شهر ممنوعه پکن
شهر ممنوعه پکن

آشنایی با شهر ممنوعه پکن ، چین | China

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

شهر ممنوعه پکن

در این مطلب از مجله گردشگری تاپ توریست شما را با شهر ممنوعه پکن در کشور چین آشنا خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

شهر ممنوعه (Forbidden City) و قصر شکوهمند چین، در قلب پایتخت چین یعنی پکن قرار دارد. شهر ممنوعه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین مکان‌های میراث فرهنگی چین است. قصر شکوهمند این شهر به عنوان یکی از 5 کاخ مهم در تمام دوران تمدن بشری شناخته شده است؛ و از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی کشور چین است. شهر ممنوعه با مساحت 720،000 مترمربع (7،750،000 فوت مربع)، بیش از سه برابر بزرگ‌تر از کاخ لوور در فرانسه است.

شهر ممنوعه پکن

طراحی شهر ممنوعه طوری انجام شده که در تمام جزئیات آن می توان نقش فلسفه و مذهب و نمادی ازعظمت و قدرت امپراطوری چین را دید. مانند رنگ زرد که رنگ امپراطوری است و تقریبا در تمامی سقف ها از آن استفاده شده است. یکی از بزرگترین مجموعه کاخ های باقیمانده در جهان شهر ممنوعه می باشد. طرح کلی، شیوه معماری، رنگ و تزیینات همه نمایانگر امتیازات خاندان و درجه بندی در آن دوران است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دور شهر ممنوعه خندقی به طول ۳۸۰۰ متر و به عرض ۵۲ متر جهت حفاظت از امپراطور حفاری شده است. طول دیوار محیطی شهر ممنوعه ۳۴۲۸ متر و ارتفاع دیوار ۱۰ متر است. مصالح به کار رفته در دیوار به گونه‌ای است که در مقابل شلیک توپ‌های قدیمی نیز مقاوم بوده است. در چهار گوشه شهر ممنوعه چهار عمارت به منظور دیده بانی و نگهبانی وجود دارد.

در آن سه قصر به نام های، قصر تای حه، قصر جون حه و قصر بایوحه وجود دارد که به خاطره معماری مجلل با سنگ های مرمری سفید توجه گردشگران را بیشتر جلب می کند. گفته می شود در آن دوران بیش از هزاران صنعتگر و کارگر در ساخت این شهر عظیم به خدمت گرفته شدند و مصالح ساختمانی را از سراسرکشور به این محل انتقال می دادند تا بزرگترین و کامل ترین مجموعه معماری های جهان را بسازند.

شهر ممنوعه پکن

 تاریخچه شهر

احداث شهر ممنوعه در سال ۱۴۰۶ میلادی با دستور جودی دومین امپراتور سلسله مینگ نیز آغاز شد و شهر در مدت ۱۴ سال به اتمام رسید این بنایی تاریخی از لحاظ امنیتی در زمان خود نیز بسیار عالی بوده است و تا سال ۱۹۱۱ میلادی و نابودی سلسله چینگ، جمعا ۲۴ امپراتور در این شهر اقامت کرده یودند و بر کشور چین فرمانروایی میکرند از سال ۱۹۲۴ به بعد بازدید از این مجموعه به ‌عنوان کاخ ‌موزه برای عموم آزاد شد و ممنوعه بودن آن نیز اتمان  یافت.

دیوار قرمز رنگ آن به ارتفاع چند متر و به طول بیش از ۳۴۰۰ متر بوده و شهر ممنوعه را نیز احاطه کرده و بیرون این دیوار رودخانه حفاظتی جاری است است که از تجاوز بیگانهگان در مقابل آنها محافظت میکیرد  ، مساحت شهر ممنوعه در پکن  دو برابر واتیکان و سه برابر ارگ کرملین میباشد و بر این  اساس و حدس و گمان‌ها تعداد ۱ میلیون نفر کارگر و هنرمند برای ساخت شهر ممنوعه تلاش می کردند و به مدت ۱۴ سال کار کرده‌اند.

شهر ممنوعه دارای دو قسمت داخلی و خارجی است. بخش خارجی جهت برگزاری مراسم خاص مورد استفاده قرار می گرفته و دارای سه عمارت اصلی در جهت شمالی – جنوبی و شش عمارت جانبی در شرق و غرب است. بخش داخلی نیز دارای سه کاخ است که محل زندگی و انجام امور اداری امپراطور بوده است .

کاخ های متعددی در اطراف این مجموعه اصلی قرار دارد که برای سکونت همسران و فرزندان امپراطور استفاده می شده است. باغ سلطنتی در شمالی ترین قسمت شهر ممنوعه قرار دارد. دختران امپراطور و خانم ها و عموم جوانان عمدتاً در سمت شرقی شهر ممنوعه زندگی می کردند چرا که خورشید از شرق طلوع می کند و نشانه جوانی و طلوع مجدد است. و برعکس در سمت غرب شهر ممنوعه افراد مسن زندگی می کردند چرا که خورشید در مغرب غروب می کند و نشانه گذر عمر افراد مسن محسوب می شود .

شهر ممنوعه پکن

در کنار کاخ های اصلی هیچ درختی وجود ندارد، چرا که درخت ها وقتی بزرگ می شوند قدشان از تالار امپراطور بیشتر می شود و امپراطوران نمی توانسته اند موجود زنده ای را بلند تر از خود (آنهم در کاخ سلطنتی) تحمل کنند. از طرف دیگر درخت برای امپراطوران چین نماینده چوبه دار بوده است و امپراطور دوست نداشته است چیزهای ناراحت کننده جلوی چشمش باشد.

برای اینکه امپراطور بیشتر احساس امنیت کند و کسی به فکر تونل حفر کردن به شهر ممنوعه نیفتد، زمین محوطه شهر ممنوعه دارای 15 لایه ملات است. هفت لایه اول روی هم قرار گرفته و هشت لایه بعدی با زاویه نسبت به لایه های اول قرار گرفته اند و تقریباً غیرقابل نفوذ بوده است. در حیاط شهر ممنوعه بیش از 300 ظرف فلزی بزرگ برای ذخیره آب وجود دارد. اکثر این ظرف ها از جنس آهن و برنز است و 18 عدد از آنها که نزدیک کاخ ها هستند دارای روکش آب طلا هستند.

در کنار قصرهای اصلی راهروهایی جهت عبور و مرور خدمه قرار دارد. این راهروها جهت تامین مایحتاج قصر طراحی شده اند به طوری که بدون آنکه خدمه دیده شوند بتوانند به انواع خدمات قصرها رسیدگی کنند. بر بلندی و چهارگوشه سقف های کاخ ها مجسمه حیوانات که به دنبال هم قرار گرفته اند، دیده می شود. تعداد این حیوانات همیشه یکی از اعداد فرد: سه، پنج، هفت یا نه است. عدد نه مخصوص امپراطور است و ساختمان های دیگر (بسته به مقام افرادی که در آن ساکن بوده اند) با تعداد حیوانات کمتری تزیین شده است.

شهر ممنوعه پکن

بر اساس افسانه ها اژدها (Dragon) و سیمرغ یا عنقا (Phoenix) برای مردم چین مقدس هستند. بنابراین اژدها اولین حیوانی است که در این ردیف ها قرار دارد و بعد از آن سیمرغ قرار می گیرد. حیوانات دیگر که همه فرزندان اژدها و سیمرغ محسوب می شوند، در جلوی آنها قرار می گیرند.

در فرهنگ چین ، اژدها نماینده قدرت امپراتوری است و امپراتور “پسر آسمانی ” اژدهای حقیقی” نامیده می شود. در درون قصر تای حه در بالا و پایین حدود 13 هزار شکل اژدها تزیین شده است . قصر ها و اتاقها در این شهر ممنوعه بسیار زیاد است. می گویند جمعا 5/9999 اتاق در آن وجود دارد. به اعتقاد پیشنیان ، اقامتگاه امپراتوران آسمانی دارای 10 هزار اتاق است و امپراتورانی که پسر امپراتور آسمانی دانسته می شدند باید خویشتندار بوده و نمی توانستند از شمار اتاقهای امپراتور آسمانی تجاوز کنند از این رو شمار اتاق های شهر ممنوعه نیم اتاق کمتر ازشمار اتاقهای کاخ آسمانی است.

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)