دیدنی های سراب
دیدنی های سراب

آشنایی با دیدنی های سراب ، آذربایجان شرقی | Sarab

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های سراب

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با دیدنی های سراب ،شهری زیبا در استان آذربایجان شرقی آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

شهرستان سراب با مساحت ۳۵۶۰کیلومترمربع درجنوب شرقی استان آذربایجان شرقی واقع گردیده‌است. این شهرستان ازشمال به شهرستان‌های مشکین شهر و هریس – ازشرق به استان اردبیل – ازجنوب به شهرستان میانه و از غرب به شهرستان بستان‌آباد محدوداست.

شهر سراب در استان آذربایجان شرقی و بین دو رشته‌کوه سبلان و بزقوش قرار گرفته است و آب‌و‌هوایی سرد و کوهستانی دارد. دامنه کوه بزقوش در این شهر چشم‌اندازی تماشایی را به‌وجود آورده و قله‌های آق‌داغ و قیسیر بلندترین نقطه این رشته‌کوه‌اند. سفر به شهر سراب که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری دارد سراسر شگفتی است و چشم از دیدن زیبایی‌هایش سیر نخواهد شد.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


سنگ نبشته اورارتی

در نزدیکی روستای قیرخ قیزلار در شمال شرق سراب واقع و به خط میخی بر روی صخره ای به طول ۵/۴ متر و عرض ۱۰/۲ متر و ارتفاع ۶/۲ قرار گرفته است. این سنگ نبشته به دوره اورارتو مربوط است.متاسفانه قسمتی از این کتیبه از بین رفته و قابل خواندن نبست به همین دلیل تاکنون متن آن ترجمه نشده است.

در قسمت شمالی این کتیبه قلعه ای است که این قلعه هم به اورارتوها مربوط است در سنگ نبشته نشتبان همانگونه که در اسناد و شواهد آمده است صحبت این است که آرگشیتی ۲۱ قلعه تسخیر کرد و در یک روز بیش از ۴۰ شهر را تصرف و بعد در محل قلعه های تسخیر شده قلعه ای نو برای خود ساخته است به نظر باستان شناسان این کتیبه به آرگشیتی مربوط است ولی متاسفانه محتوای کامل آن به دلیل آسیب دیدگی فراوان معلوم نگردیده است.

دیدنی های سراب
دیدنی های سراب

چهار طاق ساسانی آغمیون

چهار طاق ساسانی آغمیون در ۹ کیلومتری شمال شرق سراب سمت راست جاده طاران به آغمیون در فاصله سیصد متری قرار دارد. این چهار طاقی به صورت بقعه در آمده و تماماً از قلوه سنگ بنا شده است.

ابتدا این بنا آتشکده بوده و در گذر زمان به امامزاده تبدیل شده است. درون آن یک گور قرار دارد و در بین اهالی محل به امام‌زاده حسن مشهور است. چهار طاقی به شکل مربع با اضلاع بیرونی ۴ متر است و ارتفاع گنبد آن بالغ بر ۴ متر است.

مسجد جامع سراب

مسجد جامع سراب قدیمی ترین اثر دوران اسلامی شهر سراب است، این مسجد بدون گلدسته و مناره بوده از نظر ساختمانی عبارت است از یک شبستان بزرگ و یک حیاط کوچک در سمت غربی آن و دو درب ورودی، یکی در شرق و دیگری در ضلع غربی که حیاط غربی را به مسجد مربوط می سازد و سه محراب و ۶۰ ستون آجری قطور و مختلف الاندازه دارد و بر فراز آن ستون ها طاقهای جناقی از چهار سو گنبد کوچکی را بر خود حمل می نمایند.

مسجد جامع سراب در سال ۱۳۴۷ تحت شماره ۷۹۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این مسجد در سالهای اخیر توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مورد مرمت قرار گرفته است.

دیدنی های سراب
دیدنی های سراب

پل گاودوش آباد اوقان

این اثر در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۱۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل در استان آذربایجان شرقی، شهرستان سراب و بر سر راه روستای اوقان به روستای گاودوش آباد از روستاهای توابع سراب قرار دارد و در ۸ کیلومتری شمال شهر سراب قرار دارد. پل بر روی رودخانه ای که در جهت شرق به غرب، در شمال شهرستان سراب جاری است.

پل دارای سه چشمه بوده و چهار میل در طرفین پل قرار دارد. طول آن ۳۱ متر، عرض ۶ متر و ارتفاع ۵/۳ متر می باشد. مصالح به کار رفته در این پل آجر و سنگ می باشد، کف پل و پایه های آن با سنگ و ملات آهک و ساروج ساخته شده است و سایر قسمتها آجری می باشد.

وجود چهار میل با ارتفاع ۱۰/۲ متر و قطر ۸۰ سانتی متر این پل را از سایر پل های منطقه متمایز کرده و بر زیبایی آن افزوده است. راه دسترسی به پل از طریق راه آسفالته و قسمتی هم راه شوسه بین روستای اوغان و گاودوش آباد است.

دیدنی های سراب
دیدنی های سراب

مقبره مغولی اسفستان  سراب

منسوب به دوره مغول است بنایی آجری و شامل چند اتاقن و یک راهرو است نصف سر در آن ریخته از طاق نمای درگاهی به طور پراکنده باقی مانده که تزئیناتی به صورت مقرنس کاری از آجر لعابی داشته است. تمامی حاشیه سر در و طاق نماها، قسمتی از مقرنس کاری و کاشیکاری و ترکیب کاشی و گچ و آجر را نشان می دهد.

دیدنی های سراب
دیدنی های سراب

مسجد اسنق سراب

مسجد سنگی اسنق در بخش مهربان و در مرکز روستای اسنق واقع شده است. قدمت این مسجد به دوره ایلخانی می رسد و از چهار ستون سنگی استوانه ای یکپارچه تشکیل شده که در دو ردیف قرار گرفته اند و شامل یک ایوان ذوزنقه شکل گردیده که سقف ایوان بر دو ستون سنگی یکپارچه مارپیچی با سرستونها و پایه های حجاری شده استوار گشته است.

دیدنی های سراب
دیدنی های سراب

آب گرم جلده باخان سراب

روستای نرمیق در جنوب شرقی شهر سراب قرار دارد و آب گرم جلده باخان در نزدیکی این روستاست. دمای آب چشمه بین ۳۵ تا ۷۵ درجه سانتی‌گراد در حال تغییر است. به دلیل آتشفشانی بودن سر‌منشاء چشمه، آب آن دارای سولفات سدیم است و مواد معدنی دیگری ندارد. برای شنا کردن نیز استخری ساخته شده است که گردشگران از آن استفاده می‌کنند.

دیدنی های سراب
دیدنی های سراب

چشمه الله حق

آب گرم الله حق در جنوب غربی دهکده‌ای به همین نام در شمال شرقی آبگرم سراب واقع شده است و حدود نیم ساعت با آنجا فاصله دارد. این ناحیه دره‌ای تقریباً شمالی – جنوبی است که نهر آبی در ته آن به طرف شمال جاری است. آبگرم در دو نقطه دامنه شرقی دره به فاصله چند متر از یکدیگر از زمین خارج می‌شود. آب چشمه جزو دسته آب‌های سولفاته سدیم گرم است.

آبشار اسب فروشان

آبشار اسب‌فروشان سراب در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر سراب واقع شده است. آبگرم معدنی اسب‌فروشان در فاصله 4 کیلومتری شمال روستا واقع شده و جاده آن تا شهر سراب آسفالت است.

از اطراف روستا رودخانه‌های متعددی عبور می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به آجی‌چای، تاجیار، پسلر و مهین چای اشاره نمود. آب مصرفی مردم و زمین‌های زراعی روستا از چشمه‌های جوشان کوه بزغوش تأمین می‌شود. آب و هوای روستای اسب‌فروشان در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان بسیار سرد است.

پیرامون منطقه آبگرم روستای اسب‌فروشان در زمان ولیعهدی عباس میرزا، محل تفریح و شکارگاه رجال حکومت ایالتی آذربایجان بوده است.

دیدنی های سراب
دیدنی های سراب

موزه مردم شناسي عشاير آذربايجان

موزه مردم شناسي عشاير آذربايجان به عنوان اولين موزه عشايري ايران از جمله موزه هاي مردم شناسي كشور است كه در ساختمان قديمي حمام جلال سراب با مساحتي حدود ۶۵۰ متر مربع در داخل شهر بنا شده است. بناي موزه متعلق به دوره قاجار بوده و در اين دوره بعنوان حمام عمومي شهر مورد استفاده قرار مي گرفته است.

دیدنی های سراب
دیدنی های سراب


 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)