تخت جمشید ، نشان معماری باشکوه هخامنشیان | Persepolis

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

تخت جمشید شیراز

در این بخش از وب سایت مجله گردشگری تاپ توریست درباره تخت جمشید شیراز صحبت خواهیم کرد. پس برای آشنایی با این اثر تاریخی باشکوه در ادامه با ما همراه باشید.

تخت جمشید یا پارسه ، نام یکی از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان، پیوسته پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است.

در این شهر باستانی کاخی به نام تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌است و به مدت حدود ۲۰۰ سال آباد بوده‌است. در نخستین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپی‌ها یا استانداری‌ها با پیشکش‌هایی متنوع در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می‌کردند.

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


تخت جمشید شیراز
تخت جمشید شیراز

تخت جمشید در شمال شهرستان مرودشت، شمال استان فارس (شمال شرقی شیراز) جای دارد. این مکان تاریخی از سال ۱۹۷۹ یکی از آثار ثبت شدهٔ ایران در میراث جهانی یونسکو است. جدا از سازندگان تخت جمشید که داریوش، خشایارشا و اردشیر یکم بودند، اردشیر سوم نیز تعمیراتی در تخت جمشید انجام داد. آرامگاه‌های اردشیر دوم و سوم در کوهپایهٔ شرقی تخت جمشید کنده شده‌است.

تخت جمشید شیراز
تخت جمشید شیراز

این مکان شگفت انگیز با معماری باشکوه و بی نظیر خود که پایگاه شاهان هخامنشی بوده است، یکی از مکان هایی است که حتما باید از آن بازدید کنید. در بدو ورود قطعا از عظمت این کاخ شگفت زده خواهید شد. هر ساله توریست های زیادی برای بازدید از این اثر تاریخی به شیراز سفر می کنند.

تخت جمشید شیراز
تخت جمشید شیراز

سفر نامه یا کتاب فیثاغورس (Pythagore) یکی از قدیمی ترین منابع درباره تخت جمشید به شمار می رود. نویسنده، تخت جمشید را بنایی عظیم توصیف کرده که صدها نفر آن را تکمیل می کنند و وقتی این بنا ساخته شود عنوان بزرگترین بنای جهان را به دست می آورد. در سیاحت نامه فیثاغورس از باغ های مصفا که با دولاب آبیاری می‌شده نیز سخن به میان آمده که داریوش و کوروش در آن به کشاورزی می‌پرداختند.در ادامه تصاویری بازطراحی شده از طرح اولیه تخت جمشید را میبینید.

تخت جمشید شیراز

موقعیت بر روی نقشه



 الی گشت    

                تور کیش


 

دنیا جای بزرگی است ، برای اینکه فقط یک جا بمونی ✨