس‌ها مکانی فوق‌العاده برای عکاسی است. خرید صنایع دستی و سوغاتی‌هایی ساخته شده از صدف‌هاو گوش‌ماهی‌ها، قدم زدن و پیاده‌روی در شب و تماشای شترها در مسیر از دیگر تفریحات محبوب گردشگران در این مکان بی‌نظیر هستند.

عجایب هفتگانه قشم به انتخاب وبسایت کجارو

۷. غار نمکدان قشم

غار نمکی قشم با ۶٫۴ کیلومتر طول، دومین غار نمکی بزرگ جهان به شمار می‌آید که با نمایش مجموعه‌ای شگفت از قندیل‌های نمکی، استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها و دیگر سازه‌های جذاب نمکی، هر بیننده‌ای را شگفت‌زده خواهد کرد. سن نمک‌های غار تقریبا به ۵۷۹ میلیون سال پیش و دوره پیش از کامبرین بازمی‌گردد؛ البته گنبدهای نمکی جدیدتر هستند و سن آن‌ها حدود ۶ هزار سال است. از غار نمکدان قشم گاهی نمک استخراج می‌شود. جالب است بدانید نمک داخل غار مرغوب و خوراکی است و شما می‌توانید از آن بچشید.به علاوه تنفس در این غار خاصیت درمانی دارد. فراموش نکنید که برای بازدید از این غار باید حتما چراغ قوه یا هدلایت به‌همراه داشته باشید؛ زیرا نور خورشید تنها ۲۰ متر ابتدایی غار را روشن می‌کند. غار نمکدان قشم در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.



 الی گشت    

                تور کیش