دریاهای اطراف استانبول

با دریاهای اطراف استانبول و سواحل شگفت انگیز آنها بیشتر آشنا شوید

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

دریاهای اطراف استانبول

بین همه تفریحات و مکان‌های دیدنی و توریستی استانبول سواحل زیبای آسیایی و اروپایی آن، در صدر لیست جاهای محبوب قرار می‌گیرد. به‌ ویژه در فصل تابستان، جمعیت زیادی از مسافران و مردم محلی استانبول برای شنا، غواصی، آفتاب‌ گرفتن کنار ساحل و تجربه بسیاری از تفریحات آبی دیگر، خودشان را به سواحل دریاهای اطراف استانبول می‌رسانند.

معمولا برای شنا و قدم‌زنی میان شن‌وماسه‌های دریاهای استانبول، فصل تابستان و بهار بهتر از فصول سرما هستند اما به‌تناسب، جمعیت بیشتری هم در این دوران به استانبول سفر می‌کنند. هم‌چنین امروزه کشتی‌های تفریحی و تجاری زیادی در دریاهای سیاه و مرمره و تنگه بسفر جابجا می‌شوند که در هر فصلی از سال، سوژه‌های خوبی برای عکاسی درست می‌کنند.

استانبول(https://www.alibaba.ir/mag/istanbul-ultimate-guide/) شهری محبوب بین گردشگران جهان است که در گوشه‌وکنارش ردپای تاریخ را می‌بینید. این شهر از جنوب به دریای مرمره و از شمال به دریای سیاه می‌رسد. تنگه بسفر هم مثل یک پل آبی، این دو دریا را به هم مرتبط می‌کند. برای تماشای مرغ‌های دریایی و لذت خوردن سیمیت، کوفته و ثعلبی کنار سواحل زیبای استانبول، بهتر است پرواز استانبول به تهران امروز را کمی به تاخیر بیاندازید یا اگر به تازگی بلیط تهران استانبول  را تهیه کرده اید حتما بازید از دریای سیاه یا مرمره را در برنامه خود بگنجانید. چون بدون تجربه گردش کنار دریای سیاه یا مرمره، تقریبا نصف مزه استانبول‌گردی را ازدست می‌دهید.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تنگه بسفر

صحبت از دریاهای اطراف استانبول بدون تنگه بسفر تقریبا ناممکن است. تنگه بسفر یک شاهراه تاریخی و جغرافیایی برای شهر استانبول به‌حساب می‌آید. بسفر تنها شهر دنیا که یک‌طرفش در آسیا و طرف دیگرش در اروپا قرار دارد را مثل ریسمانی محکم به هم وصل می‌کند. درواقع این تنگه باریک، هم محل پیوند استانبول آسیایی با اروپایی و هم نقطه اتصال دریای سیاه با دریای مرمره است.

این روزها تنگه بسفر نه‌قفط یک مسیر اقتصادی برای تردد کشتی‌ها بلکه یک مسیر گردشگری عالی برای گذران شبی تابستانی است. سفر روی بسفر با کشتی‌های کروز، جزو تفریحات جدانشدنی از این تنگه به‌شمارمی‌رود. علاوه‌براین، منظره تنگه بسفر از سواحل اطراف یا پل‌های روی آن ازجمله پل بسفر، خاطره فراموش‌نشدنی سفر به استانبول را کامل می‌کند. تماشای کوچکترین تنگه کشتی‌رو از روی پل گالاتا، نصیبی است که قسمت همه مسافران خوش‌ذوق استانبول می‌شود.

حتی اگر برای بازگشت، بلیط پرواز استانبول به تهران امروز را خریده‌اید، قبل از دیدار تنگه باشکوه بسفر استانبول را ترک نکنید. عظمت تنگه‌ای که دو قاره را به‌هم پیوند می‌زند، هنگام غروب و از روی سطح آب، چند برابر می‌شود. درضمن برای کروزسواری روی تنگه بسفر، غروب‌های تابستان به‌لحاظ آب‌وهوا، بهترین انتخاب خواهد بود.

دریاهای اطراف استانبول

دریای مرمره

دریای مرمره یا مارمارا دنیزی، کوچکترین دریای کره زمین، کاملا در خاک ترکیه قرار دارد و با تنگه بسفر به دریای سیاه وصل می‌شود. در جزایر مارمارا دنیزی، سنگ‌های مرمر وجود دارد که علت نام‌گذاری این دریا به اسم مرمره هم همین است. ولی این دریا بین دریانوردان یونانی به اسم ” ” یا “قبل از دریا” معروف بود چراکه ازطریق آن به دریای سیاه می‌رسیدند. اگر برای پرواز استانبول به تهران امروز عجله‌ای ندارید، حتما سواحل و جزایر زیبای مرمره را در لیست دیدنی‌های خود قرار دهید.

بیشترین عمق دریای مرمره کمی عمیق‌تر از 1350 متر است. این دریا با 280 کیلومتر طول و 80 کیلومتر عرض، آب همه رودخانه‌های استانبول آسیایی را در خودش جا می‌دهد. بیش‌از 500 گونه گیاه دریایی، 115 نوع پلانگتون و 13 گونه کوسه در این دریا زندگی می‌کنند. البته حدود 230 نوع ماهی ازجمله ماهی ساردین، کفال و سوزن ماهی هم در اکو سیستم دریای مرمره وجود دارد.

دریای مرمره شهرها و روستاهای ساحلی مختلفی مانند لاپسکی، چاناکاله و چاکیل کوی در شبه جزیره اردک دارد که از مهمانان شهر استانبول پذیرایی می‌کنند. بااین‌حال دریای مرمره احتمالا بیشتر به جزایر توریستی و سواحلشان شهرت دارد. در ادامه با چندتا از معروف‌ترین جزایر مرمره آشنا می‌شویم.

جزیره مرمره

جزیره‌های مختلفی در دریای مرمره قرار دارد که جزیره مرمره یکی از آن‌ها است. جزیره مرمره یکی از غنی‌ترین منابع سنگ مرمر ترکیه و شاید مهم‌ترین آن‌ها محسوب‌می‌شود. اما به‌جز استخراج سنگ مرمر، این جزیره با موزه هنری و جاذبه‌های تاریخی، محلی برای جذب گردشگر هم به‌حساب می‌آید.

جزایر پرنس، قلب دیدنی‌های دریای مرمره

اما شاید مهم‌ترین جزیره‌های دریای مرمره ازنظر گردشگری، جزیار پرنس باشد. جزایر 9گانه پرنس در زمان بیزانس و بعد از آن در دوران امپراطوری عثمانی محل تبعید شاهزاده‌های متخلف بودند و نامشان را از همین‌جا گرفته‌اند.

البته امروزه فقط چهار جزیره از جزایر پرنس به جاذبه‌های استانبول تبدیل شده و قابل تردد است. بیوک آدا، هیبلی آدا، بورگاز آدا و کیانلی آدا، با هتل‌ها، رستوران‌ها و جاهای دیدنی تاریخی‌شان، به توریست‌های مشتاق خوش‌آمد می‌گویند.

برای رفت‌وآمد در این جزایر باید از دوچرخه استفاده کنید یا کل مسیرها را با پای پیاده راه بروید. در این چهار جزیره فقط پلیس حق تردد با ماشین را دارد. همین قانون به‌ظاهر کوچک، در پاکی هوا و زیبایی منطقه اثر زیادی گذاشته‌است.

بین جزایر پرنس، بیوک آدا مانند اسمش، بزرگتر این مجموعه به‌شمارمی‌رود. این جزیره مراکز دیدنی مثل کلیسای ایایورگی، خانه رشات نوری گون تکین و هتل‌های قرن نوزدهمی آداپالاس و اسپلندید پالاس دارد و مثل بقیه جزیار پرنس جزو جاهای گردشگری تابستانی استانبول محسوب‌می‌شود.

دریاهای اطراف استانبول

دیگر جزایر مرمره

جزیره‌های ریزودرشت دیگری هم در دریای مرمره به‌چشم‌می‌خورند که برای چشمان کاوشگر گردشگران اهل ذوق، گاهی وسوسه‌برانگیز هستند. حتی بعضی از آن‌ها بیشتر از توقع شما، بین توریست‌های استانبول محبوبیت دارند.

جزیره اوشا یا تورکل هم در طول و عرض هشت و پنج کیلومتر، از جنوب دریای مرمره سربیرون آورده‌است. این جزیره شاید کمی کوچک به‌نظر برسد اما خود جزیره و ساحل آلتینکوم آن، به‌خصوص در اواخر ماه سپتامبر، یکی از دیدنی‌های محبوب دریای مرمره میان اروپایی‌ها محسوب‌می‌شود. جزیره پاشالی مانی هم با مساحتی بیشتر از اوشا، یکی از جزایر سرسبز استانبول است که در گوشه‌وکنارش چشم‌اندازهای زیبایی وجود دارد.

دریای سیاه

قبل از بررسی پرواز تهران به استانبول امروز برای بازگشت به ایران، تماشای دریای بی‌نظیر شمال استانبول یعنی دریای سیاه را ازدست‌ندهید. درباره اسم این دریا که در زبان ترکی به کارادنیز مشهور است، حکایت‌های زیادی تعریف می‌شود. بعضی بر ین باور هستند که به‌خاطر طوفان‌های زمستانی، دریای سیاه، را “سیاه” می‌گویند. عده دیگری هم بلعیده‌شدن مسافران متعدد در طول تاریخ توسط دریای سیاه را دلیل نام‌گذاری آن می‌دانند. شاید هم صرفا رنگ تیره آب، همه را برای این اسم به‌توافق رسانده‌است.

دریای سیاه جوان‌ترین دریای کره زمین به‌شمارمی‌رود که از یک دریاچه آب شیرین، به دریایی با بیشتر از 4000 کیلومترمربع مساحت و در عمیق‌ترین قسمت بیش از 2200 متر عمق، تبدیل شده‌است. شاید در شرایط محیطی خاصی بتوانید کوسه‌های کوچک، گورنارد و ماهی کباب دریایی سیاه را تا حداکثر عمق 200 متری آن پیدا کنید.

سواحل دریای سیاه امروزه یکی از محبوب‌ترین مکان‌های برای گردشگری محسوب‌می‌شود. البته به‌جز ترکیه کشورهای روسیه، اوکراین، گرجستان، بلغارستان و رومانی هم در آب‌های کارادنیز سهم دارند. اما در این مطلب تعدادی از معروف‌ترین سواحل دریای سیاه در شهر استانبول را به شما معرفی می‌کنیم.

دریاهای اطراف استانبول

اینکومو

ساحل اینکومو در روزهای گرم تابستان از گردشگران زیادی پذیرایی می‌کند. این ساحل تمیز با سه کیلومتر طول، در فهرست سواحل تمیز غرب دریای سیاه دیده‌می‌شود. برای دوری از شلوغی می‌توانید اواخر شهریور به اینکومو بروید و از ساحل نسبتا آرام و شنی دریای سیاه لذت ببرید.

سواحل ترابزون

ترابزون با دیدنی‌های زیاد و طبیعت زیبایش، سالیانه توریست‌های زیادی را به سمت این منطقه جذب می‌کند. سواحل گردشگری ترابزون، انتخاب‌های خوبی برای یک تفریح آبی جذاب به شما می‌دهند. ولی بین همه سواحل دوست‌داشتنی ترابزون، ساحل صخره‌ای چامبورنو را حتما یک‌بار از نزدیک ببیند. اگر خیلی اهل طبیعت و عکاسی باشید، چامبورنو شاید ارزش تاخیر در پرواز استانبول به تهران امروز را داشته‌باشد.

سواحل ریزه

برای تماشای باغ‌ها و مراحل تولید چای، حتما سری به شهر ساحلی ریزه بزنید. علاوه‌بر سواحل دریای سیاه، شهر کوچک ریزه، مزارع چای زیبایی دارد که یکی از جاهای دیدنی بومی ترکیه محسوب‌می‌شود. البته برای تفریح در یک ساحل آرام هم می‌توانید ساحل فیندیکلی شهر ریزه را امتحان کنید. شانس تماشای شنای ماهی‌های کوچک و بزرگ دریای سیاه، در این ساحل بیشتر از برخی سواحل دیگر کارادنیز است.

فانوس دریایی شیله

شما می‌توانید بزرگترین فانوس دریایی ترکیه و یکی از فانوس‌های دریایی تاریخی استانبول را در شیله و ساحل دریای سیاه ببینید. این فانوس برای راهنمایی دریانوردان در جنگ کریمه ساخته شد و حالا یکی از جاذبه‌های گردشگری سواحل کارادنیز به‌شمارمی‌رود.



 الی گشت    

                تور کیش