جاهای دیدنی نیکوزیا ، پایتخت زیبای قبرس

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی نیکوزیا

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره جاهای دیدنی نیکوزیا صحبت خواهیم کرد. برای آشنایی با این شهر زیبا در ادامه با ما همراه باشید.

نیکوزیا (Nicosia) پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور قبرس است که تنها شهر اصلی غیر ساحلی قبرس می‌باشد. در خلال جنگ میان ترک‌ها و یونانی‌های قبرس این شهر به دو نیمه تقسیم شده‌ است، که بخش جنوبی موسوم به نیکوزیا در اختیار یونانی‌ها و بخش شمالی موسوم به نیکوزیای شمالی در اختیار ترک‌هاست.

به بخش نیکوزیای شمالی، شهر لفکوشا نیز می گویند. نیکوزیا پیش از تقسیم بندی قبرس به دو بخش شمالی و جنوبی نیز پایتخت کشور قبرس بوده و پس از تقسیم بندی لقب پایتخت دو تکه شده در دنیا را گرفته است. نیکوزیای امروزی شهری مدرن و تمیز می‌باشد که ادارات دولتی، سفارتخانه‌ها، بسیاری از شرکت‌های خارجی، کالج‌های آمریکایی، دانشگاه قبرس و مرکز اقتصادی و تجاری کشور در آن جمع شده‌اند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


یکی از دیدنی های محبوب قبرس، پایتخت آن یعنی شهر قدیمی نیکوزیاست. در خیابان‌های باریک این شهر، بناهای تاریخی فراوانی می‌بینید. نیکوزیا توسط دیوار ونیزی قرن شانزدهمی احاطه شده است و به عنوان پایتخت قبرس یکی از مقاصد اصلی گردشگری است.

از دلایل شهرت شهر قدیمی نیکوزیا، زندگی خیابانی پرجنب‌وجوش و شلوغ آن با طیف وسیعی از کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌هاست. گردشگران دوستدار تاریخ و فرهنگ، ممکن است چندین روز از زمان خود را برای گشت‌وگذار در خیابان‌های نیکوزیا و دیدن آثار تاریخی آن صرف کنند.

دیدنی های نیکوزیا

شهر قدیم نیکوزیا – Nicosia Old City

شهر قدیم نیکوزیا یکی از مقاصد اصلی گردشگران در این شهر به‌ شمار می‌رود. خیابان لدرا در این منطقه میزبان کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌هایی است که دو طرف آن جای گرفته‌اند و محیطی جذاب برای گشت‌و‌گذار و قدم زدن فراهم کرده‌اند.

در این منطقه کلیساها و مساجد قدیمی نیز وجود دارند که بر زیبایی آن افزوده‌اند. حتما از بازار بدستن که ابتدا به‌عنوان کلیسای سنت نیکلاس ساخته و بعدها در دوران عثمانی به یک بازارچه تبدیل شد، دیدن کنید. موزه‌ مولوی و موزه‌ی درویش پاشا نیز از دیگر دیدنی‌های این منطقه هستند.

جاهای دیدنی نیکوزیا
جاهای دیدنی نیکوزیا

خیابان لدرا – Ledra Street Crossing Point

خیابان لدرا شاهراه اصلی خرید در نیکوزیای مرکزی به‌شمار می‌رود و بخشی از آن زیر سلطه دولت قبرس شمالی و بخش دیگر تحت حکومت نیکوزیای جنوبی است. این منطقه محل سنگرهای خیابان لدرا بود، سنگرهایی که نمادی از تقسیم این شهر میان یونان و ترکیه به‌شمار می‌رفتند.

در سال 2008، این سنگرها حذف شدند و خیابان لدرا به یکی از ۶ گذرگاه مرزی بین قسمت‌های شمالی و جنوبی قبرس تبدیل شد. امروزه فروشگاه‌های متعددی، از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با اجناس لوکس گرفته تا خرده‌فروشی‌های آثار هنری و صنایع دستی و کافه رستوران های دنج و زیبا در این خیابان واقع شده‌اند.

میدان و کلیسای فانرومنی – Faneromeni Square

اگر به دنبال فضایی پرهیاهو با انرژی پر جنب و جوش هستید، بدون شک میدان و کلیسای فانرومنی مکان مناسبی برای شماست. این میدان که یکی از میدان های اصلی شهر نیکوزیا و از دیدنی های آن به شمار می رود، بین خیابان‌های لدرا و اوناساگورو واقع شده است.

این میدان همیشه مملو از مردم محلی و گردشگرانی است که به دنبال لذت بردن از یک وعده غذایی، قهوه یا دسر در یکی از مکان‌های سنتی و مدرن هستند. در این میدان علاوه بر دیدن بافت تاریخی و قدیمی شهر، از گشت و گذار در کافه های دنج آن لذت خواهید برد.

جاهای دیدنی نیکوزیا
جاهای دیدنی نیکوزیا

میدان الفتریا – Eleftheria Square

میدان الفتریا به معنای واقعی کلمه به معنای میدان آزادی است و میدان اصلی در مرکز نیکوزیا، پایتخت قبرس، می باشد. این میدان تقاطع خیابان‌های لدرا و اوناساگورو با خیابان‌های استاسینو، اومیرو، کوستاکی پانتلیدی، کنستاندینو پالایولوگو و اواگورو را تشکیل می‌دهد.

میدان الفتریا یکی از 35 پروژه برتر زاها حدید محسوب می شود و یکی از دیدنی های شاخص شهر نیکوزیا می باشد. می توانید پس از گشت و گذار و خرید در خیابان لدرا سری هم به این میدان بزنید.

بازار بدستن – Bedesten

از دیگر جاهای دیدنی شهر نیکوزیا، پایتخت قبرس شمالی، بازاری سرپوشیده به‌ نام بدستن، متعلق به قرن شانزدهم است. این بازار در زمان عثمانی تا اوایل حکومت بریتانیا، مهم‌ترین و شلوغ‌ترین بازار نیکوزیا بود و رفته‌رفته به بازاری برای فروش انواع کالاها به‌ویژه منسوجات تبدیل شد.

بازار بدستن که در بخش قدیمی نیکوزیا واقع شده، از شگفتی‌های معماری و از بناهای مهم تاریخی قبرس شمالی است، از سال 2009 به‌ عنوان مکانی نمایشگاهی برای انعکاس سبک زندگی چند فرهنگی و متنوع این کشور میزبان علاقه‌مندان است.

جاهای دیدنی نیکوزیا
جاهای دیدنی نیکوزیا

مسجد سلیمیه – Selimiye Mosque

از جلوه‌های تماشایی معماری عثمانی، مسجد سلیمیه در شهر نیکوزیا می باشد که به کلیسای جامع سنت سوفیا نیز شهرت دارد. این مسجد تاریخی که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کلیسای برجای‌مانده گوتیک در قبرس است، از جاذبه های اصلی شهر نیکوزیاست.

این بنای ارزشمند، در قرن سیزدهم در دوره لوزینیان ابتدا به‌عنوان یک کلیسای جامع مسیحی ساخته شد و پس از تسخیر قبرس توسط عثمانی‌ها در قرن شانزدهم، به مسجد تبدیل شد تا نمادی از قدرت ایمان مسلمانان باشد. در اثر این تغییر کاربری، همه نشانه‌های مسیحیت به‌ جز تعدادی از سنگ قبرها از بین رفت.

کاروانسرای بویوک هان – Büyük Han

کاروانسرای بویوک هان که با نام کاروانسرای بزرگ نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۵۷۲ ساخته شد و یکی از بهترین نمونه‌های حفظ‌شده‌ معماری دوران خود به‌شمار می‌رود. این کاروانسراها مکان‌های اقامتی بین راهی بوده‌اند که مسافران و تاجران از آن برای استراحت استفاده می‌کردند.

گاهی به این کاروانسراها امکانات دیگری چون رستوران و حمام نیز اضافه می‌کردند. کاروانسرای بویوک هان امروزه به‌نحوی بازسازی شده است که یادآور شکوه گذشته‌اش باشد. اتاق‌های خواب این کاروانسرا به گالری، کافه و فروشگاه تبدیل شده‌اند و شما می‌توانید در فضای زیبای آن‌ استراحت کنید، قهوه بنوشید و صنایع دستی و سوغات بخرید.

جاهای دیدنی نیکوزیا
جاهای دیدنی نیکوزیا

کلیسای جامع سنت جان – St. John’s Cathedral

کلیسای جامع سنت جان، اصلی ترین کلیسای قبرس در شهر نیکوزیا، پایتخت آن است. این کلیسا در قرن چهاردهم ساخته شد. اولین اشاره در مورد کلیسا در منابع تاریخی از قرن یازدهم آمده است. اسقف اعظم نیکیفوروس کلیسا را در قرن هفدهم بازسازی کرد.

در بالای ورودی غربی کلیسا یک تخته سنگ مرمر نصب شده بود. این تخته دارای تاریخ 30 آوریل 1662 است که نشان می دهد بازسازی کلیسا چه زمانی آغاز شده است. پس از بازسازی، کلیسا در سال 1720 به محل اقامت اسقف اعظم قبرس تبدیل شد.

موزه قبرس – Cyprus Museum

موزه‌ قبرس در شهر نیکوزیا شما را به سفری در دل تاریخ جزیره می‌برد. مجموعه‌های وسیع و ارزشمندی از آثار و صنایع دستی از دوران نوسنگی تا دوران بیزانس در این موزه به نمایش درآمده‌اند. اتاق اول شامل اشیای حفاری‌شده‌ و متعلق به دوران نوسنگی است که از میان آن‌ها می‌توان به تعداد زیادی تندیس سنگی اشاره کرد.

این موزه دارای 10 تالار است که هر کدام آثاری منحصر به فرد از جمله آثار عصر برنز، آثار مکشوف در منطقه‌ی باستانی کورایون، مجسمه ها، انواع تندیس ها از خدایان، سنگ قبرها، آثار مقبره های قدیمی، تندیس‌های سفالی و… را نمایش می دهند.

جاهای دیدنی نیکوزیا
جاهای دیدنی نیکوزیا

موزه‌ لونتیس نیکوزیا – Leventis Municipal Museum of Nicosia

موزه‌ی لونتیس در ساختمانی قدیمی و زیبا برپا است که اخیرا تحت بازسازی قرار گرفته است. مجموعه‌ی بی‌نظیری از صنایع دستی و آثار مرتبط با قوم‌شناسی جزیره را در این موزه گردآوری کرده‌اند. در مجموعه موزه می‌توان آثاری از پیش از میلاد، دوران عثمانی و دوران استعمار را تماشا کرد.

یکی از دیدنی‌ترین نمایشگاه‌های موزه، نمایشگاه مرتبط با آداب و رسوم سنتی است. اگر از علاقه مندان به موزه گردی و آشنایی با فرهنگ یک کشور هستید، پیشنهاد می کنیم حتما به این موزه سر بزنید.

موزه هنرهای مدرن قبرس – Cyprus Modern Art Museum

از دیگر دیدنی‌های شهر نیکوزیا، موزه هنرهای مدرن قبرس است. اگر از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر هستید، بازدید از این موزه را از دست ندهید.

مجموعه موزه هنرهای مدرن قبرس، دربردارنده آثاری هنری است که نشان‌دهنده ارزش‌های هنری و فرهنگی این کشور هستند. این موزه، نقش مهمی در انتخاب، جمع‌آوری، حفاظت و نمایش آثار هنری کشور قبرس بر عهده دارد.

جاهای دیدنی نیکوزیا
جاهای دیدنی نیکوزیا

موزه بربریت – Museum of Barbarism

اگر بسیار به تاریخ علاقه‌مندید و می‌خواهید از جنایت‌ها و نسل‌کشی‌های تاریخی بیشتر بدانید، به موزه بربریت بروید. بنای این موزه در اصل خانه سرگرد نیهات ایلهان، پزشک نظامی ترک بوده که خانواده‌اش در شب کریسمس سال 1963 هدف حمله یونانی‌های قبرسی قرار گرفتند. در شب حمله، دکتر ایلهان مشغول انجام وظیفه بود؛ اما همسر و سه فرزندش و یکی از همسایگان آن‌ها، در این حمله کشته شدند.

این موزه ضمن نمایش جلوه‌هایی از آن جنایت دل‌خراش، سال‌های خشونت‌آمیز پس از استقلال قبرس را یادآوری می‌کند. علاوه بر آن نمایشگاه‌هایی درباره آن قتل، عکس‌های مشابهی از قبرسی‌های ترک که در برخی از روستاها کشته شدند، در موزه بربریت به چشم می‌خورد.

موزه تکیه مولوی – Mevlevi Tekke Museum

از دیگر جاهای دیدنی شهر نیکوزیا، موزه تکیه مولوی است. این موزه که سنت‌ها و تاریخچه صوفی‌گری مولوی را نشان می‌دهد، در دروازه گیرنه و محله ابراهیم پاشا واقع در شهر نیکوزیا واقع شده است.

مراسم چرخیدن درویش‌ها، به عنوان بخشی از میراث ترک‌های قبرس، در این موزه انجام می‌شود. علاقه مندان به این سنت زیبای مولانا می توانند برای بازدید از مراسم به این موزه بروند.

جاهای دیدنی نیکوزیا
جاهای دیدنی نیکوزیا

موزه و رصدخانه برج شاکولاس – Shacolas Tower Museum and Observatory

برج شاکولاس یا برج لدراس ساختمانی مرتفع در نیکوزیاست. این ساختمان در شهر قدیمی نیکوزیا واقع شده است و تا سال 1978 بلندترین ساختمان در قبرس بود. طبقات اول برج فروشگاه های بزرگ و طبقه 6 قبلا یک کافه تریا بوده که منظره ای پانوراما از شهر قدیمی را ارائه می دهد.

رصدخانه و موزه این برج، ترکیبی از یک موزه مدرن با چشم انداز کل شهر است و در طبقه یازدهم برج شاکولاس قرار دارد. نمایشگاه این موزه – با همکاری موزه لونتیس نیکوزیا و گروه دبنهامز – عکس‌ها و توصیف‌هایی از نیکوزیای قدیمی و تاریخچه آن را نشان می‌دهد.

بنای یادبود آزادی – The Liberty Monument

بنای یادبود آزادی یک بنای تاریخی در شهر نیکوزیاست. این بنای یادبود در سال 1973 برای قدردانی از مبارزان ضد انگلیسی EOKA در وضعیت اضطراری قبرس در سال های 1955-1959 ساخته شد. این بنای بزرگ شامل چندین مجسمه است.

در بالای سازه، مجسمه ای به نمایندگی از آزادی، مراقب دو مبارز قهرمان EOKA است که زنجیر می کشند تا دروازه زندان را باز کنند و به زندانیان یونانی قبرس، دهقانان و روحانیون (که توسط مجسمه های مختلف نمایندگی می شوند) اجازه می دهند تا از حکومت بریتانیا بگریزند.

جاهای دیدنی نیکوزیا
جاهای دیدنی نیکوزیا

دروازه گیرنه – Kyrenia Gate

دروازه گیرنه، دروازه ای در دیوارهای نیکوزیا، در نیکوزیای شمالی است. این دروازه مکانی بود که از آن برای حمل و نقل به نواحی شمالی به ویژه گیرنه استفاده می شد. این دروازه در سال 1567 توسط ونیزی ها به عنوان بخشی از دیوارهای جدید شهر ساخته شد.

دروازه گیرنه در سال 1821 توسط عثمانی‌ها مرمت شد و دیدبانی برای شورش احتمالی یونان به دروازه اضافه شد. در حال حاضر، این دروازه به عنوان یک دفتر اطلاعات گردشگری توسط شهرداری نیکوزیا استفاده می شود.

حمام عمریه – Hamam Omerye

حمام عمریه، یک حمام حمام عمومی تاریخی عثمانی در شهر در نیکوزیاست. این حمام توسط لالا مصطفی پاشا در دهه 1570 و بلافاصله پس از فتح قبرس توسط عثمانی ها ایجاد شد و بخشی از مجموعه بزرگتر مسجد عمریه بود که به یاد خلیفه عمر، به او اختصاص داشت.

این حمام امروزه همچنان مورد استفاده قرار می گیرد و پس از پروژه بازسازی اخیر آن، به مکانی مورد علاقه برای استراحت در نیکوزیا تبدیل شده است. حمام عمریه در سال 2006 جایزه اروپا نوسترا را برای حفاظت از میراث معماری دریافت کرد و هنوز هم به عنوان حمام و آبگرم مورد استفاده قرار می گیرد.

جاهای دیدنی نیکوزیا
جاهای دیدنی نیکوزیا

صومعه آپوستولوس وارناواس – Monastery of Apostolos Varnavas

یکی دیگر از مکان های دیدنی قبرس شمالی، صومعه آپوستولوس وارناواس در روستای پریسترونا واقع در نیکوزیاست. این صومعه یکی از مکان‌های مذهبی مهم در قبرس شمالی است که مقصد گردشگران و زائران بسیاری است. علاوه بر جنبه مذهبی، معماری این صومعه درخور توجه است.

صومعه آپوستولوس وارناواس مرکز مهم مسیحیان ارتدکس در قبرس است و نقش بسزایی در زندگی معنوی مردم قبرس شمالی دارد. این صومعه موزه‌ای هم دارد که محل نمایش آثار مذهبی از جمله نسخه‌های خطی، لباس‌ها و نمادهاست.

صومعه ماخایراس – Machairas Monastery

صومعه ماخایراس یک صومعه تاریخی است که به مریم باکره اختصاص یافته است. این صومعه تاریخی در حدود ۴۰ کیلومتری شهر نیکوزیا، پایتخت قبرس قرار دارد. صومعه ماخایراس در ارتفاع حدود 900 متری قرار دارد و در پایان قرن دوازدهم در نزدیکی روستای Lazanias ساخته شد.

صومعه دارای طرحی مستطیل شکل و سقف چوبی با کاشی قرمز است و راهروی اصلی کلیسا با ردیفی از ستون های جذاب ساخته شده است. در حال حاضر این صومعه دارای 20 تا 30 راهب ارتدکس است که با فعالیت های کشاورزی زندگی می کنند. این صومعه هر سال جشن ورود مریم باکره به معبد (ایزودیا) را در 21 نوامبر جشن می گیرد.

جاهای دیدنی نیکوزیا
جاهای دیدنی نیکوزیا

دیوارهای ونیزی نیکوزیا – Venetian walls of Nicosia

دیوارهای ونیزی نیکوزیا یکی از شگفت‌انگیزترین دیدنی‌های نیکوزیا به‌شمار می‌رود. با وجود ویرانی در بسیاری از بخش‌ها، همچنان قسمت‌هایی از این دیوار باقی مانده است و توجه بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند. یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های آن دروازه‌ی فاماگوستا است که از آن به خوبی حفظ و نگهداری کرده‌اند و با نشان‌های ملی تزیین شده است.

پایه‌های دیواره‌های دفاعی ونیزی اولین بار در قرون وسطا بنا گذاشته شد و بعدها در اواسط قرن شانزدهم و توسط جمهوری ونیز تکمیل شدند. در این دیوارها ۱۱ سنگر پنج وجهی نیز ساخته بودند که آن‌ها را با توجه به نام ۱۱ خاندان ایتالیایی حکومت اشرافی و کسانی که در ساخت دیوار نقش داشتند، نامگذاری کردند.



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨