دیدنی های خورموج
دیدنی های خورموج

دیدنی های شهر خورموج | Khormoj

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دیدنی های خورموج

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با دیدنی های خورموج در استان بوشهر آشنا خواهیم کرد. در ادامه مطلب همراه ما باشید.

شهر خورموج در ۹۰ کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر و در میانه استان بوشهر قرار دارد و مرکز شهرستان دشتی است.قدمت  این شهر به قبل از اسلام بر می‌گردد و وجود آثار و ابنیه تاریخی در این شهر حکایت از قدمت باستانی آن دارد. آثاری همچون بارگاه میرارم بن سام بن نوح، نوه نوح، باقیمانده‌های شهر باستانی خورموج و قلعه محمد خان دشتی. در مورد وجه تسمیه آن گفته می‌شود که «خورموج» از دو بخش خور و موج تشکیل شده است که خور مخفف خورشید و موج یا موچ یامچ یعنی نخل. یعنی خورموج به معنی شهر نخل و خورشید است.

قلعه خورموج

قلعه خورموج که با نام قلعه محمدخان دشتی نیز شناخته می‌شود، در شهر خورموج قرار دارد و امروزه تنها یکی از برج‌های آن به‌جا مانده است. این قلعه در قدیم شامل چهار حصار، چهار برج، اندرونی، عمارت مركزی، قراولخانه و اصطبل بوده ‌می‌شد. سبک معماری این قلعه مربوط به دوره سلجوقی و متأثر از سبک قلعه‌سازی دوره ساسانی است و با استفاده از طاق‌نما و گچ‌بری در تزیین دیوارها و درون اتاق‌ها زیبایی دوچندانی پیدا کرده است. قلعه خورموج در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۳۰۳۲ به ثبت رسید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


دیدنی های خورموج
دیدنی های خورموج

آتشکده مند

آتشکده کوه مند مربوط به دوره اواخر اشکانیان و اوایل دوره ساسانیان است و در ۳۰ کیلومتری خورموج، روستای وراوی واقع شده است. این آتشکده در دل کوه مند تراشیده شده و دارای تالاری مربع شکل است که در وسط آن آتشدان مدوری قرار گرفته است.نمای خارجی فعلی آتشکده عبارت از یک مدخل با سقف قوسی و دو مدخل مستدیر القاعده و ده حفره به شکل مدخل‌ های طرفین سکوی شاه نشین مدخل اصلی و با اندازه‌ های متفاوت که به احتمال به منزله پنجره و نورگیرهای رواق های اصلی آتشکده بوده‌ اند.

دیدنی های خورموج
دیدنی های خورموج

آتشکده از سه طبقه میانی یا اصلی، تحتانی و فوقانی تشکیل شده‌ است که با هم ارتباط داشته و در عین ارتباط، نوع ساختمان هر یک با دیگری متفاوت بوده که گویا از هر یک از طبقات برای منظور خاصی استفاده می‌شده‌ است.با توجه به وجود آثار آب انبار و بقایای درختانی از فاصله ۲۰۰ متری پای کوه احتمال می‌رود در جلوی آتشکده میدانی وجود داشته است و برای جلوگیری از نفوذ سیلاب‌ های شدید در اطراف تپه، بندهای زیادی از سنگ و گچ ساخته بوده‌ اند. بیش از نیم قرن پیش در جانب شمالی آتشکده و پشت کوه نیز آثار حفره‌ ها و شاه نشین و درختانی وجود داشته‌ است و از آنجا راهی به آتشکده منتهی می‌شده‌ است که به مرور زمان بر اثر ریزش کوه آن آثار از بین رفته‌ اند.

دیدنی های خورموج
دیدنی های خورموج

قلعه دختر دشتی

قلعه دختر بر بلندی قله ای که از سه طرف مشرف به پرتگاه می باشد محلی امن برای در امان بودن از حمله های دشمن بوده است. قلعه دختر به گفته برخی مربوط به دوره آل بویه است و از آن رو به دختر معروف شده است که در هنگام درگیری ها زنان و دختران و کهنسالان برای دوری از گزند دشمن به این قلعه ی مستحکم انتقال داده می شدند. البته برخی نیز دختر را به مفهوم غیر قابل نفوذ می دانند و این نام را اینگونه تعبیر می کنند. قلعه دختر در بالادست روستای لاور ساحلی در بخش کاکی شهرستان دشتی واقع است. اگر سمت شرق روستای لاور و گلستان نگاه دقیقی به کوه مند بیندازیم آثار و بقایای این قلعه دختر بر تیغ کوه مشهود و پیدا است.

دیدنی های خورموج
دیدنی های خورموج

چشمه آبگرم نیکو

این چشمه در مسیر جاده بوشهر به بندرعباس و در شمال خورموج قرار دارد. مظهر چشمه از شكاف سنگ‌‌های آهك آسماری از زمین خارج می‌شود. عامل تشكیل آن گسله است و آب چشمه در ردیف آب‌های سولفات كلسیم همراه با منیزیم و كلرور سدیم ولرم است.

 



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)