بهترین زمان سفر به اصفهان

بهترین زمان سفر به اصفهان را انتخاب کنید

اجاره خودرو در دبی
رزرو تور
تور ترکیه سلام پرواز
 

شهر اصفهان همیشه مورد توجه مسافران ایرانی و گردشگران خارجی بوده است. موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی این شهر باعث شده که اصفهان به عنوان شهری چهار فصل به شمار بیاید. این شهر تاریخی و زیبا در تمام فصول، از ویژگی ­های منحصر به فردی برای بازدید از جاذبه های گردشگری، برخوردار است.

اصفهان در یک نگاه

اصفهان شهری در مرکز فلات ایران که به دلیل قرار گرفتن در منطقه کویری ایران دارای آب و هوای گرم و خشک است. این شهر از شمال و شرق  و جنوب با رشته کوه­ های زاگرس محصور شده است. از جمله مهمترین ویژگی های این شهر زیبا دارا بودن 3 نوع آب و هوا و فصل است. اب و هوای اصفهان در فصل تابستان، گرم و خشک؛ در فصل زمستان، سرد و نیمه مرطوب و در فصل بهار و پاییز معتدل می باشد.

از بهترین جاذبه های گردشگری اصفهان زیبا، می توان به پل خواجو، زاینده رود، سی وسه پل، مسجد شیخ لطف الله، چهل­ستون، میدان نقش جهان،عالی قاپو، کلیسای وانک، سردر قیصریه، باغ پرندگان، حمام علی­قلی آقا و منارجنبان اشاره کرد. برای تصمیم گیری بهتر برای انتخاب زمان مناسب برای سفر به این شهر بهتر است به ویژگی­های اصفهان در هر فصل بپردازیم.

بهترین زمان سفر به اصفهان

اجاره اقامتگاه بوم گردی

 لیدوما

                | اجاره سوئیت در مشهد | اجاره ویلا در چالوس


اصفهان در بهار زیبا

اوج زیبایی طبیعت اصفهان در فصل بهار است. فصل بهار با آب و هوایی بسیار مطبوع به عنوان بهترین فصل برای سفر به اصفهان شناخته می­شود. اما اگر در نوروز قصد سفر به این شهر را دارید ممکن است از بابت هزینه و شلوغی شهر، نگران باشید. به عنوان مثال اگر ساکن مشهد هستید و دغدغه هزینه سفر به اصفهان را دارید، قیمت ارزان بلیط هواپیما مشهد اصفهان می تواند علاوه بر خریدی ارزان تجربه سفری سریع، امن و راحت را برای شما مهیا کند. یکی از راه های تهیه بلیط هواپیمای ارزان خرید بلیط های لحظه آخری است؛ همچنین به خاطر تعدد پرواز مشهد اصفهان به راحتی می توانید مناسب ترین قیمت بلیط را در پته پیدا کنید.

اگر محدودیت زمانی برای سفر به اصفهان را ندارید، بهترین زمان برای لذت بردن از قدم زدن کنار زاینده رود زیبا و تماشای طبیعت سرسبز پر از گل­های شاداب و رنگی، اردیبهشت ماه است. در دهه دوم اردیبهشت ماه نیز جشنواره سالانه موسیقی بومی اصفهان برگزار می ­شود.

نقش جهان، یکی از باشکوه ترین جاذبه های گردشگری اصفهان است. این میدان در فهرست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران ثبت شده است. اما نقش جهان کجاست؟ این میدان زیبا همچون نگینی در مرکزی شهر اصفهان است که در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد.

در نوروز دو جشنواره با برنامه های شاد، در اصفهان برگزار می ­شود:

  • جشنواره هفت سین که معمولاً در باغ غدیر اصفهان برگزار می ­شود. در این جشنواره یک روز اعلام می شود که شهروندان سبزه­ها و سفره­های هفت­سین خود را به محل نمایشگاه بیاورند و با گرفتن یک کارت که شماره گذاری شده، می توانند در جشنواره شرکت کنند و در انتهای مراسم پس از داوری، به بهترین سبزه و سفره هفت سین جوایزی اهدا می­شود.
  • جشنواره هفت هزارپا که نامگذاری آن بر اساس ارتفاع کوه صفه است و در کوه صفه برگزار می­ شود. در این جشنواره، برنامه­های مفرح و متنوعی مثل جشنواره بادبادک ­ها، جشنواره ابر بازی ها، کنسرت «به اصفهان رو»، جشنواره­ هنرهای نمایشی، جشنواره مچ اندازی، جشنواره لبخند نوروزی و اجرای دف نوازی در محیطی با محوریت خانواده، برای پر کردن اوقات مسافران و شهروندان اصفهانی برگزار می ­شود.

اصفهان در تابستان گرم و سبز

فصل تابستان در اصفهان، به دلیل هوای گرم و خشک آن، می ­تواند برای افرادی که در جنوب کشور زندگی می­کنند و همچنین برای افرادی که ترجیح می­دهند در زمان­های خلوت و پرداخت هزینه مناسب ­تر، سفری خاطره انگیز و به یادماندنی داشته باشند، مناسب است؛ همچنین برای دانش آموزان و دانشجویان که تنها در تابستان امکان سفر به اصفهان را دارند، به دلیل جاذبه های گردشگری­ اصفهان، خالی از لطف نیست. در این فصل، مسافران می­توانند دوغ خنک به همراه گوشفیل میل کنند؛ همچنین با سرو دسر خورشت ­ماست، با بافتی لطیف و طعمی نسبتاً شیرین، لذت سفر خود را دو چندان کنید.

وعده­های غذایی در این فصل، بهتر است سبک باشند مانند حلیم­بادمجان، یخمه ترش و کله­جوش. همچنین در این فصل می­توانید از طبیعت زیبای دیگر شهرهای استان اصفهان لذت ببرید و ضمن گشت و گذار، در جشنواره های فرهنگی و هنری آنها مثل جشنواره آب­دوغ و خیار که در روستای متین آباد برگزار می شود و جایزه ادبی جمالزاده در حوزه­ی ادبیات داستانی در تیرماه، شرکت کنید.

اصفهان در پاییز رنگارنگ

یکی از بهترین زمان­های سفر به اصفهان، فصل پاییز است. طبیعت رنگارنگ و برگ ریزان پاییز درخشش خاصی به خیابان­ها و باغ­های زیبای اصفهان می­دهد و برای علاقمندان به عکاسی و ثبت لحظات ماندگار، زمان مناسبی می­باشد. هوای اصفهان در این فصل به خصوص در ماههای ابتدایی آن، معتدل و دل انگیز است. هزینه سفر به این شهر در فصل پاییز مناسب تر از فصل بهار است. همه ساله برگزاری جشنواره بین المللی فیلم­ کودک و نوجوان در اصفهان که قدمتی بالای 25 سال دارد در ماه مهر، گردشگران زیادی را از سرتاسر ایران و جهان برای تماشای فیلم­های اکران شده در جشنواره به اصفهان می کشاند؛ به همین مناسبت شهرداری اصفهان نیز کاروان­های عروسکی را همراه با اشعار و موسیقی ­های کودکانه با هدف شاد کردن کودکان و اطلاع رسانی این رویداد، در سطح شهر اصفهان می­چرخاند؛ البته شهر در این فصل نسبتاً خلوت است و ازدحام جمعیت فصل بهار را ندارد.

اصفهان در زمستان سرد

به دلیل واقع شدن اصفهان در منطقه ی کویری، زمستان اصفهان سرد است و گاهی با بارش باران و برف همراه است. هزینه سفر در این فصل به اصفهان، پایین­تر از فصول دیگر است. در سرمای هوا خوردن آش­های محلی و خوشمزه این شهر مانند حلیم شیر، آش سماق، آش اوماج چغندر و آش شوربای سبزی بسیار دلچسب است. همچنین بریانی اصفهان می­تواند انتخاب مناسبی برای وعده ناهار باشد. دوست­داران گل وگیاه نیز می­توانند در جشنواره­ای که معمولاً در دی ماه به مدت 2 هفته در محل بازار گل و گیاه همدانیان برگزار می ­شود، شرکت کنند.

برای افرادی که در مناطق سردسیر مثل تبریز، اردبیل و ارومیه زندگی می کنند، سفر به اصفهان در فصل زمستان می تواند بسیار خوشایند باشد؛ و برای افرادی که سرمای زمستان خوشایند نیست، می­توانند در ماه اسفند که شهر حال و هوای بهاری و عید نوروز را به خود گرفته به شهر توریستی اصفهان سفر کنند و شاهد صدای ساز و دهل و جنب و جوش ساکنین اصفهان برای استقبال از عید باشند؛ همچنین نمایشگاه سالانه صنعت سینما در اوایل اسفند ماه در اصفهان برگزار می­شود.

سخن پایانی

اصفهان نمونه ای از شهری چهار فصل است که در هر فصل رنگ و آبی خاص و تماشایی دارد. هرساله تعداد زیادی مسافر از سراسر کشور برای دیدن زیبایی های بینظیر این شهر، از جمله نقش جهان به اصفهان سفر میکنند. این مسافرین بیشتر از مبدا مشهد هستند که با خرید بلیط هواپیما مشهد به اصفهان خود را به دیدن یکی از زیباترین شهرهای تاریخی دعوت میکنند.



 الی گشت    

                تور کیش