جاهای دیدنی بناب
جاهای دیدنی بناب

جاهای دیدنی بناب ، آذربایجان شرقی

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی بناب

در این مقاله از وب سایت گردشگری تاپ توریست شما را با جاهای دیدنی بناب ، شهر در آذربایجان شرقی آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید.

شهرستان بناب با ۸۴۰ کیلومتر مربع وسعت در جنوب غربی استان آذربایجان شرقی واقع شده است و فاصله مرکز شهرستان با مرکز استان ۱۲۰ کیلومتر است. شهرستان بناب از شمال به شهرستان عجب شیر ، از شرق به شهرستان مراغه، از جنوب به شهرستان ملکان و از غرب به شهرستان میاندوآب در استان آذربایجان غربی و دریاچه ارومیه محدود می شود.

بناب از دیر باز از یک موقعیت ممتاز جغرافیائی برخوردار بوده و راههای بزرگ تجارتـی و کاروانی از آذربایجان به بین النهرین، شامات، حجاز و غرب کشــور از آن عبور میکرده اسـت و امروزه نیز با قرار گرفتن در نقطه تلاقی محورهای اصلی آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، عتبات عالیات و دسترسی به راههای آهن و هوائی ضمن این که موقعیت خـود را حفظ کرده بلکه بر موقعیتش نیز افزوده شده است و همیشه به عنوان یک شهر مطرح در شمال غربی کشور مــورد توجه قرار گرفته است.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


موزه صفویه (خانه سیف العلما)

موزه  صفوی در سال 1390 در محل خانه تاریخی سیف العلماء بناب تاسیس شد. تمامی آثار این موزه از سکه تا نگارگری مربوط به دوره ی صفوی و شاهان آن می باشد. این خانه که در گذشته متعلق به شیخ علی قاضی بوده،  با الگوبرداری از مسجداسماعیل بیگ بناب (مربوط به دوره ی صفویه) در دوره ی قاجاریه ساخته شده است.

خانه ی سیف العلماء با نمایی آجری و رو به جنوب بنا گردیده است که مصالح عمده آن چوب ، آجر و خشت است. مساحت این خانه ۴۵۰ متر مربع بوده و حیاطی نیز که در جلوی ساختمان قرار دارد حدود 490متر مربع وسعت دارد. این خانه در دوطبقه ساخته شده است.

از نظر معماری، طبقه فوقانی دقیقا تکرار معماری طبقه اول است. اما از ویژگی‌های شاخص معماری این بنا میتوانیم به قرینه ای که در نمای آن وجود دارد، اشاره کنیم. این بنا که در محله ای قدیمی در خیابان شهید بهشتی بناب واقع شده در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی بناب

مسجد مهرآباد بناب

مسجد مهرآباد بناب یکی از معدود جاهای دیدنی بناب است که در هر ساعت از روز که سر بزنید باز است و می توانید بازدید کنید. این بنا بر اساس کتیبه ای که بر سر در این مسجد کار شده است در دوران شاه تهماسب اول و به دست بی بی جان خانم منصور بیگ ساخته شده است.

این بنا ارزش معماری دارد و اگر از درون آن بازدید کنید می بینید که سقف و خصوصا ستون ها و سر ستون ها کنده کاری شده و بسیار زیبا هستند. تک تک تحته هایی که بر سقف کار شده اند منقش می باشند و این مساله به ندرت در دیگر بناهای تاریخی در ایران دیده می شوند.

جاهای دیدنی بناب

حمام حاج فتح اله

بنای تاریخی حمام حاج فتح‌ اله متعلق به دوران قاجار است. این حمام از جاذبه‌های بافت قدیمی بناب است. این بنا یکی از مهم‌ترین گرمابه‌های شهر بوده است اما متأسفانه مدت‌ها متروکه بود و مالک جدید قسمتی از گنبد آن‌ را تخریب کرد و حمام جدیدی را ساخت. البته بخش بیشتری از بنای حمام هنوز پابرجاست که نیاز به تعمیر و مرمت دارد.

جاهای دیدنی بناب

حمام مهرآباد بناب

این حمام قدیمی به جای مانده از دوره صفویه با معماری ارزشمند کامل حمام‌های قدیمی آذربایجان است و در زمینی به مساحت ۳۴۲ متر مربع ساخته شده و روبروی آن هم بنای مسجد تاریخی مهرآباد قرار دارد و این بناها مجموعه شهری کاملی را تشکیل داده‌اند.

این بنا توسط شهرداری بناب تملک و جهت مرمت در اختیار میراث فرهنگی آذربایجان شرقی قرار گرفت و در آذر سال ۷۸، با شماره ۲۵۱۴ توسط سازمان میراث فرهنگی، در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. مرمت این بنا تا سال ۸۲ ادامه داشت و پس از مرمت جهت ایجاد موزه مردم‌شناسی جنوب سهند در نظر گرفته شد.

جاهای دیدنی بناب

پل پنج چشمه بناب

پل پنج چشمه بناب از پل‌های تاریخی استان آذربایجان شرقی و جاهای دیدنی بناب به‌شمار می‌رود که قدمت آن به دوره‌ی صفویه بازمی‌گردد. این پل در فاصله‌ی ۶۰۰ متری ضلع شرقی بناب در روستای سور و روی رودخانه‌ی صوفی قرار گرفته است. با طول ۵۰ متر، این پل پنج دهنه (چشمه) دارد. پایه‌های پل سنگی و طاق‌های آن جناقی است و با آجر‌های چهارگوش ساخته شده‌اند.

کف پل سنگ‌فرش است و در دو طرف آن جان‌پناه‌هایی به طول یک متر وجود دارند. این پل به علت عبور کامیون‌های سنگین دستخوش آسیب شده بود که خوشبختانه بعدها مرمت شد. در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۷۹ این پل با شماره‌ی ۳۰۸۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

جاهای دیدنی بناب

مسجد کبود بناب

اين بنا در کوچه مشهور به سيف العلما قرار دارد و از جاهای دیدنی بناب و آثار دوره صفويه به شمار مي آيد. نماي جنوبي شبستان، مرکب ازسه طاقنما دربيرون است که طاقنماي مياني، پشت محراب شبستان واقع شده است. در داخل دو طاقنماي طرفين، دو پنجره بلند تعبيه گرديده است. در ورودي مسجد، درکنار ضلع جنوبي شبستان قرار گرفته است.

ضلع غربي شبستان، مشرف به کوچه سيف العلما و شامل ۵ طاقنما است که درآنها پنج پنجره کوچک و پنج در بوده که درها مسدود شده است. سطح شبستان، مرتفع تراز سطح حياط است و درابتداي ورود به آن، کفشکني قرار دارد که درآن، شربت خانه و راه پله بالکن واقع است. شبستان مستطيل شکل با سقف تيرپوش مسطح، همچون مساجد ديگر عهد صفويه دراين منطقه است؛ منتهي در اينجا بر روي خرپاها و سقف، نقش يا طرحي ديده نمي شود؛ بلکه روي ستون هاي شش گانه، با رنگ سياه و قرمز، نقش ها و طرح هاي جالبي کشيده اند.

جاهای دیدنی بناب

روستای توتا خانه

معماری صخره ای روستای توتاخانه در نوع خود کم نظیر و جالب توجه است. این روستا یکی از زیباترین جاهای دیدنی بناب است که با 117 خانوار و 529 نفر جمعيت در 15 كيلو متري شهرستان بناب واقع شده است. روستای توتاخانه در محدوده ای کوهستانی قرار گرفته و اطراف ان توسط کوه هایی بلند و تپه هایی مرتفع محاصره شده است.

ارتفاع توتا خانه از سطح دریا در حدود 1920 متر است و اقلیمی متعدل و کوهستانی دارد.آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و مطبوع است و زمستان آن سرد، برفگیر و طولانی می‌باشد. برای اینکه خانه ها از نفوذ سرمای زمستان در امان بمانند، بیشتر انها دارای در و پنجره ی کوچک هستند. مراتع سرسبز و غنی،چشم‌اندازهای زیبا و مسحورکننده و طبیعت بکر و منحصر به فرد این روستا به‌ویژه در بهار و تابستان از جذابیت‌های فراوانی برخوردار است.

درآمد بیشتر مردم این روستا از فعالیت‌های کشاورزی و دامداری تأمین می‌شود. عده‌ای از مردم روستا نیز در بخش‌های خدماتی و تولید صنایع دستی‌ اشتغال دارند. انواع قالی با رنگ هایی متنوع و طرح هایی محلی، ازمهمترین صنایع دستی توتاخانه است. خشکبار و حبوبات نیز از دیگر سوغاتی های این روستا با طبیعتی بکرش هستند.

جاهای دیدنی بناب

شهر زیر زمینی صور

کبوتر خانه امیر فرهنگی

کبوتر خانه امیر فرهنگی به اواخر دوره قاجار تعلق دارد و در بناب، خیابان شهید باهنر واقع شده است. با سه طبقه، از طبقه بالای بنا به‌عنوان نگهبانی، از طبقه وسط برای نگهداری کبوتر و از طبقه پایین آن به‌عنوان خانه‌باغ استفاده می‌شد.

در جنگ جهانی دوم، این کبوترخانه توسط هواپیماهای جنگی روسی به گمان اینکه برج دیدبانی پاسگاه نظامی است، مورد هدف قرار گرفت؛ اما  خوشبختانه آسیب جدی بدان وارد نشد. با توجه به یاد‌نوشته‌های روی دیوار بنا، قدمت آن سال ۱۲۸۰ تخمین زده می‌شود.

جاهای دیدنی بناب

تالاب قره قشلاق بناب

تالاب قره قشلاق بناب که به دلیل زیبائی و تنوع گونه های جانوری و گیاهی به عروس تالابهای شمالغرب کشور شهرت یافته است، یکی از تالابهای اقماری و چسبیده به دریاچه ارومیه است که محل زیست پرندگان مختلف به شمار می رود.

از ﺟﻤﻠﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی‬‬‫ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ ﺗﺎﻻب ﻗﺮه ﻗﺸﻼق ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ویژه ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ و ﻗﺮار ﮔﺮﻓتن آن در ﺟﻨﻮب و ﺟﻨﻮب ﺷﺮﻗﯽ درﯾﺎﭼﻪ اروﻣﯿﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ‬‬ ‫ﺧﻮد ﯾﮑﯽ از ﭘﺎرک ﻫﺎی ﻣﻠﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ ﮐﺸﻮراﺳﺖ.زﯾﺒﺎﯾﯽ ﻫﺎی ﺗﺎﻻب ﺑﻪ حد ّی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎزدﯾﺪ‫ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن آنرا ﺑﻬﺸﺖ ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن ﻧﺎﻣﮕﺬاری ﮐﺮده اﻧﺪ این تالاب به دلیل وجود گونه های جانوری و گیاهی کم نظیر اهمیت بسیار دارد و از سال ۱۳۶۴ به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

جاهای دیدنی بناب



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)