دیدنی های کلیبر
دیدنی های کلیبر

دیدنی های شهر کلیبر | Kaleybar

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های کلیبر

کلیبر یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که در ناحیه ی شمال خاوری این استان واقع شده است. اين شهرستان از نظر كشاورزی و باغ داری وضع خوب و پر رونقی داشته و كشت در آن به صورت آبی و ديمی است. سراسر منطقه ی كليبر را كوهستان ها و جنگل های تنک و انبوه پوشانيده و جلوه ی زیبایی به نمایش گذاشته است . در ادامه مطلب همراه تاپ توریست باشید تا با دیدنی های کلیبر بیشتر آشنا شوید.

قلعه بابک

قلعه بابک بنای باشکوه و زیبایی است که در گذشته محل استقرار و سنگر دفاع بابک خرم‌ دین (سردار ایرانی) در مقابل تهاجم اعراب بوده است. این بنا احتمالاً یک قلعه دفاعی است که در دوران اشکانی یا به‌ احتمال قوی‌تر در زمان حکومت پادشاهان ساسانی ساخته‌ شده و شباهت زیادی به سبک معماری مجموعه سلیمان مربوط به دوران ساسانی دارد. از آثار معماری و برخی از سنگ‌های زبره تراش و روش چفت‌ و بست سنگ‌ها و ملات ساروج و اندود دیوارها از نوعی گچ‌ و خاک نیز می‌توان به‌ یقین اظهار داشت که ساختمان این دژ و قلعه در روزگار اشکانیان و بخصوص ساسانیان ساخته‌ شده است.

دیدنی های کلیبر
دیدنی های کلیبر

پارک جنگلی مکیدی

اگر مسیر دره قلعه بابک را همین طور به سمت غرب ادامه دهید به پارک جنگلی مکیدی می رسید. مکیدی تا چند سال پیش جنگلی بکر و دست نخورده و مملو از درختان فندق و خرگوش بود. اما چندین سال است در آن آلاچیق و بوفه و پارکینگ ساخته شده است و آخر هفته ها پذیرای مسافران بیشماری است که از شهرهای اطراف و خود کلیبر به سمت آن سرازیر می شوند. این جنگل پس از روستاهای شجاع آباد، هجران‌دوست، آغویه و علی آباد قرار دارد و جای دنج و آرامی برای آرامش و استراحت عاشقان طبیعت است.دیدنی های کلیبر

قلعه پیغام

قلعه پیغام در شهرستان کلیبر از قلعه های مورد استفاده بابک خرمدین در جنگ با اعراب بوده که دستورات نظامی را از این قلعه بوسیله آتش به سایرین اطلاع میدادند. این قلعه دژ دفاعی شهرستان کلیبر کنونی یا بذ قدیمی بوده است. باستان شناسان تاریخ این قلعه را به دوران قبل از اسلام و اشکانیان نسبت داده اند.این قلعه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


پل خدا آفرین

این پل در شهرستان خداآفرین و بر روی رودارس ایجاد شده است. خداآفرین درواقع دو پل مجزا بوده که متاسفانه یک ازآن‌ها از بین رفته است. این دوپل با فاصله‌ی ۸۰۰ متر از یکدیگر و با ویژگی‌های سازه‌ای متفاوتی در مناطق قره داغ و قره باغ ساخته شده اند.

دیدنی های کلیبر
دیدنی های کلیبر

عمارت طومانیانس

یک بنای بسیار زیبا در میان دشتی پهناور و در زمان قاجار ساخته شده است. این عمارت دو طبقه، با مقرنس‌های شاهکار خود از بی نظیرترین بنا‌های آن زمان بوده است. عمارت طومانیانس، دارای یک ایوان و چهار برج و است به سبک قلعه‌های قرن نوزدهم اروپایی معماری شده است.دیدنی های کلیبر

قلعه پشتو

پشتاب نام دیگر قلعه پشتو است که در فاصله‌ی میان دو روستای پشتاب و کوجان و در قله‌ای در ارتفاع ۳۰۰۰ متری واقع شده است نقش نظامی و دفاع از شهر را داشته است.

دیدنی های کلیبر
دیدنی های کلیبر

حمام و مسجد کلیبر

حمام قدیمی کلیبر در زمان شاه عباس و به دستور وی همزمان با مسجد جامع کلیبر ساخته شده است . تا زمان حدود ۱۳۴۰ مورد استفاده عموم مردم قرار می گرفت .بعدا بدلیل عدم شناخت از تاریخ این آثار باستانی توسط مسئولان شهر با نخاله های شهری پر شده بود که حدود ۱۰ سال پیش با نظارت سازمان گردشگری این آثار باستانی مرمت شده است. مسجد امامزاده کلیبر در مرکز شهر قرار دارد . طول بنا ۵۰ متر عرض آن ۳۰ متر می باشد مسجد دارای گنبدی بزرگ است که در گذشته مناره ای به ارتفاع ۴۵ متر و قطر ۱۷ متر داشته که تا سال ۱۳۳۰ شمسی پابرجا بوده . این مناره به علت بمباران روس ها در شهریور ۱۳۲۰ آسیب دیده و در سال ۱۳۳۰ فرو ریخته است .در وسط این مسجد درخت داغداغان تنومندی رشد کرده و سر از وسط مسجد بیرون برآورده بود که در سال ۱۳۴۰ شمسی توسط امناء مسجد معدوم شده است .دیدنی های کلیبر

جنگل های ارسباران

ارسباران منطقه کوهستانی در شمال آذربایجان شرقی است. این ناحیه ویژگی های طبیعی خاص خود را دارد و علفزارهای آلپی، دشت های نیمه‌ خشک، چشمه‌ها، رودها، مراتع و جنگلها زیادی که در این منطقه دیده می شود آن را به یکی از جاذبه های گردشگری استان تبدیل کرده است. در زبان محلی به این منطقه قره‌ داغ می گویند و به ارسبار یا ارسباران هم معروف است.

دیدنی های کلیبر
دیدنی های کلیبر

منطقه آینالو 

جنگل‌های ارسباران یکی از زیباترین مناطق شهرستان کلیبر است. منطقه حفاظت‌شده آینالو از بکرترین جاذبه‌های تماشایی جنگل ارسباران است. منطقه آینالو میزبان گونه‌های کمیاب جانداران است. پلنگ، مارال، اردک سر‌سفید و خروس قفقازی پوشش جانوری و درختان افرا، سرخدار، ممرز، گلابی وحشی، گیلاس وحشی و زالزالک  پوشش گیاهی جنگل را تشکیل می‌دهند.دیدنی های کلیبر

مسیر دسترسی به کلیبر

از تهران تا کلیبر حدود ۷۶۰ کیلومتر راه است. از اتوبان تهران – کرج مسیر را آغاز کنید و تا قزوین و بعد زنجان ادامه دهید. مسیر سفر از زنجان تا تبریز ادامه پیدا می‌کند. نزدیک تبریز تابلو‌ها را دنبال کنید. از اهر هم بگذرید تا به مقصد برسید.



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)