جاهای دیدنی ایرانشهر
جاهای دیدنی ایرانشهر

زیباترین جاذبه های گردشگری ایرانشهر | Iranshahr

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

جاهای دیدنی ایرانشهر

شهرستان ایرانشهر (به بلوچی: ئیرانشهر) یکی از شهرستانهای استان سیستان و بلوچستان است.شهرستان ایرانشهر با مساحتی بالغ بر ۳۰۲۰۰ کیلومتر مربع و با ارتفاع متوسط۵۹۱ متر از سطح دریا در فاصله ۳۴۵ کیلومتری مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع و ۱۵ درصد وسعت استان را به خود اختصاص داده‌است و همچنین سومین شهر پرجمعیت استان می باشد؛ و ازشهرهای ایران که دارای فرمانداری ویژه می‌باشد. شهرستان ایرانشهر دارای اقلیم بیابانی گرم و خشک می‌باشد.

مردم شهرستان ایرانشهر به زبان بلوچی و فارسی تکلم می‌کنند در این شهرستان ۹۲/۹۹ درصد جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. اهل تشیع ۱۰درصد که ۳ درصد فارس و ۷ درصد بلوچ و اهل سنت حدود ۹۰ درصد همگی بلوچ مردم این شهرستان را تشکیل می‌دهند که در دو منطقه متفاوت زندگی می‌کنند.اکثر بلوچ‌های شیعه در شهر ایرانشهر و بخش بزمان و دلگان زندگی می‌کنند. از مکانهای تاریخی و دیدنی ایرانشهر، می‌توان قلعه ناصریه که در مرکز شهر قرار دارد، قلعه بمپور که در بخش بمپور ۲۰ کیلومتری غرب شهر قرار گرفته، اب گرم بزمان، مجتمع تفریحی بوستان و مجتمع نخلستان و مکانهای دیگری را نام برد.ذر ادامه مطلب همراه تاپ توریست باشید تا با جاهای دیدنی ایرانشهر بیشتر آشنا شوید.

قلعه ناصری ایرانشهر

این قلعه یادگاری از دوران قاجار می باشد که به پیشنهاد ناصرالدوله فرمانروای کرمان و بلوچستان و به فرمان ناصرالدین شاه ساخته شده است. این قلعه ی با شکوه که در مدت 7 سال ساخته شده است با وجود تخریب معماری داخلی؛ همچنان تزئینات سردر ورودی و برج های دو طرف قلعه با ظرافت و زیبایی خودنمایی می کنند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


جاهای دیدنی ایرانشهر
جاهای دیدنی ایرانشهر

قلعه بمپور

قلعه ای باشکوه و یادگاری از دوران ساسانیان که معماری آن، قلعه بم را تداعی می کند در شهر بمپور، یکی از شهرهای کهن سیستان و بلوچستان واقع شده است. این قلعه ی مسکونی و دفاعی بعد از پشت سر گذاشتن جنگ و آشوب های متعدد، همچنان پابرجا مانده و شکوه و اقتدار خود را حفظ کرده است.

جاهای دیدنی ایرانشهر

گورستان اسپیدژ بزمان

گورستان اسپیدژ بزمان ، ۵ هزار سال قدمت دارد و مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان ایرانشهر، بخش بزمان، روستای اسپیدژ واقع شده است.گورستان اسپیدژ بزمان به دو دوره‌ی پیش از تاریخ تقسیم می‌شود كه یكی مربوط به عصر برنز میانی تا ابتدای عصر آهن و دیگری عصر آهن و مربوط به هزاره‌ی دوم است.علاوه بر قبرستان‌های باستانی این منطقه آثاری از یك قلعه و استحكامات وابسته به آن نیز كه به دوران اسلامی مربوط می‌شود، هنوز برجا مانده است.این قلعه به دلیل استفاده از سنگ‌های آهكی سفیدرنگ در ساخت، به نام “قلعه سفید“ یا “دژ سفید” شهرت دارد.

جاهای دیدنی ایرانشهر
جاهای دیدنی ایرانشهر

گلفشان آب باد کاشی

گلفشان آب باد در فاصله ای به اندازه ۱۲ کیلومتر از روستای کاشی در ایرانشهر واقع شده است. خواص درمانی این گلفشان در بین مردم بومی آن در زبان ها افتاده است و برای رسیدن به این منظور زمانی از وقت خود را به نشستن کنار آن صرف می کنند. نی ها را در دهانه گلفشان خواهید دید که آب از بین آن ها بیرون می رود.جاهای دیدنی ایرانشهر

چشمه آب معدنی کتوکان

در استان سیستان و بلوچستان چشمه های آب معدنی متعددی وجود دارد که خواص درمانی هم دارند. چشمه آب معدنی کتوکان از جاذبه های توریستی ایرانشهر محسوب می شود و در شمال روستایی به همین نام، یعنی روستای کتوکان قرار گرفته است. از طریق جاده ایرانشهر کتوکان می توان به این چشمه آب معدنی رفت. این روستا تا شهر ایرانشهر ۲۷ کیلومتر فاصله دارد. دمای آب این چشمه بر اساس فصل ها و دمای محیط متغیر است. همچنین مواد معدنی این چشمه بسیار زیاد می باشد. روستای کتوکان هم بسیار زیبا و دیدنی است و دور تا دور آن را کوه ها احاطه کرده اند. اگر قصد بازدید از این چشمه آب معدنی را داشتید حتما از روستای کتوکان هم دیدن کنید.جاهای دیدنی ایرانشهر

کوه بزمان

کوه بزمان یا قله بزمان یکی از کوه‌های آتشفشانی ایران است که در منطقه سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران واقع شده‌است. گرچه هیچ تاریخچه‌ای از فوران این آتشفشان در دست نیست، اما قلل این آتشفشان مملو از بخارات انواع دی‌اکسید هستند. این کوه در شمال دریاچه جازموریان با ارتفاع ۳۴۹۷ متر از سطح دریا قرار گرفته‌است. این کوه کویر لوت را از جازموریان جدا می‌کند. امتداد کوه بزمان از سمت غرب به رشته کوه‌های بارز در استان کرمان متصل می‌گردد.

جاهای دیدنی ایرانشهر
جاهای دیدنی ایرانشهر

چشمه آب گرم بزمان 

هامون جازموریان

تالاب جازموریان به عنوان یکی از تالاب‌های فصلی مشترک بین سیستان و بلوچستان و کرمان است که با مساحت سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع بر اثر فرونشست زمین با ساختی جوان در فاصله ۱۵۰ کیلومتری غرب ایرانشهر ایجاد شده‌است. تالاب جازموریان به علت پدیده تغییر اقلیم در سنوات اخیر و همچنین احداث سدهای متعدد بر حوضه آبریز آن همچون سد جیرفت استان کرمان بر روی هلیل رود و سد کارواندر در سیستان و بلوچستان، دچار خشکسالی شده و به عنوان یکی از کانون‌های گرد و غبار جنوب شرق ایران شناسایی شده‌است.جاهای دیدنی ایرانشهر

موزه قرآن و عترت

این بنا در سال ۱۳۷۰ توسط آقای پرویز فاضلی مالک بنا به عنوان یادبودی از دوران تبعید حضرت آیت الله خامنه ای به سازمان میراث فرهنگی اهدا گردید. این ساختمان در سال ۱۳۵۶ به مدت یک سال میزبان معظم له بوده و هم اکنون بعنوان موزه قرآن و عترت یادآور حضور ایشان میباشد. این بنا دارای ۴۳۱ متر وسعت است که با عمده مصالح بومی خشت و گل با معماری سنتی در خیابان ولایت ساخته شده است.بنا دارای ۴ اتاق بوده که هر اتاق به وسیله دربی چوبی به حیاط راه دارد. حیاط مزبور دارای ۴باغچه و یک مطبخ در ظلع جنوبی است.

جاهای دیدنی ایرانشهر
جاهای دیدنی ایرانشهر

بازار روز ایرانشهر

یکی دیگر از جاذبه های توریستی این شهرستان بازار روز آن می باشد.در این بازار همه نوع اجنالس با قیمت مناسب به خریداران عرضه می گردد.به طوری که پارچه های فروشی در این بازار از نوع بهترین پارچه های مرغوب موجود در کشور می باشد.این بازار همه روزه دایر بوده و می تواند مایحتاج مسافران و گردشگران را تامین نماید.جاهای دیدنی ایرانشهر



 الی گشت    

                تور کیش


 

جهان را ببین. جهان، رویایی تر از هر رویایی است. (ری بردبری)